نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین ایران

2 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

چکیده

این نوشتار به تحلیل سینمای اینگمار برگمان از منظر فلسفه های اگزیستانس می‌پردازد. برگمان، که به‌عنوان یکی از فیلمسازان برجسته و تاثیرگذار قرن بیستم شناخته می‌شود، به‌طرزی ماهرانه از زبان سینما برای بررسی دغدغه‌های عمیق و اساسی وجود انسانی استفاده می‌کند. آثار او بر مقولاتی همچون جستجوی معنا، حس فراگیر تنهایی، اجتناب‌ناپذیری مرگ و بحران هویت شخصی تمرکز دارد. فیلم‌های برگمان، به‌ویژه آثاری که به مضامینی مانند معنای زندگی، اضطراب وجودی و رویارویی فرد با احساس پوچی پرداخته‌اند، به یکی از مهم‌ترین جلوه ‌های سینمایی فلسفه های اگزیستانس تبدیل شده‌اند. فلسفه هایی، که تحت تأثیر اندیشمندانی چون هایدگر، کی‌یرکگور و نیچه شکل گرفته است و به مفاهیمی مانند آزادی انسان، مسئولیت فردی، انتخاب و مواجهه با مرگ می‌پردازد. این رویکرد فلسفی تلاش می‌کند تا مبارزه انسان برای یافتن معنا در جهانی بی‌تفاوت و ظاهراً بی‌معنا را درک کند و بحران‌های روانی و عاطفی ناشی از مواجهه با این پرسش‌های اساسی را بررسی کند. این نوشتار بر آن است تا نسبت های میان ایده‌های فلسفه های اگزیستانس و روایت‌های سینمایی برگمان را با تمرکز ویژه بر فیلم‌های نور زمستانی ، توت‌فرنگی‌های وحشی ، مهره هفتم و فریاد ها و نجوا ها بررسی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Bergman’s Cinema in the mirror of Existential Philosophies

نویسندگان [English]

  • Ali Arbabi 1
  • Mohammad Raayat Jahromi 2

1 M.A student in philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

2 Associated Professor in Philosophy, Imam Khomeini International University, Iran

چکیده [English]

This paper presents analysis of the cinema of Ingmar Bergman through the lens of existential philosophies. Bergman, recognized as one of the Prominent and Influential Filmmakers of the 20th century, masterfully uses the language of cinema to explore the profound and fundamental concerns of human existence. His work focuses on concepts such as the search for meaning, the pervasive sense of loneliness, the inevitability of death, and the crisis of personal identity. Bergman's films, especially those dealing with themes like the meaning of life , existential anxiety, and the individual's confrontation with an overwhelming sense of emptiness, have become some of the most essential cinematic Effects of existential philosophies. philosophies that influenced by thinkers such as Heidegger, Kierkegaard and Nietzsche and grapples with concepts like human freedom, personal responsibility, choice, and the confrontation with death. This philosophical approach seeks to understand the human struggle to find meaning in an indifferent and seemingly meaningless universe and addresses the psychological and emotional crises that arise from facing these fundamental questions. This article is based on the lineages to explore the direct connections between existential ideas and Bergman's cinematic narratives, with a specific focus on his films Winter Light, Wild Strawberries, Seventh Steal and Cries and Whispers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bergman
  • cinema
  • Death
  • Anxiety
  • Nihilism