مقاله پژوهشی
1. راهکاری در حل منازعة «لیوتار و هابرماس» در مورد «زبان و اجماع عمومی»

هادی آجیلی؛ محسن سلگی

دوره 12، شماره 47 ، پاییز 1395، صفحه 7-28

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2016.7291

چکیده
  ژان فرانسوا لیوتار، متأثر از لودویگ ویتگنشتاین و نظریة بازی‌های زبانی قائل به اصالت «تکثر و تفاوت» می‌شود. اما یورگن هابرماس به دنبال «اجماع عمومی» و سیطرة کلیتی اندام‌و‌ار بر جامعه است؛ هدفی که از نگاه ساختارگرایانة سوسوری به زبان توشه‌گیری می‌کند. این مقاله کوشیده است تا با نقد نگاه رادیکال لیوتار و نیز تفسیر وی از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. نلسون گودمن: مسئلة وجودشناسانۀ ارزش هنر

علی اکبر احمدی افرمجانی؛ احمد رحمانیان

دوره 12، شماره 47 ، پاییز 1395، صفحه 29-40

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2016.7292

چکیده
  این مقاله به بررسی مسئلۀ وجودشناسانة ارزش هنر در فلسفة نلسون گودمن می­پردازد، به عبارت دیگر، این مسئله که ’طبق نظریۀ شناخت­گرایی گودمن، روابط میان ویژگی (های) ارزشمند یک اثر هنری با خود آن اثر از چه نوع است؛ در وهلة اول، از طریق بررسیِ (1) انواع روابط میان ویژگی­های ارزشمند اشیاء با خود آن‌ها، (2) انواع روابط میان ویژگی­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. فضیلت، علم و سعادت مبنای اخلاق دکارت

حمزه حجت حاتم پوری؛ محمدرضا اسدی

دوره 12، شماره 47 ، پاییز 1395، صفحه 41-60

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2016.7293

چکیده
  این مقاله دربارۀ نظام اخلاقی در منظومۀ فکری دکارت است. در مرحلۀ اول این نوشتار می‌خواهیم نشان دهیم که حتی اگر بپذیریم دکارت یک نظریۀ منسجم و نظام‌مند اخلاقی پرورش نداده و به‌طور خاص‌تر کتابی مستقل و صریح  درخصوص فلسفۀ اخلاق ننوشته است، اما دغدغه‌های اخلاقی دارد و میان انواع سبک‌های زندگی و رفتارهای مختلف تفاوت جدی می‌نهد. او ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. نظریۀ گلوآن ها؛ مدلی برای وحدت وجود ابن عربی

بهنام ذوالقدر؛ داوود حسینی

دوره 12، شماره 47 ، پاییز 1395، صفحه 61-74

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2016.7294

چکیده
   وحدت وجود ابن عربی حداقل در خوانشی اولیه داری تناقض­هایی است. مهم‌ترین مثال از تناقض­های وحدت وجود، در مورد رابطۀ حق و خلق است. ابن عربی بیان می­کند که خلق حق است و حق نیست. گرچه فیلسوفان مختلف در طول چند صد سال سعی کرده­اند تا این تناقض­ها را رفع کنند و تبیینی سازگار و منطبق با اصل عدم تناقض از وحدت وجود ارائه دهند، بر خلاف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. «بدنمندی» در پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس

مهدی خبازی کناری؛ صفا سبطی

دوره 12، شماره 47 ، پاییز 1395، صفحه 75-98

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2016.7295

چکیده
  در رویکرد پدیدارشناسانه، بدن فارغ از قواعد و استدلالات عقلی، پدیداری تلقی می‌شود که سوژه را  در معرض تجربه قرار می‌دهد. در این رویکرد بحث بر سر نسبت سوژه با بدن و جهان، نه بر بنیاد هستی شناسی سوژه و نه بر اساس شناخت او از جهان، بلکه بر اساس تجربه و مجاورت او با جهان است. این مقاله ضمن پرداختن به پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. بررسی نسبت شناخت و شهرزیستی از رهگذر بازخوانی پیوند فوسیس و لوگوس در اندیشۀ ارسطو

بهنام فولادی؛ سعید بینای مطلق؛ یوسف شاقول

دوره 12، شماره 47 ، پاییز 1395، صفحه 99-119

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2016.7296

چکیده
  «فوسیس» یکی از مهم­ترین واژگان فلسفی ارسطو است، تا جایی­که می­توان آن را پایه و موضوع شناخت، از دیدِ وی دانست. این واژه رامی­توان در فلسفۀ او از دو دریچۀ شناختِ انسانی و شناخت راستین  نگریست، و بسته به این­که موضوع کدام­یک از این دو باشد، مفهومش متفاوت خواهد بود. بررسی فوسیس در نسبت با دانش انسانی، به پیوند آن با یکی­دیگر ...  بیشتر