مقاله پژوهشی
بدنمندی مُدرِک به عنوان مقدمة صیانت ذات در ملاصدرا و هگل

پیام آقاسی؛ عزیزاله افشار ;کرمانی

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/wph.2021.50951.1830

چکیده
  تعریف متفاوتِ عقل‌گرایان و تجربه‌گرایان از انسان رویکردهای متفاوتی به انسان را در پی دارد. هگل با نگاه دیالکتیکی خود با کنار هم نشاندن کل و جزء در بستری کانتی– اسپینوزایی تعریفی از انسان به‌عنوان سوژة مدرِک ارائه می‌دهد که در عین اینکه به کلیت او توجه می‌دهد، اهمیت جزئیت و فردیت او را هم نشان می‌دهد. از طرفی ملاصدرا نیز برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش«تعریف نشده ها» و «روش اصل موضوعی» در آغاز تطبیق فلسفه ها، با تمرکز برسه نظام فلسفی اسلامی

حمیدرضا بیات؛ حسن عباسی حسین آبادی؛ علیرضا پارسا

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 29-61

https://doi.org/10.22054/wph.2021.51671.1845

چکیده
  تطبیق فلسفه‌ها و نظام‌های فکری با یکدیگر، تلاشی در جهت یافتن راه­های تعامل و هم­افزایی این مکاتب است. به نظر می­رسد در این فرآیند، یافتن اشتراکات و اختلافات این ساختارها و روش مناسب این دستیابی، دارای اهمیت بسزایی هستند. روش را می­توان در دو سطح کلان و متعیّن یا ابزاری در نظر گرفت. در اینجا مسئله این است که اگر برای این تطبیق، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
لوفور یا دریدا: پرسش‌های واسازی درباره مفهومِ حق به شهر

حجت اله رحیمی

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 63-99

https://doi.org/10.22054/wph.2021.49681.1808

چکیده
  در سال­های اخیر پژوهش­های گسترده­ای بر اساس مفهوم حق به شهرِ لوفور، بدون نقد اساسی خودِ این مفهوم، در علوم اجتماعی انجام شده است. نوشتار حاضر بر مبنای رویکرد واسازیِ دریدا می­کوشد این مفهوم را بر محور دو پرسش زیر به نحو انتقادی ارزیابی کند: 1) مفهوم حق به شهر بر اساس چه عناصر و پیش­فرض­هایی صورت­بندی شده است؟؛ و 2) مفهوم حق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فلسفه اعمال خیریه: از سینگر تا اسپورل

مسعود صادقی

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 101-121

https://doi.org/10.22054/wph.2021.44009.1793

چکیده
  مشارکت در امور خیریه از مکانیزم‌های اخلاقی برای رفع فقر اقتصادی است و بحث فیلسوفانه در باب آن از دهه هفتاد میلادی۱۹۷۰م بالا گرفته است. در این مقاله، دو استدلال فلسفی مهم از سینگر و اسپوِرل پیرامون وظیفه یا فراتر از وظیفه بودن و چرایی و چگونگی مشارکت در امور خیریه صورت‌بندی و واکاوی شده و با روشی تحلیلی، نهایتا از منظر نویسنده نکاتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پاتنم؛ دوگانه‌ی واقعیت/ارزش و برساخت‌انگاری واقعیت

احمد عبادی؛ محمد امدادی ماسوله

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 123-153

https://doi.org/10.22054/wph.2021.53089.1867

چکیده
  هیلاری پاتنم یکی از فلسفه‌دانان معاصر است که به ردّ دوگانگی واقعیت/ارزش می‌پردازد. در اندیشه‌ی او این دو درهم‌تنیده‌اند و حتی به‌لحاظ مفهومی نیز از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند، دیدگاهی که او آن را آموزه‌ای پراگماتیستی می‌داند. وی موافقان این دوگانگی را متهم به جزم‌اندیشی می‌کند و معتقد است وقتی آن‌ها می‌گویند اخلاق از واقعیت‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی متعلق شهود در اندیشه اسپینوزا

محمد عنبرسوز؛ یوسف نوظهور

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 154-175

https://doi.org/10.22054/wph.2021.44458.1744

چکیده
  بباروخ اسپینوزا، فیلسوف عقل‌گرای قرن هفدهم، توجه ویژه‌ای به شناخت و معرفت‌شناسی دارد. بر اساس نظر اسپینوزا، شناخت انواع و مراتبی دارد که معتبرترین آن‌ها شناخت شهودی است و از همین رهگذر، او به بحث از شهود، متعلق آن و ویژگی‌هایش می‌پردازد. جستار حاضر، ضمن بررسی اقسام شناخت در اندیشه اسپینوزا، به واکاوی مفهوم و متعلق شهود در نظر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پرسش از واقع‌گرایی در اندیشۀ هیدگر

محمدحسین محمدعلی خلج

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 175-203

https://doi.org/10.22054/wph.2021.54034.1880

چکیده
  این مقاله که به پرسش از واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی در هیدگر می‌پردازد از چهار بخش تشکیل شده است. در بخش نخست در مروری تاریخی تصویری کلی از سه دسته تفسیر متفاوت از واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی در فلسفۀ هیدگر در میانِ مفسرانِ انگلیسی‌زبانِ او عرضه خواهد شد. دستۀ نخست هیدگر را واقع‌گرا می‌دانند؛ دستۀ دوم تفسیری ایده‌آلیستی از او ارائه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نگاهی تاریخی به واژه‌های مدینة و مدنی در گزارش‌های عربی کتاب‌های فلسفی یونانی

سجاد هجری

دوره 17، شماره 68 ، دی 1400، صفحه 205-232

https://doi.org/10.22054/wph.2021.56564.1919

چکیده
  بی‌گمان، اصطلاح‌شناسی از ضرورت‌های هر دانشی است که اگر تاریخی انجام شود، سودش دوچندان است. در میان اصطلاحات فلسفه‌ی عملی که گر چه نام‌آشناست و در علوم قرآن و نیز تاریخ و عرف فراوان بکار می‌رود؛ اما به‌عنوان زبان‎زدی فلسفی به‌ویژه با نگاه تاریخی بررسی نشده، واژه‌ی مدنی است که صفت نسبی مدینة است. این اصطلاح که در میراث جهان اسلام ...  بیشتر