نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار فلسفه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 کارشناس ارشد فلسفه غرب، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
با توجه به جایگاه نور در حکمت اشراق این سوال پیش میآید که چرا سهروردی از یک سو نور را به جای وجود برگزیده و از سوی دیگر از شرق و غرب جغرافیایی که در مورد وطن به کار میرود، استفاده میکند. پاسخ اصلی نوشتة حاضر اثبات جهانمیهنی اشراقی از منظر سهروردی است. در این مجال با بررسی هستیشناسی نوری و به تبع آن معنای وطن از منظر حکمت اشراق به تحلیل جهان وطنی سهروردی میپردازدیم. با توجه به اینکه سهروردی از یک سو در هستیشناسی خود از نظام نوری استفاده
میکند و از سوی دیگر واژههایی مرتبط با مقولة وطن مانند شرق و غرب را به کار میبرد؛ هستیشناسیاش با مقولۀ وطن و به واسطۀ آن جهانوطنی پیوند مییابد. بر این اساس در اندیشۀ سهروردی نه تنها وطن همسان با هستی است بلکه باید گفت عین هستی به شمار میرود و پهنای وطن به گسترۀ هستی امتداد مییابد. دراندیشۀ جهان وطنی سهروردی، چون انسانها متعلق به یک حیقیقت نوریاند به لحاظ ذاتی میان آنها اختلافی نیست و به یک اندازه دارای حرمت هستند بنابراین مبنا هیچ یک از اختلافات عرضی مانند رنگ و زبان و خاک و... حق ویژهای را به گروهی خاص
نمیدهد و هیچ گروهی را بر دیگری برتر نمیکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Cosmopolitan of light as the Utopia of philosophy of cosmopolitan
نویسندگان [English]
- Seyyed Mohammadali Dibaji 1
- mostafa abedi 2
1 Associate Professor, Farabi Pardis, Tehran University, Qom, Iran
2 MA in West Philosophy, Farabi Pardis, Tehran University, Qom, Iran
چکیده [English]
According to the place of light in the philosophy of illumination, this question arises that: Why Suhrawardi has used light instead of the divine being on one hand, and the longitude and latitude as homeland on the other hand?This article tries to prove the illuminate cosmopolitanism from Suhrawardi’s viewpoint. Suhrawardi’s cosmopolitan is investigated via the ontology of light and as a result, the meaning of homeland is explored from philosophy of illumination perspective. Since he has chosen light instead of being in ontological issues on one hand, and used the words associated with homeland including west and east on the other hand; his ontology is related to homeland and as a consequence, to cosmopolitanism. Accordingly, in his opinion, not only homeland is identical to existence but also it as the existence and the realm of homeland is expanded to all over the existence. In Suhrawardi’s cosmopolitan, since the humans belong to an ultimate reality, there is no difference among them and they are dignified in the same level. Hence, accidental differences including color, language, homeland and etc. do not offer specific right to a specific group and no group is superior to other.
کلیدواژهها [English]
- cosmopolitan
- Suhrawardi
- illumination
- east
- west