نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بخش علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ماهیت گفت‌‌وگو در اندیشه‌‌ی ریچارد رورتی و استنتاج اصول و روش‌‌های تعلیم‌‌وتربیت بر مبنای گفت‌‌وگو انجام شده است. برای بررسی ماهیت گفت‌‌وگو در اندیشه رورتی، با روش تحلیل منطقی فرارونده، پیش‌‌فرض‌‌های منطقی گفت‌‌وگو را به دست آوردیم که عبارت‌‌اند از: آمادگی دریافت و باز بودن ذهن، به تعلیق درآوردن فرضیات و ارزیایی آن‌‌ها، فضایی آرام و به دور از خشونت، احترام کامل و پذیرش دیگری، داشتن تفکر نقاد، علاقه به آفرینش و خلق معنا، تعیین قواعد اخلاقی، تلاش جهت گسترش عدالت. در ادامه با روش قیاس عملی، اصول، تساهل، انعطاف‌پذیری، متقاعد سازی بدون اعمال زور و تحمیل عقاید، عدالت ورزی و برابری اجتماعی، مشارکت متقابل و مؤثر در تعیین قواعد اخلاقی جامعه‌‌ی خویش، رشد و پرورش تفکر نقاد و رشد و پرورش خلاقیت استنتاج شد و برای اجرایی کردن اصول گفته‌‌شده توسط مربیان، روش‌‌های مناسبی برای هر اصل استنتاج شد.
کلید واژه‌ها: گفت‌‌وگو، ریچارد رورتی، تعلیم‌‌وتربیت، اصول، روش‌‌ها

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The nature of dialogue in Richard Rorty's thought and its requirements in education

نویسندگان [English]

  • Sara Asadpour 1
  • Morad Yari dehnavi 2
  • Fatemeh Rezayi 3

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

3 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

چکیده [English]

this research was conducted with the aim of investigating the nature of dialogue in Richard Rorty's thought and deducing the principles and methods of education based on dialogue.
Method: To investigate the nature of dialogue in Rorty's thought, the method of transcendental logical analysis was used, and then the method of practical syllogism was used to deduce the principles and methods of education.

Results: The results showed that the logical assumptions of dialogue, in Rorty's thought which arereadiness to receive and openness of mind, suspending assumptions and evaluating them, a calm atmosphere and away from violence, full of respect and acceptance of others, having critical thinking, interest in creating meaning, determination of moral rules, try to spread justice And then with the method of practical syllogism, the principles of tolerance, tolerance, flexibility, persuasion without force and imposing opinions, justice and social equality, mutual and effective participation in determining the moral rules of society, cultivating critical thinking and creativity was concluded. And in order to implement the principles mentioned by the teachers, appropriate methods for each principle were deduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialouge
  • Richard Rorty
  • Educationg
  • Principles