فلسفه
آیا تکثرگرایی تسویری نباید سور عام را بپذیرد؟

محمدحسین اسفندیاری

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22054/wph.2025.75981.2195

چکیده
  تکثرگرایی تسویری یعنی تعددی از سورهای وجودی را در توصیف وضعیت وجود شناختی جهان به رسمیت بشناسیم؛ برخاسته از این اندیشه که اشیا به طرق مختلفی هستند و به‌عبارت‌دیگر، راه­هایِ گوناگونی برای بودن وجود دارد. اما پس از پذیرش تعددی از سورها، پرسشی سرنوشت­ساز در برابر تکثرگرایی تسویری مطرح است مبنی بر این­که آیا باید سور عام را که ...  بیشتر

فلسفه
خاستگاهِ خیالین هنر و وظیفۀ آن در فلسفه متأخر هایدگر

معراج جمشیدی؛ محمود صوفیانی

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 33-60

https://doi.org/10.22054/wph.2025.78766.2269

چکیده
  این نوشتار می‌کوشد با ردیابیِ گام‌به‌گامِ اندیشه‌های هایدگر در باب هنر نشان دهد که هنر با خصلت نمایی خیالین خویش، چگونه می‌تواند در گام نخست ساحتی برای بنیان‌گذاری جهان و ابلاغِ وظیفۀ مقدر هر قوم و در گامی بعد، امکانِ آشکارگی امر مقدس را در خویش، مهیا سازد. بدین منظور، نخست با تفسیر هنر به‌مثابۀ امر خیالین، جایگاهِ این خصلت نمایی ...  بیشتر

فلسفه
تحلیل انتقادی عقلانیت حاکم بر فلسفه علوم انسانی از منظر چارلز تیلور

مجتبی آخوندی؛ داوود رحیمی سجاسی

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 61-91

https://doi.org/10.22054/wph.2025.78053.2221

چکیده
  علوم انسانی بدلیل اهمیت والای آن در زندگی انسانی امروزه بسیار مورد اقبال قرار گرفته است اما تعاریف و مبانی مختلف در آن موجب سردرگمی و ابهام در تعریف و تاثیر آن شده است،یکی از راه های برطرف کردن این چالش رجوع به مبانی فلسفی آن و بازتعریفش می باشد.در این میان چارلز تیلور به عنوان یکی از متفکران معاصر که سهم عمده ای در باز تولید علوم انسانی ...  بیشتر

فلسفه
وجوه مختلف مسئله چارچوب و ارتباط آن با پیش‌زمینه شناختی‌مان از جهان

ابوالفضل صبرآمیز

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 93-119

https://doi.org/10.22054/wph.2025.80433.2252

چکیده
  مسئله چارچوب یکی از مسائل فلسفی است که اولین بار در حوزه هوش مصنوعی تعریف شد. این مسئله، در خاستگاه اولیه خود، وجهی منطقی داشت و شامل این پرسش بود که چگونه ممکن است با استفاده از منطق ریاضی قواعدی بنویسیم که اثرات عملی را توصیف کند آن‌هم بدون آنکه لازم باشد تعداد زیادی از قواعد دیگر بنویسیم که توصیف‌کننده اثرات غیر مرتبط آن عمل هستند؟ ...  بیشتر

فلسفه
قوّه گرایی و دوگانۀ کاذب

فراز عطار

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 121-145

https://doi.org/10.22054/wph.2025.75065.2172

چکیده
  بنا به قوّه گرایی، ادراک حسی با به­کارگیری قوّه­های ادراکی، قوّه­هایی جهت تمیز دادن و برگزیدن نمونه­ای از نمونۀ دیگر، تقویم می­یابد. این نظریه باور دارد که با تحلیل تجربه در چارچوب قوّه­ها، دوگانۀ بازنمود گرایی و رابطه گرایی به­مثابۀ دوگانه­ای کاذب آشکار خواهد شد: تجربۀ ادراکی اساساً بازنمودی و اساساً رابطه­ای است. ...  بیشتر

