نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شاهد
2 دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین مسائل فراروی فلسفه اخلاقِ فناوری آموزشی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تبیینی-تحلیلی استفاده شده است. ارائه راهکارهای عملی به چالش های مطرح شده در حوزه اخلاق فناوری آموزشی از یافته های این پژوهش می باشد که برخی از آن ها عبارتند از برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی در زمینه آموزش اصول اخلاقی فناوریهای آموزشی، طراحی سیستمهایی جهت تسهیل همکاری و تبادل نظر بین کاربران و طراحان، توسعه چارچوبهای نظارتی، وضع قوانین و ضوابط اخلاقی برای نحوه استفاده از فناوریهای آموزشی و همچنین آموزش مستمر در حوزه اخلاق فناوریِ اموزشی و آگاهی رسانی در زمینه مسئولیتهای اخلاقی طراحان و کاربرانِ فناوریهای آموزشی. در پایان می توان نتیجه گیری نمود که ایجاد رویکرد اخلاقی در حوزه فناوریهای آموزشی نیازمند تعامل و همفکری بین پژوهشگران، معلمان، سیاستگذاران و خود دانشآموزان است که صرفاً با ایجاد یک بستر مشترک فکری و تبادل نظر بین آن ها میتوان به بهبود کیفیت آموزش و ارتقاء آگاهی درباره چالشهای اخلاقی فناوری آموزشی منجرب شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explanation of the Issues Facing the Philosophy of Ethics in Educational Technology
نویسندگان [English]
- molod saveh 1
- Hamid Ahmadi-Hedayat 2
1 Ph.D. in Philosophy of Education from the University of Shahed
2 farhangian university
چکیده [English]
The main goal of the current research is to explain the issues facing the ethical philosophy of educational technology. To achieve this goal, explanatory-analytical method has been used. Providing practical solutions to the challenges raised in the field of educational technology ethics is one of the findings of this research, some of which include holding workshops and training courses in the field of teaching the ethical principles of educational technologies, designing systems to facilitate cooperation and exchange of opinions between users and designers, developing regulatory frameworks, establishing ethical rules and regulations for how to use educational technologies, as well as continuous education in the field of educational technology ethics and raising awareness about the ethical responsibilities of designers and users of educational technologies. In the end, it can be concluded that creating an ethical approach in the field of educational technologies requires interaction and consensus among researchers, teachers, policymakers and students themselves, which can lead to the improvement of the quality of education only by creating a common intellectual platform and exchanging opinions between them.
کلیدواژهها [English]
- Ethics
- educational technology
- mediation
- moral agency
- design ethics