دوره 20 (1403)
دوره 19 (1402)
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
تعداد مقالات: 7
فرمالیسم زیباییشناختی، واکنشها و راهحلها
دوره 6، شماره 24 ، دی 1389، صفحه 16-28
چکیده
لازم است مفاهیم اساسیای نظیر فرمالیسم، آنتیفرمالیسم، و فرمالیسم میانهرو که در این مقاله به کار رفتهاند معرفی شوند. فرمالیستها معتقدند که ارزیابی زیباییشناختی یک اثر هنری معمولاً شامل توجه آگاهانه به ویژگیهای حسی یا ادراکی آن میشود و نیازی به شناخت ویژگیهای غیرادراکی آن نیست. از سوی دیگر، آنتیفرمالیستها معتقدند ... بیشتررابطۀ میان روح و جسم و نتایج معادشناختی آن در فلسفۀ یاکوب بوهم با توجه به موضع ملاصدرا
دوره 6، شماره 24 ، دی 1389، صفحه 29-46
چکیده
اگرچه ملاصدرا و یاکوب بوهم پیرو دو سنت متفاوت هستند و به رغم آنکه یاکوب بوهم پرورشیافتۀ حوزه فلسفه نیست، یک تجربه عمیق مشابه منجر شد آنها پایههای مفهومی از انسان را بنا کنند که از ابعاد بسیاری به هم شباهت دارد. مسئله رابطۀ میان جسم و روح بشر به ما امکان میدهد برخی از این شباهتها را به ویژه با توجه به هدف زندگی دنیوی انسان در پرتو ... بیشترشأن اخلاقی نفس (جایگاه اعتقاد به نفس در حل مسائل اخلاقی از نگاه غزالی و آکویناس)
دوره 6، شماره 24 ، دی 1389، صفحه 47-60
چکیده
محمد غزالی و توماس آکویناس به ترتیب در جهان اسلام و مسیحیت، نقشی تأثیرگذار بر اندیشمندان پس از خود داشتند. نگاه دینی آنها در آثارشان نمایان است و یکی از مسائلی که به تبع نگرش دینی، هر دو متفکر به آن معتقدند، مسئله تمایز نفس و بدن است. این موضوع اگرچه سابقهای به قدمت اندیشه یونان باستان دارد، اما نوع نگاه دینی غزالی و آکویناس، نتایج ... بیشتربررسی تطبیقی برهانهای کلارک و صدرا دربارة وجود خدا بهلحاظ میزان وابستگی آنها به اصل دلیل کافی
دوره 6، شماره 24 ، دی 1389، صفحه 61-76
چکیده
نگارنده در این مقاله پس از اینکه به طور مختصر دربارۀ تعابیر مختلف اصل دلیل کافی بحث میکند، چنین استدلال مینماید که تعبیر کلاسیک کلارک از «برهانهای کیهانشناختی» برای وجود خدا در اصل دلیل کافی ریشه دارد، حال آنکه برهان صدرا، مصطلح به «برهان صدیقین»، بر هیچ یک از تعابیر ضعیف یا قوی اصل دلیل کافی استوار نگشته است. به ... بیشتردیالکتیک عمران تغییر اجتماعی و ابنخلدون
دوره 6، شماره 24 ، دی 1389، صفحه 77-90
چکیده
طی سه دهه اخیر، رشته «جامعهشناسی تاریخی» با تمرکز بر موضوع «تغییر اجتماعی» به منصه ظهور رسید. البته مفهوم «تغییر اجتماعی» محور « علم جدید» ابنخلدون بوده است. این مقاله قصد دارد نظریه تغییر اجتماعی (عمران) ابنخلدون و تأثیرات تلویحی آن بر تفکرات اجتماعی معاصر را بررسی کند. بیشترملاصدرا و تقدم وجود
دوره 6، شماره 24 ، دی 1389، صفحه 91-100
چکیده
ملاصدرا به اتفاق آراء، تأثیرگذارترین فیلسوف در سنت فلسفۀ اسلامی چهار قرن اخیر است. فلسفۀ ملاصدرا براساس وجود به مثابه یگانه عنصر حقیقی، تقدم وجود، تراکم وجود، و سرانجام حرکت متعالی یا جوهری وجود بنا گشته است. ملاصدرا تقدم وجود را اصل اساسی هستی قرار داد. او بین مفهوم وجود و حقیقت وجود تمیز قائل میشود. مفهوم وجود بدیهیترین و جهانشمولترین ... بیشتراز مکانمندی وجودی تا علم متریک مکان (تلاشی بهمنظور بازسازی وجهی از تحلیل وجودی)
دوره 6، شماره 24 ، دی 1389، صفحه 101-124