مقاله پژوهشی فلسفه
خوانش نقاشی‌های مسعود عربشاهی از منظرآراء دریدا با تمرکز بر مفهوم پارارگون

زینب ندری؛ حسین اردلانی؛ بابک عباسی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22054/wph.2024.73626.2152

چکیده
  دریدا مقدمات نقد هر اثر را درون همان اثر بازمی‌یابد. او ایده‌هایی مانند حقیقت یا هویت را مختل می‌کند و در مقابل بر غیاب معنا تأکید می‌کند. مسئله مهم در حیطه زیباشناسی دریدا، موضوع پارارگون به معنای پیرامون کار است که موجب شکل‌گیری اثر هنری است و علی‌رغم بی‌مکان بودن جایی بین درون و بیرون کار قرار دارد. در نگاه نخست، پارارگون از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
دیالکتیک هنر و طبیعت: تجربه‌ی زیبایی‌شناختی نزد آدورنو

ساره امیری؛ امیر مازیار

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 33-60

https://doi.org/10.22054/wph.2024.79431.2241

چکیده
  بنا بر نظریه‌ی زیبایی‌شناختی آدورنو، تجربه‌ی زیبایی‌شناختی تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد و متفاوتی است که، بر خلاف تجربه‌ی مسلط درون کلیت اجتماعی، مبتنی بر سلطه نیست و سوژه به‌طور ابزاری با ابژه مرتبط نمی‌شود بلکه در آن جذب یا با آن ادغام می‌شود. آدورنو نخستین کسی نیست که تجربه‌ی زیبایی‌شناختی را این‌گونه توصیف می‌کند. با این‌حال، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
نگاهی توصیفی انتقادی به مفهوم عالمِ مثال در خوانش و تفسیر نقاشی ایرانی

منیره پنج‌تنی؛ مهدی محمدزاده؛ شهریار شکرپور؛ محمد اصغری

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 61-96

https://doi.org/10.22054/wph.2024.79361.2237

چکیده
  مقالۀ حاضر توصیفی تحلیلی-انتقادی از مفهوم عالمِ مثال در خوانش و تفسیر نقاشیِ ایرانی است. پرسش‌های اصلی پژوهش عبارتند از: مفهوم عالمِ مثال برای خوانشِ نقاشی ایرانی عمدتا از سوی کدام اندیشمندان و با چه مقاصدِ تفسیری طرح شده است؟ ارجاعِ مکرر به مفهوم عالمِ مثال در تفسیر نقاشی ایرانی عمدتا چه انسدادها و احتمالا چه راهگشایی‌هایی در تفسیر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
استدلال از این‌همانی شخصی بر تجرد نفس و دوگانه‌انگاری

مهدی ذاکری

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 97-121

https://doi.org/10.22054/wph.2024.78233.2223

چکیده
  یکی از استدلال‌های فیلسوفان مسلمان برای اثبات نفس مجرد، استدلال از این‌همانی شخصی است. فیلسوفان مسلمان باور دارند بدن، وبه طور کلی هیچ امر مادی، نمی‌تواند ملاک این‌همانی شخصی باشد، زیرا تغییر می‌کند. پس باید در ما نفس مجردی وجود داشته باشد که ملاک این‌همانی شخصی باشد. اما این استدلال کامل نیست، زیرا صرف اینکه امری تغییر کند مانع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
نقدی بر نقد گادامر نسبت به زیبایی شناسی کانت

ندا راه بار

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 123-150

https://doi.org/10.22054/wph.2024.52515.1859

چکیده
  نقد قوه حکم با ترسیم برنامه های فلسفی و معرفت شناختی کانت در باب احکام زیبایی شناختی، گام مهمی در مواجهه وی نسبت به امر زیبا برداشته است. کانت صرف نظر از پرداختن بعد شناختی امر زیبا ، به اثر هنری به مثابه امری ارزش شناختی که می تواند در کنار اخلاق، متافیزیک و عقل گرایی قرار گیرد، نگریسته است. تاثیر صوری و محتوایی نقد قوه حکم بر هیچ نگرش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
اعتبار و الزام قانون با توجه به رابطه قانون و اخلاق در نظریه آکویناس و هارت

محمد رضائی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 151-175

https://doi.org/10.22054/wph.2024.75470.2179

چکیده
  تحلیل فلسفی از رابطه قانون و اخلاق و آثار آن از جمله مباحث مهم در فلسفه حقوق بشمار می‌آید. این مقاله با هدف بررسی اعتبار و الزام قانون با توجه به نحوه رابطه قانون و اخلاق از نظر آکویناس و هارت نگارش یافت. اطلاعات به روش کتابخانه‌ای گردآوری و به روش تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی بود از اینکه در اندیشه آکویناس اعتبار اخلاقی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
تمایز صفات، وحدت حالات: بازنگری مناقشه‌ای تفسیری پیرامون سرشت صفات در فلسفه اسپینوزا

زهرا امینی؛ مصطفی زالی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 177-196

https://doi.org/10.22054/wph.2024.78472.2228

چکیده
  یکی از چالش‌های پیش روی مفسران اسپینوزا، حل مسئله سرشت عینی یا ذهنی صفات است؛ یعنی پاسخ به این پرسش که آیا صفات اموری متمایز از جوهرند (تفسیر عینی) یا اموری متحد با جوهر که ذهن آن‌ها را به عنوان امری مستقل درک می‌کند (تفسیر ذهنی). از دشواری‌های مسئله مذکور این است که اتخاذ هر موضعی درباره سرشت صفات، وابسته به تفسیر مسئله‌ای دیگر یعنی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
امر نااین‌همان در فلسفة آدورنو

علی شکی؛ احمدعلی حیدری

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 199-223

https://doi.org/10.22054/wph.2024.79717.2245

چکیده
  تئودور آدورنو با نقد فلسفة این‌همانی، خواهان معطوف ساختنِ اندیشه به امر نااین‌همان است. به باور آدورنو، فلاسفه از پارمنیدس تا دست‌کم هگل، در صدد رفع تناقضات یعنی سازگاری و وحدتِ اندیشه با وجود برآمده‌اند. اما او باتکیه‌بر اصل تناقض می‌کوشد تا در برابر این‌همان‌سازیِ فکر با ابژه پایداری کند. به باور او، دعویِ به چنگ‌آوریِ تمامیتِ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
نقد استدلال انباشتی داوکینز بر الحاد، و بیان مقتضای آن نسبت به خداباوری

علیرضا نوروزی؛ سید مجتبی میردامادی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، صفحه 225-254

https://doi.org/10.22054/wph.2024.78699.2229

چکیده
  داروین با طرح نظریه «تکامل انواع»، تبیین سازوکار پیدایش در انواع موجودات را در ذهن می‌پروراند. او به‌عنوان یک زیست‌شناس، به‌دنبال استنتاجات فلسفی از تکامل نبود، اما دیدگاه وی بعدها پایه‌ای برای تفسیر الحادی برخی چون داوکینز از آفرینش واقع شد. داوکینز اَشکال پیچیده حیات را محصول حرکت طولیِ میلیون‌ها رشد و تکامل کوچک و نامحتمل ...  بیشتر