مقاله پژوهشی
1. فهمِ هنری بی‌بدیل است تلقی هنری هیدگر؛ عرصة پیوند آراء‌ فلسفی هنر

احمد علی حیدری

دوره 6، شماره 21 ، بهار 1389، صفحه 7-31

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5786

چکیده
  نگارنده در این مقاله ابتدا به مختصات فهم هنری که خصائصی ممتاز دارد اشاره کرده و کوشیده است به پرسش «هنر چیست؟»‌ پاسخی در خور عرضه کند. از آنجا که پاسخ مذکور متضمن مؤلفة ارزش در تعریف هنر است، وی به‌اختصار به جایگاه ارزش در تلقی متفکران صاحب‌نامی چون کانت، هگل، آدورنو و هیدگر می‌پردازد و سپس به این جمع‌بندی می‌رسد که تلقی هنری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. نقد سه استدلالِ گودلی در فلسفۀ ذهن

محمد صالح زارع پور؛ محمدعلی حجتی

دوره 6، شماره 21 ، بهار 1389، صفحه 33-47

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5787

چکیده
  برخی فیلسوفان برای اثبات ناممکن بودن مدل کردن ذهن با ماشین از قضیۀ گودل و نتایج آن استفاده کرده‌اند. در فلسفۀ ذهن استدلالات مبتنی بر قضیۀ گودل را استدلالات گودلی می‌نامند. در این مقاله قصد داریم که سه استدلال گودلی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. این استدلال‌ها به ترتیب توسط رودی روکر، جان راندولف لوکاس و راجر پنروز ارائه شده‌اند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. «ماهیت تکنولوژی» در فلسفة هیدگر

محمدرضا اسدی؛ محد مهدی موسوس مهر

دوره 6، شماره 21 ، بهار 1389، صفحه 49-69

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5788

چکیده
  هیدگر از نخستین متفکرانى است که در تکنولوژى به بررسى شأن وجودى تکنولوژى، روح حاکم بر آن و نسبت آن با علم جدید و هنر پرداخت. در این مقاله سعی برآن است تا تصویر دقیق‌تری از «ماهیت تکنولوژی» در نزد هیدگر ارائه شود و ارزیابی مناسب‌تری نسبت به بدبینانه یا خوش‌بینانه بودن فلسفه تکنولوژی او به عمل آید. به نظر هیدگر، «ماهیت تکنولوژی» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. کانت، آغازگر مابعدالطبیعه زمان

مهدی طاهریان

دوره 6، شماره 21 ، بهار 1389، صفحه 71-80

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5789

چکیده
  تصور غالب بر این است که کانت بحث زمان را فقط در حسیات استعلائی و در تحلیل استعلائی در بحث شاکله مطرح کرده است، ولی این تصور چندان درست نیست، حقیقت این است که سراسر فلسفه نقادی کانت به خصوص نقد عقل محض، بحث زمان است. در واقع کانت در نقد عقل محض نوعی خاص از مابعدالطبیعه را بنیان می‌گذارد که می‌توان آن را مابعدالطبیعه زمان نامید و بدین‌گونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. هگل و مشکل معناداری زبان دین

قاسم پورحسن

دوره 6، شماره 21 ، بهار 1389، صفحه 81-107

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5790

چکیده
  گرچه شهرت چنان است که مسئله معناداری زبان، گزاره‌ها و مدعیات دینی از دهه بیست سده بیستم مطرح گردید لیکن بررسی نزاع‌های متفکران و مکاتب الهیاتی و فلسفی نشان می‌دهد که این مناقشه یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار در تاریخ تأملات فلسفی- دینی به شمار می‌آید. از دوره تسلط رهیافت الهیات سلبی(نخستین رویکر در معناداری زبان دین) تا واپسین نظریه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. نقد و بررسی نظریة اعتمادگرایی فرایندی در «باور موجه چیست؟»

عبدالله انصاری؛ جلال پیکانی

دوره 6، شماره 21 ، بهار 1389، صفحه 109-130

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5791

چکیده
  آلوین گلدمن در مقالة «باور موجه چیست؟» به اختصار یکی از جنجالی‌ترین و در عین حال تأثیرگذارترین نظریه‌های توجیه – یعنی نظریة اعتمادگرایی فرایندی- را صورت‌بندی کرده است. در نوشتار حاضر ابتدا تلاش خواهد شد تا نظریة گلدمن در قالبی ساده و همه‌فهم بیان شود. سپس نقاط قوت و ضعف این قرائت از اعتمادگرایی فرایندی مورد سنجش قرار خواهد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. تصویری از زندگی آرمانی در اندیشه رابرت م. آدامز

زهرا خزایی

دوره 6، شماره 21 ، بهار 1389، صفحه 131-146

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5792

چکیده
  آدامز متفکری مسیحی است که سعی دارد به شیوه‌ای فلسفی، چارچوبی دینی برای اخلاق ارائه کند که به دلیل عدم ابتناء بر باورهای دین خاصی، با صور گوناگون اخلاق دینی سازگار باشد. در این چارچوب، الزامات اخلاقی بر مبنای باور به خداوند، که اصل مشترک همه ادیان الهی است، تفسیر می‌شوند؛ اما خدایی که خیر، زیبایی و عشق نامتناهی است، و دیگر موجودات ...  بیشتر