نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور تهران جنوب

2 دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

حکمت متعالیه با ارائه نظریه انکشاف نفس، بیان می‌دارد که نفس پس از حدوث یافتن و تعیّنِ خَلقی‌اش، به بیان و اظهارِ هستیِ خویش می‌پردازد. این نظریه، ظهورِ جزء جزءِ نفس را کشف بعد از کشف، می‌خواند؛ به‌طوری‌که، صورِ پیشینیِ نفس متناسب با موقعیت تجربی، از علم به عمل و از اجمال به تفصیل می‌رسد. آن‌چه این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی بر آن می‌کوشد، همراه کردنِ تأملاتِ نظریه انکشاف نفس با پدیدارشناسیِ نفس در مقام فاعلیت است. چنین مهمی، از دو جهت کارگشا است؛ یکی اینکه، آشکار شدنِ هستنده‌هایِ نفس که در بروز فعل، رخ می‌دهد؛ زیرا فعل، نتیجه فاعلیتِ نفس و بالتبع، مکشوفیتِ هستی‌ای از نفس، متناسب با شرایط محیطی است؛ و از جهت دیگر، بر حلقه‌ای از زنجیره عمل، از قصد تا مقصد، تمرکز می‌کند و این تمرکز را برای شناساییِ مؤلفه‌هایِ ورودی به میدانِ «هستی-عمل»، به‌کار می‌گیرد. بدین نحو که فاعل در انجام فعل، وجهی از هستیِ خود را ظاهر می‌کند و به‌طور همزمان این خوداظهاری با هستی‌ای دیگر از نفس، وارد کنش می‌شود که این برهم‌کنش، روی‌دادِ فعل بعدی را موجب می‌شود. در زیرنهادِ این کنش‌ها، «توجهِ» فاعل شناسا است که چگونگیِ برهم‌کنش‌ها را انتخاب می‌کند که نتیجۀ این تعیین به صورت عملِ ارادی ظاهر می‌شود و حلقه‌ای از زنجیره عملِ هدف‌دار را تشکیل می‌دهد. نتایج کارگشاییِ این تفکر میدانی، یکی، تنظیمِ کمیت و کیفیتِ برهم‌کنشِ مؤلفه‌ها در میدان عمل، به‌صورت آگاهانه‌تر و دقیق‌تر، توسط فاعل شناساست؛ و دیگری، حصول معرفتِ زمینه‌ای در مورد بسترِ روی‌دادگیِ فعل که منجر به خیر یا شرّ اخلاقی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Retrieving and Analyzing the Inner Components of Volitional Action Based on the Self- Revelation Theory and Interpretations of Phenomenology

نویسندگان [English]

  • Vajihe Tareghian 1
  • Amir Rastin Toroghi 2

1 Payam Noor University, South Tehran Branch

2 Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad

چکیده [English]

Transcendental Philosophy states that based on the Self-revelation Theory expresses the soul after occurrence and determining its creation. This theory calls the appearance of each component of the soul as the discovery after discovery; in such a way that the prior forms of the soul according to the experimental situation achieve from knowledge to action and from undifferentiated mode to differentiated mode. This analytical- descriptive study tries to accompany the reflections of the self-revelation theory with the soul phenomenology as an agent. This important issue can be helpful in two ways; one is that the being of the soul occurs in the manifestation of the action, because the action is the result of the soul actualization, and also the revelation of the being of the soul is according to the environmental conditions; On the other hand, it focuses on a link of the chain of action, from intention to destination, and applies this focus to identify the input components of the "being-action" field. In this way, the agent in its action appears an aspect of the self's existence and this self-expression simultaneously interacts with another being of the soul that leading to the occurrence of subsequent actions. The result of the bilateral development of this field thinking is the more conscious and accurate regulation of the quantity and quality of the interaction of the components in the field of action by the cognizant agent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prior knowledge
  • Self-revelation
  • Being-action
  • Thinking
  • Phenomenology