فلسفه
امر نااین‌همان در فلسفة آدورنو

علی شکی؛ احمدعلی حیدری

دوره 20، شماره 79 ، مهر 1403، ، صفحه 199-223

https://doi.org/10.22054/wph.2024.79717.2245

چکیده
  تئودور آدورنو با نقد فلسفة این‌همانی، خواهان معطوف ساختنِ اندیشه به امر نااین‌همان است. به باور آدورنو، فلاسفه از پارمنیدس تا دست‌کم هگل، در صدد رفع تناقضات یعنی سازگاری و وحدتِ اندیشه با وجود برآمده‌اند. اما او باتکیه‌بر اصل تناقض می‌کوشد تا در برابر این‌همان‌سازیِ فکر با ابژه پایداری کند. به باور او، دعویِ به چنگ‌آوریِ تمامیتِ ...  بیشتر

نظریۀ گلوآن ها؛ مدلی برای وحدت وجود ابن عربی

بهنام ذوالقدر؛ داوود حسینی

دوره 12، شماره 47 ، مهر 1395، ، صفحه 61-74

https://doi.org/10.22054/wph.2016.7294

چکیده
   وحدت وجود ابن عربی حداقل در خوانشی اولیه داری تناقض­هایی است. مهم‌ترین مثال از تناقض­های وحدت وجود، در مورد رابطۀ حق و خلق است. ابن عربی بیان می­کند که خلق حق است و حق نیست. گرچه فیلسوفان مختلف در طول چند صد سال سعی کرده­اند تا این تناقض­ها را رفع کنند و تبیینی سازگار و منطبق با اصل عدم تناقض از وحدت وجود ارائه دهند، بر خلاف ...  بیشتر

مرلو – پونتی و تناقض مسیحیت

هدایت علوی تبار

دوره 3، شماره 11.10 ، تیر 1386، ، صفحه 11-25

https://doi.org/10.22054/wph.2007.6687

چکیده
  از نظر مرلو- پونتی ما در متون مسیحی و عملکرد مسیحیت در طول تاریخ با نوعی تناقض مواجهیم؛ مسیحیت گاهی به آرمان‌های بشری خدمت کرده است و گاهی خیانت. این تناقض در نمود بیرونی مسیحیت، ریشه در ذات درونی آن دارد یعنی اعتقاد به یک خدای درونی (خدای پدر) و یک خدای بیرونی (خدای پسر). ایمان به خدای پدر به معنای تسلیم در برابر اراده‌ی او و راضی شدن ...  بیشتر