مقاله پژوهشی فلسفه
ماهیت گفت‌وگو در اندیشه ریچارد رورتی و استلزامات آن در تربیت

سارا اسدپور؛ مراد یاری دهنوی؛ فاطمه رضایی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22054/wph.2025.78375.2225

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ماهیت گفت‌‌وگو در اندیشه‌‌ی ریچارد رورتی و استنتاج اصول و روش‌‌های تعلیم‌‌وتربیت بر مبنای گفت‌‌وگو انجام شده است. برای بررسی ماهیت گفت‌‌وگو در اندیشه رورتی، با روش تحلیل منطقی فرارونده، پیش‌‌فرض‌‌های منطقی گفت‌‌وگو را به دست آوردیم که عبارت‌‌اند از: آمادگی دریافت و باز بودن ذهن، به تعلیق درآوردن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
جستار ژانر در نظریه هرمنوتیکی اریک هرش

اصغر واعظی؛ پروین ایزدی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 31-61

https://doi.org/10.22054/wph.2025.81405.2261

چکیده
  چکیده: اریک هرش در نظریه هرمنوتیکی خود، بر مسئله اعتبار در تفسیر متن تاکید دارد. از این‌رو وی درک معنای متن را با فهم معنای مقصود مؤلف به‌عنوان معیار حقیقت فهم پیوند می‌زند. از نظر هرش از آن‌جایی که معنا یک بار با اراده تعین بخش مؤلف تولید شده است، پس معنای متن همان معنای مقصود مؤلف است که دارای قابلیت انتقال و اشتراک‌پذیری است و می‌تواند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بررسی نظر کریپکی دربارۀ مسئلۀ نام‌های تهی

مهدی حافظی؛ فرشته نباتی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 63-98

https://doi.org/10.22054/wph.2025.79916.2246

چکیده
  در این مقاله به شرح و بررسی آرای ساول کریپکی دربارۀ مسئله نام‌های تهی پرداخته شده و از‌این‌جهت بیشتر تمرکز ما بر کتابِ ارجاع و وجود ایشان بوده است. در بخش اولِ مفصل‌ترِ مقاله، به تشریحِ همراه با جزئیاتِ دیدگاه کریپکی پرداختیم. او ابتدا مسائل نام‌های تهی مطرح کرده است و سپس به بیان و نقد پاسخ‌های موجود در زمانۀ خودش می‌پردازد. در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
نگاه شوپنهاور به دین ؛دین به عنوان ابزاری برای رهایی از رنج

فهیمه خوشنویسان

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22054/wph.2025.85101.2295

چکیده
  شوپنهاور رنج را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بنیادی و اجتناب‌ناپذیر وجود انسان معرفی می‌کند که ناشی از اراده‌ای کور و بی‌هدف است. این اراده هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و همواره در جستجوی ارضای تمایلات و خواسته‌های انسان است .در این نگاه، هرگونه میل و خواسته‌ای که انسان‌ها تجربه می‌کنند، به‌طور همزمان با رنجی همراه است ،زیرا این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
ارتباط وجودی در اندیشه کارل یاسپرس: مسیری به سوی خودِ اصیل

محمود درستی؛ محدثه رضائی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 125-156

https://doi.org/10.22054/wph.2025.84486.2288

چکیده
  پژوهش حاضر مفهوم ارتباط وجودی در اندیشه کارل یاسپرس، اهمیت آن در زندگی انسان و نقش آن در خودشناسی و تعالی وجودی را با استفاده از روش تحقیق تحلیل مفهومی از نوع تفسیر و بسط مفهومی مورد بررسی قرار می دهد. ارتباط وجودی، چارچوب فلسفی عمیقی را برای فهم خودِ اصیل از طریق تعامل و ارتباط بین‌فردی ارئه می دهد. نویسنده در این پژوهش تمایز یاسپرس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
تحلیل انتقادی جبری بودن منشأ اراده از دیدگاه علامه جعفری(ره)

حامده راستایی؛ نیره کاظمی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 157-183

https://doi.org/10.22054/wph.2025.84395.2285

چکیده
  جبر و اختیار یکی از موضوعات دراز دامن در تاریخ تفکر بشر است. برای حل مسئله اختیار انسان، اراده به عنوان یکی از مبانی اصلی فعل اختیاری مورد توجه فلاسفه بوده است. فلاسفه‌ای همچون ابن‌سینا و ملاصدرا با رد تسلسل در مبانی فعل اختیاری، اراده را از مبانی فعل اختیاری و از اموری می‌دانند که خود مضطر و مجبور است و با اینحال انسان را به سبب داشتن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
تحلیل فلسفی مفهوم بخشودن و رابطه آن با فراموشی با تاکید بر نقد و تحلیل استدلال نیچه علیه بخشودن

بهروز اسدی؛ محمد کرمی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 185-215

https://doi.org/10.22054/wph.2025.84251.2284

چکیده
  یکی ازجلوه‌های بروز خیرخواهی یک انسان زمانی است که تصمیم به بخشودنِ فردی خطاکار که او را مورد ستم قرار داده، می‌گیرد. طرفداران دیدگاه شفابخشیِ بخشودن، به جهت اثرِ ویرانگرِ کینه معتقدند بخشودن، بخشاینده و بخشوده شده را رها و قوی می‌سازد. بخشودن تبرئه مجرم نیست بلکه انتخابی برای پایان دادن به چرخه انتقام و واگذاری عدالت به دست خداوند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بازتعریف مفهوم حق طبیعی در اندیشه لئو اشتراوس و نسبت آن با امر تعلیم و تربیت

فرزاد کیانی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 217-242

https://doi.org/10.22054/wph.2025.82461.2272

چکیده
  هدف از این نوشتار تحلیل نسبت مفهوم حق طبیعی با امر تعلیم و تربیت در اندیشه لئو اشتراوس است. از نظر اشتراوس ساختار فلسفه مدرن با مبانی تفکر نسبیت‌گرا و تاریخی‌نگر پیوند خورده است. این امر باعث شده تعریف مفهوم حق طبیعی به‌عنوان امری بنیادین در تفکر مدرن به سمت نگاه مادی و فردمحور تمایل پیدا کند. درنتیجه ارزش‌های ثابت زندگی در ساختار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
از پراگماتیسم تا عشق تکاملی: نقش اخلاق و دین در فلسفه‌ی چارلز سندرز پیرس

قاسم پورحسن؛ آروین مرادی

دوره 21، شماره 83 ، مهر 1404، صفحه 243-276

https://doi.org/10.22054/wph.2025.84400.2286

چکیده
  پیرس، دیدگاه‌های متناقضی درباره‌ی رابطه‌ی علم با اخلاق و دین ارائه می‌دهد. او از یک سو، اخلاق و دین را اموری حیاتی می‌داند که برای شناخت آنها باید به حس درونی و غریزه رجوع کرد. از سوی دیگر، در برخی مواضع، دیدگاه‌هایی مخالف این رویکرد دارد. پیرس در نهایت معتقد است که منطق بر اخلاق و اخلاق بر زیبایی‌شناسی استوار است. این مقاله با بررسی ...  بیشتر