فلسفه
ارزیابی آزادی سوژه در حضور دیگری: مواجهه سارتر و لاکان

بیان کریمی

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 147-172

https://doi.org/10.22054/wph.2025.82350.2270

چکیده
  میان سارتر و لاکان مواجهه‌ای تاریخی و فکری وجود دارد، نخستین دیدار تاریخی فیلسوف و روانکاو در سال 1936 در سمینارهای الکساندر کوژو پیرامون پدیدارشناسی روح هگل بود. محوری‌ترین دغدغه آن‌ها را می‌توان حول محور بیناسوبژکتیویته، جایگاه دیگری و آزادی سوژه دانست که از این منظر علی‌رغم برخی تفاوت‌های اساسی، می‌توان رابطه جدیدی میان اگزیستانسیالیسم ...  بیشتر

فلسفه
تغییر جنسیت و امکان آن از منظر فلسفه صدرایی

محمد مهدی کمالی

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 173-201

https://doi.org/10.22054/wph.2025.79412.2239

چکیده
  یکی از معضلات امروز جامعه که حاصل عصر مدرنیته است، تغییر جنسیت افرادی است که بدنی کاملاً مردانه یا زنانه دارند، اما به علت احساس گرایش‌های جنس مخالف در خود، نفس خویش را مخالف بدن پنداشته و در اصطلاح «ترنس» نامیده می‌شوند. این پدیده امروزه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی تا حدودی مقبولیت یافته و حتی به لحاظ فقهی و حقوقی نیز در حال پذیرفته ...  بیشتر

فلسفه
تجلی وحدت وجود در سوره توحید با تحلیل عناصر زبانی بر اساس سبک‌شناسی ساختارگرا

منصوره دعاگو؛ جلال مرامی

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 203-236

https://doi.org/10.22054/wph.2024.81061.2256

چکیده
  با رشد و گسترش مباحث زبان‌شناسی، دانشمندان اسلامی بر اساس مبانی کلامی، فلسفی و یا عرفانی خود به بیان جنبه‌های اعجاز قرآن پرداخته‌اند. در راستای این هدف مقاله‌ی حاضر بر اساس سبک‌شناسی و با روش توصیفی-تحلیلی در سطوح آوایی، معنایی، بلاغی و ترکیبی به بیان این مسئله می‌پردازد که چگونه ابزارهای زبانی می‌توانند وحدت از دیدگاه عارف و ...  بیشتر

فلسفه
تحلیل قرائت تأویلی و تاریخی محمد آرکون از نص دینی

عبدالله میراحمدی؛ فاطمه سرلک

دوره 20، شماره 80 ، دی 1403، ، صفحه 237-272

https://doi.org/10.22054/wph.2025.50784.1826

چکیده
  محمد آرکون، دانشمند معاصر الجزایری، دیدگاه‌های خاصی پیرامون قرآن کریم دارد. بسیاری از قرآن‌پژوهان، متفکران اسلام و عرب، اندیشه‌ها و آثار او را موردبررسی قرار داده‌اند. یکی از موضوعاتی که وی مفصل به آن پرداخته، مباحث مربوط به زبان قرآن است. آرکون در مباحث زبانی قرآن، بر اسطوره‌ای بودن آن تأکید دارد. وی اسطوره را تعبیری مجازی و نمادین ...  بیشتر

فلسفه
خوانش نقاشی‌های مسعود عربشاهی از منظرآراء دریدا با تمرکز بر مفهوم پارارگون

زینب ندری؛ حسین اردلانی؛ بابک عباسی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22054/wph.2024.73626.2152

چکیده
  دریدا مقدمات نقد هر اثر را درون همان اثر بازمی‌یابد. او ایده‌هایی مانند حقیقت یا هویت را مختل می‌کند و در مقابل بر غیاب معنا تأکید می‌کند. مسئله مهم در حیطه زیباشناسی دریدا، موضوع پارارگون به معنای پیرامون کار است که موجب شکل‌گیری اثر هنری است و علی‌رغم بی‌مکان بودن جایی بین درون و بیرون کار قرار دارد. در نگاه نخست، پارارگون از ...  بیشتر

