نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه پژوهش هنر. دانشکده هنر. دانشگاه سمنان

چکیده

به باور رایج، اندیشیدن فقط مخصوص گفتمان فلسفی و فلاسفه است. پرسش‌ اصلی پژوهش از این قرار است: ‌اندیشیدن «با» نقاشی چگونه و به چه طریقی ممکن است؟ با تحلیل آرای دلوز در منابع مختلف و تفسیر آنها در ساختار پژوهش پیش‌رو می‌توان برای پاسخ به پرسش‌ گام برداشت. برای اندیشیدن باید با دشمنانِ اندیشه، مبارزه کرد. اندیشیدن در نگر دلوز، زمانی رخ می‌دهد که جریان پیش‌فرض‌های اندیشیدن جزمی و خودانگیخته قطع می‌شود. در نتیجه قطع این جریان، با آشوب روبرو می‌شویم. شرط اندیشیدن رویاوریی با نااندیشنده و آشوب است. نقاش با تکیه به منطق احساس، احساس مرکب از درکمایه و حالمایه، سطح زیباشناختی مکمل احساس، کلیشه‌ها را در آشوب غرقه می‌سازد. از آن آشوب، به یاری مفاهیم تصویری مانند آشوب-فاجعه، آشوب-بذر، دیاگرام بیرون می‌کشد. به یاری آنها و آزمونگری نسبت‌ها و ترکیب‌های سازگار با توان ناب خود، آشوب و کلیشه‌ها را پشت سر گذاشته و نظم جدیدی را برای ورود به دنیای تصویری تازه می‌پذیرد با رهایی از قید و بند بازنمایی و فیگوراسیون از طریق نیروی دیاگرام، نظم دستی دیگری به دنیای بصری تزریق می‌شود. ایجاد فضایی از امکان‌هایی بی‌سابقه برای تحقق امر واقع، امر واقع تصویری را آشکار می‌کند.در نهایت مفاهیم تازه تصویری چون دیاگرام به او فرمان می‌دهد چگونه هوای تازه نظم نوین را استثمام کند. این شیوه اندیشیدن یعنی هماهنگ شدن با دیاگرام، فعلی کردن آن، لوگوس و پاتوس را هم‌سطح می‌کند و مبنای اتوس قرار می‌گیرد. در نتیجه طی این مسیر، نقاش با مسائل نقاشی و مفاهیم تصویری می‌تواند بیندیشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Answering a question with Deleuze: How is it possible to think with painting?

نویسنده [English]

  • Farideh Afarin

Associate professor, Art studies department, Faculty of Art, Semnan university

چکیده [English]

It is commonly believed that thinking is only for philosophical discourse and philosophers. The main question of the research is as follows: How and in what way does thinking “with” painting take place? We can take a step towards answering the question by analyzing Deleuze’s ideas in his various sources and interpreting them in the structuring of the research ahead. for thinking, one must fight against the enemies of thought. Thinking in Deleuze’s view occurs when the flow of dogmatic assumptions and spontaneous thinking is interrupted. As the interruption of this flow, we encounter chaos. If thinking is to be done, then thinking must be done on that condition. The painter, relying on the logic of sensation, pure sensation composed of percept and affect, the plane of aesthetic composition complementary to pure sensation, drowns clichés in chaos. From that chaos, with the aid of pictorial concepts such as chaos-germ, the painter draws out diagram. With its aid and the experimentation of compatible relations and composition consistent with his own puissance, chaos and clichés are left behind and a new order is adopted to enter a new pictorial world. Creating a space of unprecedented possibilities for the actualization of the fact to the pictorial one is necessary. Ultimately, the painter experiences a new form of thinking as a condition for thinking.The pictorial concept, commands him how to breathe in the fresh air of the new order. This way of thinking levels logos and pathos and establishes the basis of ethos.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thinking
  • diagram
  • pictorial concept
  • logic of sensation
  • painting