نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه

چکیده

یکی از استدلال‌های فیلسوفان مسلمان برای اثبات نفس مجرد، استدلال از این‌همانی شخصی است. فیلسوفان مسلمان باور دارند بدن، وبه طور کلی هیچ امر مادی، نمی‌تواند ملاک این‌همانی شخصی باشد، زیرا تغییر می‌کند. پس باید در ما نفس مجردی وجود داشته باشد که ملاک این‌همانی شخصی باشد. اما این استدلال کامل نیست، زیرا صرف اینکه امری تغییر کند مانع از این نیست که ملاک این‌همانی باشد. در حکمت متعالیه، از سویی، نفس حرکت جوهری دارد و تغییر می‌کند و در عین حال ملاک این‌همانی شخصی دانسته می‌شود، و از سوی دیگر، بدن زنده، با اینکه تغییر می کند دارای وحدتی است که بر اساس آن می تواند ملاک این همانی شخصی باشد. برای تکمیل این استدلال، باید نشان داد که هیچ امری غیر از نفس مجرد نمی تواند ملاک این همانی شخصی باشد. برای این کار می توان نظریات این‌همانی شخصی را به نظریات مرکب و ساده تقسیم کرد و با رد نظریات مرکب، نظریه ساده را نتیجه گرفت. نظریات مرکب ملاک این‌همانی شخصی را همان دلایل و شواهد این‌همانی می‌دانند، یعنی استمرار بدن، خاطرات یا مجموع بدن و خاطرات. با رد نظریات مرکب، تنها گزینه برای این‌همانی شخصی نظریه ساده است. نظریه سادهْ شخص و ملاک این‌همانی شخصی را امری واحد می داند که موجودی است با وجودی متمایز از بدن و خاطرات و تجربه‌های آن موجود. این موجود نفس مجرد است. این مقاله با نشان دادن اشکالات نظریات مرکب و رد آنها درصدد اثبات نظریه ساده و تکمیل استدلال از این‌همانی شخصی بر نفس مجرد است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Argument from Personal Identity for the Immaterial Soul and Dualism

نویسنده [English]

  • mehdi zakeri

University of Tehran

چکیده [English]

One of the arguments of Muslim philosophers for the immaterial soul is the argument from personal identity. Muslim philosophers believe that the body cannot constitute personal identity, because it changes. So, there must be an immaterial soul in us that constitutes personal identity. But this argument is not complete, because the mere fact that something changes does not prevent it from constituting personal identity. According to Sadra, on the one hand, the soul undergoes substantial movement and changes, and at the same time it constitutes personal identity; and on the other hand, the living body, although it changes, has a unity based on which it can constitute personal identity. To complete this argument, it must be shown that nothing but the immaterial soul constitutes personal identity. For this purpose, theories of personal identity can be divided into complex and simple, and by rejecting the complex theories, the simple theory can be concluded. According to composite theories, personal identity constituted by the same evidence of identity, that is, continuity of the body, memories or the sum of the brain and memories. By rejecting complex theories, the only option for personal identity is the simple theory. According to the simple theory, personal identity is an ultimate unanalysable fact which is an existent with an existence distinct from the body and the memories of that existent. This being is the immaterial soul. This article aims to prove the simple theory and complete the argument from personal identity for the immaterial soul.

کلیدواژه‌ها [English]

  • immaterial soul
  • dualism
  • complex theories of personal identity
  • simple theory of personal identity