مقاله پژوهشی فلسفه
بازتعریف مفهوم فلسفی بدن از منظر مرلوپونتی در ترابشریت: معطوف به ورزش

مینا امامی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ شهرام شفیعی؛ علیرضا نیکویی

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/wph.2025.81407.2262

چکیده
  در جهان مدرن، پیشرفت‌های بی‌سابقه تکنولوژیک به تحولی بنیادین در تعریف بدن و شیوه‌های زیست انسان انجامیده است. در این میان، ترابشریت به مثابه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فلسفی و عملی عصر حاضر، با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، سعی در عبور از مرزهای محدودیت‌های فیزیکی و روانی انسان دارد. این پژوهش، با اتکا بر پدیدارشناسی مرلوپونتی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
پاسخ به یک پرسش با دلوز: اندیشیدن با نقاشی چگونه ممکن است؟

فریده آفرین

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/wph.2025.76595.2201

چکیده
  به باور رایج، اندیشیدن فقط مخصوص گفتمان فلسفی و فلاسفه است. پرسش‌ اصلی پژوهش از این قرار است: ‌اندیشیدن «با» نقاشی چگونه و به چه طریقی ممکن است؟ با تحلیل آرای دلوز در منابع مختلف و تفسیر آنها در ساختار پژوهش پیش‌رو می‌توان برای پاسخ به پرسش‌ گام برداشت. برای اندیشیدن باید با دشمنانِ اندیشه، مبارزه کرد. اندیشیدن در نگر دلوز، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بررسی و نقد ثنویت ذاتی نفس و بدن در اندیشه دکارت با رویکرد حکمت متعالیه

معصومه رجب نژادیان؛ قربانعلی کریم زاده قراملکی؛ علی بابایی

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/wph.2025.79627.2243

چکیده
  نفس و بدن و ارتباط این دو جوهر، ازجمله مسائل فلسفه ذهن می باشد که در تمام مکاتب فلسفی ردپایی از این مبحث وجود دارد. فلسفه دکارت و حکمت متعالیه نیز ازجمله این مکاتب می باشند که طبق مبانی هر دو مکتب، این دو جوهر دارای ثنویت می باشند، با این تفاوت که دکارت قائل به ثنویت ذاتی نفس و بدن است و حکمت متعالیه، ثنویت تشکیکی این دو جوهر را مطرح می ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
تبیین مسائل فراروی فلسفه اخلاقِ فناوری آموزشی

مولود سعوه؛ حمید احمدی هدایت

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/wph.2025.81855.2266

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین مسائل فراروی فلسفه اخلاقِ فناوری آموزشی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تبیینی-تحلیلی استفاده شده است. ارائه راهکارهای عملی به چالش های مطرح شده در حوزه اخلاق فناوری آموزشی از یافته های این پژوهش می باشد که برخی از آن ها عبارتند از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه آموزش اصول اخلاقی فناوری‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
تحلیل و نقد رویکرد طبیعت گرایانه فرضیه تکامل انواع داروین در تقابل با برهان نظم بر اساس حرکت جوهری ملاصدرا

مهسا شمس الدینی؛ قربانعلی کریم زاده قراملکی؛ سعید علیزاده

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/wph.2025.81381.2260

چکیده
  فرضیه تکامل داورین و چالش های مرتبط با آن از موضوعات مهم کلام جدید به شمار می ایند . بر اساس این فرضیه همه موجودات، تحت تاثیر عوامل مختلف محیطی ،از یک یا چند نوع ساده به اشکال متنوعی تبدیل شده اند و با حرکت تدریجی ،به صورت کامل تری درامده اند .یکی از چالش های این فرضیه، انکار هـر گونـه غایتمنـدی در عالم طبیعت است. به دیگر سخن این فرضیه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بازیابی و تحلیل مؤلفه‌های درونی فعل ارادی در پرتو نظریه انکشاف نفس و تقریرات پدیدارشناسی

وجیهه طارقیان؛ امیر راستین طرقی

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/wph.2025.81997.2267

چکیده
  حکمت متعالیه با ارائه نظریه انکشاف نفس، بیان می‌دارد که نفس پس از حدوث یافتن و تعیّنِ خَلقی‌اش، به بیان و اظهارِ هستیِ خویش می‌پردازد. این نظریه، ظهورِ جزء جزءِ نفس را کشف بعد از کشف، می‌خواند؛ به‌طوری‌که، صورِ پیشینیِ نفس متناسب با موقعیت تجربی، از علم به عمل و از اجمال به تفصیل می‌رسد. آن‌چه این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی بر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
زبان دین در کتاب‌العلل (کتاب ایضاح فی‌الخیر المحض لأرسطوطالیس)

مستانه کاکائی؛ حسن عباسی حسین‌آبادی

دوره 21، شماره 81 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/wph.2025.81743.2264

چکیده
  درکتاب‌العلل که از اسناد محوری نوافلاطونیان است، دربارۀ امکان شناخت‌پذیری و نیز سخن گفتن از علت نخستین در باب‌های پنجم، هفدهم و بیست‌ویکم بحث شده است. پرسش این‌است زبان دین در کتاب‌العلل چگونه است و چگونه مسئلۀ بیان‌پذیری و شناخت‌پذیری علت نخستین تبیین می‌شود؟ در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به این یافته‌ها دست‌ یافتیم ...  بیشتر