مقاله پژوهشی
1. مرلو – پونتی و تناقض مسیحیت

هدایت علوی تبار

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، صفحه 11-25

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6687

چکیده
  از نظر مرلو- پونتی ما در متون مسیحی و عملکرد مسیحیت در طول تاریخ با نوعی تناقض مواجهیم؛ مسیحیت گاهی به آرمان‌های بشری خدمت کرده است و گاهی خیانت. این تناقض در نمود بیرونی مسیحیت، ریشه در ذات درونی آن دارد یعنی اعتقاد به یک خدای درونی (خدای پدر) و یک خدای بیرونی (خدای پسر). ایمان به خدای پدر به معنای تسلیم در برابر اراده‌ی او و راضی شدن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. مدل تعادلی – تجانسی جهان‌های ممکن و «نظریه ضرورت بتّاته»

لطف الله نبوی

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، صفحه 27-37

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6688

چکیده
  «نظریه ضرورت بتّاته» عنوان نظریه‌ای است از «شیخ شهاب الدین سهروردی» که از ابداعات و نوآوری‌های مهم وی در عرصه منطق تلقی می‌شود و دارای نتایج منطقی – فلسفی فراوانی است. سهروردی بدون تردید با طرح این نظریه به «ضرورت فلسفی – متافیزیکی» نظر داشته و از آنجا که تبیین منطقی ضرورت فلسفی از دغدغه‌های مهم چند دهه اخیر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. ملاحظاتی نقادانه درباره‌ی دو مفهوم علم دینی و علم بومی

علی پایا

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، صفحه 39-76

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6689

چکیده
  مقاله حاضر متشکل از سه بخش اصلی است. در بخش نخست با بهره‌گیری از شماری از تفکیک‌های فلسفی، منطقی و تجربی، دیدگاه‌های پوزیتیویستی و هرمنیوتیستی درباره علم و فناوری که طی دو قرن اخیر از دامنه تأثیر زیادی برخوردار بوده‌اند مورد نقادی قرار می‌گیرند. از رهگذر این نقادی توضیح داده می‌شود که برخلاف نظر پوزیتویست‌ها، اولاً همه علوم به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. آیا حال همان ثابت ازلی است؟

محرم ترابی

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، صفحه 77-89

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6690

چکیده
  علمای علم کلام وظیفه خود را دفاع از ضروریات دین تعریف کرده‌اند. ایشان در دوره‌ای، که هنوز بسیاری از مباحث فلسفی و کلامی دقیقاً شکل نگرفته بود، برای تبیین عقاید خود توجیهات خاصی ارائه می‌‌دادند. این توجیهات اغلب با بیان نظرات ابتکاری همراه بود. معتزله برای توجیه کیفیت اتصاف ذات باری به صفات و همچنین برای توجیه نحوه تعلق علم باری به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. خدا از چشم انداز پاننبرگ

اعلا تورانی

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، صفحه 91-102

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6691

چکیده
  ولفهارت پاننبرگ، از متکلمان مسیحی معاصر، در کتاب الهیات سیستماتیک نظریه‌ای ارائه می‌کند که الهیات تاریخی نام گرفته است. پاننبرگ نظریه تاریخی خود را از هگل و از مفاهیمی چون اراده آزاد، آزادی، فردیت، حاکمیت بر جهان، فیض الهی، و ابدیت و ازلیت وام گرفته است و مفهوم امید را از اگزیستانسیالیسم. پاننبرگ بر این باور است که الهیات سنتی، از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. نسبت عقل و وحی (نگاهی به فلسفه فیلون اسکندرانی)

رضا گندمی

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، صفحه 103-120

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6692

چکیده
  در خصوص نسبت عقل و وحی و به عبارت دیگر، فلسفه و دین مطالب بسیاری گفته شده است تا جایی‌که برخی آن را بحث محوری قرون وسطی دانسته‌اند. اندیشمندان ادیان ابراهیمی با توجه به نسبتی که میان عقل و وحی قائل شده‌اند، در خصوص وجود یا عدم فلسفه دینی به‌طور عام و فلسفه‌ی یهودی، مسیحی یا اسلامی به‌طور خاص نظرات گوناگونی ابراز داشته‌اند. برخی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. تفکر فقر خویش را بپذیرد

احمدعلی حیدری

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، صفحه 121-128

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6693

چکیده
  پروفسور اتو پگلر (Otto poggler) از استادان سرشناس فلسفه آلمانی است و به عنوان یکی از مهمترین شارحان هگل و هایدگر آثار متعددی تألیف کرده که به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده است. وی در سال‌های اخیر به حوزه‌های جدیدتری نیز پرداخته است و از فلاسفه برجسته امروز آلمان محسوب می‌شود.  بیشتر