فلسفه
دیالکتیک هنر و طبیعت: تجربه‌ی زیبایی‌شناختی نزد آدورنو

ساره امیری؛ امیر مازیار

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 33-60

https://doi.org/10.22054/wph.2024.79431.2241

چکیده
  بنا بر نظریه‌ی زیبایی‌شناختی آدورنو، تجربه‌ی زیبایی‌شناختی تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد و متفاوتی است که، بر خلاف تجربه‌ی مسلط درون کلیت اجتماعی، مبتنی بر سلطه نیست و سوژه به‌طور ابزاری با ابژه مرتبط نمی‌شود بلکه در آن جذب یا با آن ادغام می‌شود. آدورنو نخستین کسی نیست که تجربه‌ی زیبایی‌شناختی را این‌گونه توصیف می‌کند. با این‌حال، ...  بیشتر

فلسفه
نگاهی توصیفی انتقادی به مفهوم عالمِ مثال در خوانش و تفسیر نقاشی ایرانی

منیره پنج‌تنی؛ مهدی محمدزاده؛ شهریار شکرپور؛ محمد اصغری

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 61-96

https://doi.org/10.22054/wph.2024.79361.2237

چکیده
  مقالۀ حاضر توصیفی تحلیلی-انتقادی از مفهوم عالمِ مثال در خوانش و تفسیر نقاشیِ ایرانی است. پرسش‌های اصلی پژوهش عبارتند از: مفهوم عالمِ مثال برای خوانشِ نقاشی ایرانی عمدتا از سوی کدام اندیشمندان و با چه مقاصدِ تفسیری طرح شده است؟ ارجاعِ مکرر به مفهوم عالمِ مثال در تفسیر نقاشی ایرانی عمدتا چه انسدادها و احتمالا چه راهگشایی‌هایی در تفسیر ...  بیشتر

فلسفه
استدلال از این‌همانی شخصی بر تجرد نفس و دوگانه‌انگاری

مهدی ذاکری

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 97-121

https://doi.org/10.22054/wph.2024.78233.2223

چکیده
  یکی از استدلال‌های فیلسوفان مسلمان برای اثبات نفس مجرد، استدلال از این‌همانی شخصی است. فیلسوفان مسلمان باور دارند بدن، وبه طور کلی هیچ امر مادی، نمی‌تواند ملاک این‌همانی شخصی باشد، زیرا تغییر می‌کند. پس باید در ما نفس مجردی وجود داشته باشد که ملاک این‌همانی شخصی باشد. اما این استدلال کامل نیست، زیرا صرف اینکه امری تغییر کند مانع ...  بیشتر

فلسفه
نقدی بر نقد گادامر نسبت به زیبایی شناسی کانت

ندا راه بار

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 123-150

https://doi.org/10.22054/wph.2024.52515.1859

چکیده
  نقد قوه حکم با ترسیم برنامه های فلسفی و معرفت شناختی کانت در باب احکام زیبایی شناختی، گام مهمی در مواجهه وی نسبت به امر زیبا برداشته است. کانت صرف نظر از پرداختن بعد شناختی امر زیبا ، به اثر هنری به مثابه امری ارزش شناختی که می تواند در کنار اخلاق، متافیزیک و عقل گرایی قرار گیرد، نگریسته است. تاثیر صوری و محتوایی نقد قوه حکم بر هیچ نگرش ...  بیشتر

فلسفه
اعتبار و الزام قانون با توجه به رابطه قانون و اخلاق در نظریه آکویناس و هارت

محمد رضائی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 151-175

https://doi.org/10.22054/wph.2024.75470.2179

چکیده
  تحلیل فلسفی از رابطه قانون و اخلاق و آثار آن از جمله مباحث مهم در فلسفه حقوق بشمار می‌آید. این مقاله با هدف بررسی اعتبار و الزام قانون با توجه به نحوه رابطه قانون و اخلاق از نظر آکویناس و هارت نگارش یافت. اطلاعات به روش کتابخانه‌ای گردآوری و به روش تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی بود از اینکه در اندیشه آکویناس اعتبار اخلاقی ...  بیشتر

فلسفه
تمایز صفات، وحدت حالات: بازنگری مناقشه‌ای تفسیری پیرامون سرشت صفات در فلسفه اسپینوزا

