دوره 20 (1403)
دوره 19 (1402)
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
تعداد مقالات: 7
معرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) در دیدگاه پیاژه
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1385، صفحه 7-22
چکیده
معرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) پیاژه، دست کم تحت تأثیر چهار منبع بوده است: فلسفه کانت، ساخت گرایی ریاضی بورباکی، زیست شناسی، و سیبرنتیک. تأثیر کانت را میتوان در توسل پیاژه به سوژه معرفتی و طرحوارههای ذهنی پیشینی آن که دادههای حسی را سازمان میدهند ملاحظه نمود. تأثیر ساخت گرایی ریاضی، به نحوی پیاژه را به نادیده گرفتن سوژه فردی و تأکید ... بیشترارزیابی نگرشهای الهیاتی پسامدرن از منظری فلسفی
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1385، صفحه 23-37
چکیده
با توجه به گسترش اندیشه پسامدرن در تمامی ابعاد زندگی انسان غربی، نگرشهای الهیاتی پسامدن نیز بروز یافته و اندیشمندان بسیاری را به طرح دیدگاههایی متفاوت نسبت به این نگرش واداشته است. در این مقاله، پس از بررسی خاستگاه اصلی اندیشه پسامدرن در دیدگاه کسانی همچون نیچه، هایدگر و دریدا و کلیدهای اصلی فکر آنها، نگرشهای مختلف و متنوع الهیات ... بیشترتفسیری دربارهی تصویر کانت از عقل در نقد اول
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1385، صفحه 39-55
چکیده
تحلیل مفهوم عقل و ارتباط آن با نظام معرفتی کانت از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، کانت شناخت را به شناختن قوای آن منوط میکند و در این میان توجه به معانی عقل و ارتباط آن با قوای دیگر ذهن ضرورت دارد. از نظر کانت، در عین وجود تمایز بین سه قوه (حس، فاهمه و عقل)، توافقی نیز میان آنها وجود دارد و این یک توافق استعلایی است. بنابراین، ... بیشترPhilosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1385، صفحه 69-84
چکیده
بیشترMurtahda Mutahhari and John Stuart Mill's Critique of the Consumeristic Commodification of Culture
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1385، صفحه 85-94
چکیده
بیشترWhat to Make of Michel Foucault's Perceptions of the Iranian Revolution
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1385، صفحه 95-114
چکیده
بیشترPhilosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experienc'
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1385، صفحه 115-124