نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دکترا فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
هدف از این نوشتار تحلیل نسبت مفهوم حق طبیعی با امر تعلیم و تربیت در اندیشه لئو اشتراوس است. از نظر اشتراوس ساختار فلسفه مدرن با مبانی تفکر نسبیتگرا و تاریخینگر پیوند خورده است. این امر باعث شده تعریف مفهوم حق طبیعی بهعنوان امری بنیادین در تفکر مدرن به سمت نگاه مادی و فردمحور تمایل پیدا کند. درنتیجه ارزشهای ثابت زندگی در ساختار فکری و اخلاقی دوران مدرن جایگاه خود را از دست داده است. بنابراین ضرورت دارد که بازنگری در مفهوم حق طبیعی در دوران مدرن صورت گیرد. بازنگری که اشتراوس میکوشد آن را با توجه به مبانی اندیشه پیشامدرن انجام دهد که در آن حق و طبیعت در پیوند با نگاه فضیلتمندانه و غایتشناسانه فهم میشود. این تعریف از حق طبیعی دلیلی است که اشتراوس در ماهیت طبیعی و سرشتی انسان دوباره تأمل کند و برای شکل دادن به آن متوسل به یک ساختار تعلیم و تربیت شود تا بدینوسیله انسان را به جایگاه حقیقیاش بازگرداند. در حقیقت اشتراوس در فلسفه خود با صورتبندی جدیدی که از طبیعت و حق ارائه میدهد کمال زیست فردی و اجتماعی انسان مدرن را بازتعریف میکند. لذا تلاش میکنیم با کمک روش تحلیلی- توصیفی ابتدا نقد اشتراوس به تفکر مدرن را در باب مفهوم حق طبیعی توصیف و تبیین کنیم و در نهایت نسبت آن را با امر تعلیم و تربیت مشخص کنیم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Redefining the concept of natural right in the thought of Leo Strauss and its Relationship to education
نویسنده [English]
- Farzad Kiani
PhD in Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this article is to analyze the relationship between the concept of natural law and education in the thought of Leo Strauss. According to Strauss, the structure of modern philosophy is linked to the foundations of relativist and historicist thinking. This has caused the definition of the concept of natural law as a fundamental matter in modern thinking to tend towards a materialistic and individualistic perspective. As a result, the fixed values of life have lost their place in the intellectual and moral structure of the modern era. Therefore, it is necessary to review the concept of natural law in the modern era. The review that Strauss tries to carry out is based on the foundations of pre-modern thought, in which law and nature are understood in connection with a virtuous and teleological perspective. This definition of natural law is the reason why Strauss reflects again on the natural and inherent nature of man and resorts to an educational structure to shape it, thereby returning man to his true position. Strauss redefines the perfection of modern man's individual and social life with the new formulation of nature and right that he presents in his philosophy. In this article, we attempt, with the help of an analytical-descriptive method, to first describe and explain Strauss's criticism of modern thought regarding the concept of natural right, and finally to determine its relationship with education.
کلیدواژهها [English]
- Natural right
- nihilism
- education
- Liberalism
- Rationality