زهرا امینی؛ مصطفی زالی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 177-196

https://doi.org/10.22054/wph.2024.78472.2228

چکیده
  یکی از چالش‌های پیش روی مفسران اسپینوزا، حل مسئله سرشت عینی یا ذهنی صفات است؛ یعنی پاسخ به این پرسش که آیا صفات اموری متمایز از جوهرند (تفسیر عینی) یا اموری متحد با جوهر که ذهن آن‌ها را به عنوان امری مستقل درک می‌کند (تفسیر ذهنی). از دشواری‌های مسئله مذکور این است که اتخاذ هر موضعی درباره سرشت صفات، وابسته به تفسیر مسئله‌ای دیگر یعنی ...  بیشتر

فلسفه
امر نااین‌همان در فلسفة آدورنو

علی شکی؛ احمدعلی حیدری

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 199-223

https://doi.org/10.22054/wph.2024.79717.2245

چکیده
  تئودور آدورنو با نقد فلسفة این‌همانی، خواهان معطوف ساختنِ اندیشه به امر نااین‌همان است. به باور آدورنو، فلاسفه از پارمنیدس تا دست‌کم هگل، در صدد رفع تناقضات یعنی سازگاری و وحدتِ اندیشه با وجود برآمده‌اند. اما او باتکیه‌بر اصل تناقض می‌کوشد تا در برابر این‌همان‌سازیِ فکر با ابژه پایداری کند. به باور او، دعویِ به چنگ‌آوریِ تمامیتِ ...  بیشتر

فلسفه
نقد استدلال انباشتی داوکینز بر الحاد، و بیان مقتضای آن نسبت به خداباوری

علیرضا نوروزی؛ سید مجتبی میردامادی

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 225-254

https://doi.org/10.22054/wph.2024.78699.2229

چکیده
  داروین با طرح نظریه «تکامل انواع»، تبیین سازوکار پیدایش در انواع موجودات را در ذهن می‌پروراند. او به‌عنوان یک زیست‌شناس، به‌دنبال استنتاجات فلسفی از تکامل نبود، اما دیدگاه وی بعدها پایه‌ای برای تفسیر الحادی برخی چون داوکینز از آفرینش واقع شد. داوکینز اَشکال پیچیده حیات را محصول حرکت طولیِ میلیون‌ها رشد و تکامل کوچک و نامحتمل ...  بیشتر

فلسفه
همگرایی حریم خصوصی و شفافیت، محدودیت‌های طراحی هوش مصنوعی

محمدعلی عاشوری کیسمی

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1403، ، صفحه 45-73

https://doi.org/10.22054/wph.2024.75680.2183

چکیده
  هدف از این پژوهش نقد به رویکردی است که راهکار برطرف شدن چالش‌هایِ اخلاقیِ هوشِ مصنوعیِ را محدود به طراحی و اصلاحات فنی می‌داند. برخی پژوهش‌گران چالش‌های اخلاقی در هوش مصنوعی را همگرا تلقی می‌کنند و معتقدند این چالش‌ها همانطور که با ظهور سیستم هوش مصنوعی پدید آمدند، با پیشرفت و اصلاحات فنی آن مرتفع خواهند شد. در مباحثِ اخلاقِ هوش ...  بیشتر

فلسفه
تحلیل و بررسی مفهوم «گزاره‌های لولایی» در نظام معرفتیِ ویتگنشتاین ( با تکیه بر کتاب «در باب یقین»)

محمد سعید عبداللهی؛ محسن جوادی؛ محمد لگنهاوسن

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1403، ، صفحه 75-102

https://doi.org/10.22054/wph.2024.75844.2188

چکیده
  ویتگنشتاین در تاملات خویش در باب یقین و تحلیل‌های معرفت شناسانه‌اش، سخن از گزاره‌هایی به میان می‌آورد که آنها را «گزاره‌های لولایی» می‌نامد. این گزاره‌ها چه نقشی در نظام معرفتی ویتگنشتاین دارند؟ چه ویژگی هایی دارند و چند گونه اند؟ تفاوت و یا شباهت آنها با دیگر گزاره‌های قطعی مانند گزاره‌های ریاضی در چیست؟ موارد یاد شده ...  بیشتر

