نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران

چکیده

یکی از چالش‌های پیش روی مفسران اسپینوزا، حل مسئله سرشت عینی یا ذهنی صفات است؛ یعنی پاسخ به این پرسش که آیا صفات اموری متمایز از جوهرند (تفسیر عینی) یا اموری متحد با جوهر که ذهن آن‌ها را به عنوان امری مستقل درک می‌کند (تفسیر ذهنی). از دشواری‌های مسئله مذکور این است که اتخاذ هر موضعی درباره سرشت صفات، وابسته به تفسیر مسئله‌ای دیگر یعنی نسبت صفات با یکدیگر است؛ پاسخ به نسبت صفات با یکدیگر نیز متضمن گونه‌ای ناسازگاری ظاهری در عبارات اسپینوزاست؛ چراکه اسپینوزا در عین تصریح به تمایز واقعی صفات با یکدیگر در کتاب اخلاق، به وحدت میان حالات برآمده از صفات گوناگون قائل است. این مسئله منجر به چالش تفسیری زیر می‌شود: اگر تمایز میان جوهر و صفات، تمایزی مفهومی باشد، تمایز واقعی صفات قابل توجیه نخواهد بود؛ در عین حال اگر به تمایز واقعی میان صفات هم پایبند بمانیم، در توجیه وحدت میان حالات با دشواری مواجه خواهیم شد و اگر گفته شود اسپینوزا به لوازم هستی‌شناختی تمایز واقعی پایبند نیست، یعنی تلازم میان همبستگی مفهومی و وجودی دو چیز را مفروض نمی‌انگاشته، توازی فکر و وجود، از دست خواهد رفت. در نوشتار پیش رو استدلال خواهد شد که حل مسئله سرشت صفات نزد اسپینوزا وابسته به حل مسئله نسبت صفات با یکدیگر است و از آنجا که پاسخ به این مسئله نزد اسپینوزا گرفتار ناسازگاری مذکور است، مسئله نخست نیز پاسخی سازگار در ساحت اندیشه اسپینوزا ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Distinction of Attributes, The Unification of Modes: Reconsidering an interpretive controversy concerning the nature of Attributes in Spinoza's Philosophy

نویسندگان [English]

  • Zahra Amini
  • Mustafa Zali

Philosophy Department, Faculty of Humanities and Literature, University of Tehran

چکیده [English]

One of the challenges faced by Spinoza's commentators is the problem of the nature of attributes; That is, the answer to the question of whether attributes are distinct from the substance (objective interpretation) or not (subjective interpretation). The main difficulty concerning the above-mentioned problem is that any answer to it, leads to another problem, that is, the relation of attributes to each other, and any answer to this later problem also implies an inconsistency; for while claiming for a real distinction between attributes in Ethics, Spinoza believes in the unification of modes arising from various attributes. This issue leads to the following interpretive challenge: if the distinction between substance and attributes is conceptual, the real distinction of attributes remains unjustified and if the real distinction between attributes is to be acknowledged, other difficulties will arise, concerning how to justify the unification of modes. On the other hand, if the ontological implications of the real distinction are to be ignored, the ideas- things parallelism will be lost. In this article, it will be argued that solving the problem of the nature of attributes according to Spinoza depends on the justification of the relationship of attributes with each other, and since the answer to the latter problem is faced by the aforementioned inconsistency, the former problem also will not find a consistent answer in Spinoza’s Philosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spinoza
  • Substance
  • Attribute
  • Mode
  • Real Distinction