فلسفه
مفهوم در پدیدارشناسی روح هگل

افشین علیخانی دهقی؛ محمد مشکات؛ محمد جواد صافیان

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1403، ، صفحه 103-128

https://doi.org/10.22054/wph.2024.76202.2198

چکیده
  هگل در پدیدارشناسی روح می‌کوشد این دعوی خود را به روشنی تبیین کند که آن‌چه او آن را نظام علم می‌خواند تنها می‌بایست از طریق «زندگی مفهوم» سامان پیدا کند. در این مقاله تلاش خواهیم کرد نشان دهیم که اولاً هگل در پدیدارشناسی روح چه نقشی برای مفهوم قائل است، ثانیاً کاربست این واژه در این کتاب را بررسی کرده و از این خواهیم گفت که هگل ...  بیشتر

فلسفه
منطق واحد برای قضایای حقیقیه و خارجیه

اسدالله فلاحی

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1403، ، صفحه 129-158

https://doi.org/10.22054/wph.2024.76962.2208

چکیده
  تفکیک منطق قضایای حقیقیه و خارجیه با تاریخ منطق در جهان اسلام ناسازگار است چرا که منطق‌دانان سینوی در مبحث احکام قضایا، روابط قضایای حقیقیه با قضایای خارجیه را بررسی کرده‌اند چنان که در مبحث قیاس، به بحث از اختلاط قضایای حقیقیه و خارجیه پرداخته‌اند و آشکار است که بیان روابط و اختلاطات تعدادی از قضایا در دو منطق مختلف ممکن نیست و ...  بیشتر

فلسفه
خانه به مثابه موزه: بازسازی یک متن ترجمه شده بر اساس ساختارگشایی ژاک دریدا

حانیه سادات زنده باد؛ محمد منصور فلامکی؛ عبدالکریم رشیدیان؛ شادی عزیزی

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1403، ، صفحه 159-185

https://doi.org/10.22054/wph.2024.75412.2176

چکیده
  خانه ها و موزه ها راویان مشترکی از جنس خاطره اند. بر خلاف سناریو ی هویّت مدرن که بدن را عاری از هرگونه خاطره ی فضایی می خواهد، فضا سازی در خانه ها به مثابه موزه ها مستعد گشایشی جهانی می باشند. این فضا مندی، حرکتی در"آستانه" است، با این قیاس که کاربران در یک موزه، انرژی ترکیب شده با فضای درونی موزه را امتداد می دهند. موزه بالذّات، آستانه ...  بیشتر

فلسفه
خدای به‌مثابه معیار امر اخلاق و نسبت آن با مفهوم بیلدونگ در اندیشه متأخر فیشته

فرزاد کیانی؛ پروانه ولوی؛ سید جلال هاشمی؛ مسعود صفایی مقدم

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1403، ، صفحه 187-210

https://doi.org/10.22054/wph.2024.77502.2216

چکیده
  فیشته در فلسفه متأخرش با مبنا قراردادن خدا در مقام معیار امر اخلاق، می‌خواهد یک پیوندی میان اخلاق و بیلدونگ شکل دهد که باعث تعالی و شکوفایی افراد در زندگی شود. فیشته برای رهایی از ثنویت دکارتی و برخلاف اسپینوزا که جوهر همه چیز را طبیعت درنظر می‌گیرد، خدا یا واحد را وجود نابی می‌داند که با نوری که بر هستی می‌تاباند زندگی را در عالم ...  بیشتر

فلسفه
تاملی بر کتاب ‌هفتم سیاست ارسطو در پرتوی فلسفه سیاسی سقراطی

شروین مقیمی

دوره 20، شماره 78 ، تیر 1403، ، صفحه 211-238

https://doi.org/10.22054/wph.2024.75971.2193

چکیده
  فلسفه سیاسی سقراطی معطوف به تربیت نفس‌های مستعد برای چرخیدن به سوی بهترین شیوه زندگی، یعنی شیوه زندگی فلسفی، است. روایت افلاطونی از این شیوه زندگی، متضمن معنایی مضیّق است، به طوری که تحصیل آن، جز از رهگذر نفی اصولی شیوه زندگی سیاسی به مثابه یک شیوه زندگی با محدودیت‌های طبیعی، متصوّر نیست. اما فلسفه سیاسی سقراطی، منحصر به روایت افلاطونی ...  بیشتر