نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، کرمانشاه ، ایران

چکیده

ملال یا فقدان جذابیت تجربیات زندگی یکی از رنج­های اجتناب­ناپذیر نوع بشر از ابتدای تاریخ تاکنون بوده که با انقلاب صنعتی و مدرنیسم تشدید شد. در این میان اندیشمندان مختلف تلاش نموده تا چرایی و چگونگی این پدیده و راه غلبه بر آن را تبیین نمایند. راه­حل­های مدرن بر پناه بردن به صنعت مُد و سرگرمی، تنوع­بخشی به تجربیات و ایجاد تغییرات عینی و خارج از وجود فرد برای رهایی از ملال تأکید دارند؛ اما سورن کرکگور با انتقاد از راهکارهای مدرن و سکولار معتقد است ملال غیر از بیکاری و صورتی از آکدیا است که نشانه­ی عدم توجه فرد به خدا در انجام وظیفه دینی است. از نظر کرکگور ملال اهریمنی و نتیجه انتخاب زندگی لذت­گرایانه­ی استحسانی یا اخلاقی است و راهکار اجتناب از آن انتخاب زندگی دینی و خودسازی از طریق تمایل به ایجاد ملکات اخلاقیمثبت مانند صبر، استقامت، امید، ایمان، عشق و شادی است. همچنین راهکار دیگر او برای اجتناب از ملال اتخاذ یک نگاه سابجکتیو، زیباشناسانه و انتزاعی به پدیده­های عالم است. از نظر اوراهکارهای مدرن به­واسطه­ی تحلیل و تعلیل نادرستِ حسِ ملال، فرد را به تلاشی بی­پایان برای تغییر محتوای دنیای بیرونی­اش سوق می­دهند. غافل از آنکه ریشه­ی حل مسئله تغییر دنیای درونی از طریق اتخاذ نگاه زیباشناسانه و بازنگری شاعرانه­ی تجربیات است.هدف این پژوهش تبیین، نقد و بررسی دیدگاه کرکگور در باب ملال به‌عنوان یک راهکار همسو با نگاه دینی است. همچنین تاکنون هیچ پژوهشی به زبان فارسی در تبیین دیدگاه بدیع کرکگور در باب ملال انجام نشده و آگاهی از آن می­تواند راهکاری جدید در مواجهه با این چالش به ما عرضه بدارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explanation of Demonic Boredom from Soren Kierkegaard's Point of View and Criticism and Evaluation of Moral Solutions to Avoid It

نویسنده [English]

  • Behrouz Asadi

Assistant Professor, Department of Islamic Education, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

Boredom or the lack of attractiveness of life experiences has been one of the inevitable sufferings of mankind since the beginning of history, which intensified with the industrial revolution and modernism. Meanwhile, different thinkers have tried to explain the why and how of this phenomenon and the way to overcome it. Modern solutions emphasize taking refuge in the fashion and entertainment industry, diversifying experiences, and creating objective changes outside of the individual's existence to get rid of boredom. But Søren Kierkegaard, criticizing modern and secular solutions, believes that boredom is other than unemployment and a form of akadia, which is an emotional sign of a person's lack of attention to God in performing religious duties. According to Kierkegaard, boredom is demonic and the result of choosing a hedonistic or ethical life, and the way to avoid it is to choose religious life and self-improvement through the desire to create positive moral properties such as patience, perseverance, hope, faith, love and happiness. Also, his other strategy to avoid boredom is to adopt a subjective, aesthetic and abstract view of the phenomena of the world. From his point of view, modern solutions lead a person to an endless effort to change the content of his external world by analyzing and interpreting the feeling of boredom incorrectly. Unaware that the root of solving the problem is changing the inner world through adopting an aesthetic view and poetic revision of experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Boredom
  • Acedia
  • aesthetics
  • mood
  • demonic boredom
  • poetic reconstruction of experiences
ایستوود، جان دی؛ دانکرت، جیمز.(1400). روانشناسی ملال؛ شرح بی­حوصلگی­های انسان، مترجم مریم حیدری، تهران: نشر نوین.
 
References
Den Dulk, A& Boswell, M.(2014). "Boredom, Irony, and Anxiety: Wallace and the Kierkegaardian View of the Self". David Foster Wallace and “The Long Thing”: New Essays on the Novels, 43-60.‏https://www.allarddendulk.nl/docs/DenDulk_BoredomIronyAnxietyWallace&Kierkegaard_PreFinal-AuthorCopy.pdf
Eastwood, John D; Dankert, James (2021), The Psychology of Boredom; Description of human boredom, translated by Maryam Heydari.Tehran: Novin Publishing. [in Persian]
Elpidorou, A. (2022)."The moral significance of boredom". The Moral Psychology of Boredom, 15, 1.‏[https://rowman.com/ISBN/9781786615381/The-Moral-Psychologyof-Boredom]
Fitzgerald, F. S. (1945). The crack-up. New York: New Directions Books.
Gabriel, M. (2010). Subjectivity and religious truth in the philosophy of Søren Kierkegaard.Georgia: Mercer University Press.‏
Gary, K. H. (2013). "Boredom, Contemplation and Liberation". Philosophy of Education 2013, 427-435.
https://educationjournal.web.illinois.edu/archive/index.php/pes/article/view/4040.pdf
Goodstein, Elizabeth S.(2005) Experience without Qualities: Boredom and Modernity. Stanford: Stanford University Press.
Harries, K. (2010). Between Nihilism and Faith: A Commentary on Either/Or. New Haven:de Gruyter.‏
Kangas, D. J. (2007). Kierkegaard's Instant: On Beginnings. Indiana:Indiana University Press.‏
Kemp, R. (2015). “A” the Aesthete: Aestheticism and the Limits of Philosophy. In Volume 17: Kierkegaard's Pseudonyms (pp. 25-50).London: Routledge.‏
Kierkegaard, S. (1852). The rotation of crops: A venture in a theory of social prudence. London: Penguin.
Kierkegaard, S. (2013a). Kierkegaard's Writings, II, Volume 2: The Concept of Irony, with Continual Reference to Socrates/Notes of Schelling's Berlin Lectures (Vol. 35). Princeton: Princeton University Press.‏
Kierkegaard, S. (2013b). Kierkegaard's Writings, VIII, and Volume 8: Concept of Anxiety: A Simple Psychologically Orienting Deliberation on the Dogmatic Issue of Hereditary Sin (Vol. 18). Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, s. (2013c).Kierkegaard's Writings, XI, Volume 11: Stages on Life's Way (Vol. 27). Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, S., & Thomte, R. (1982). The concept of anxiety: A simple psychologically orienting deliberation on the dogmatic issue of hereditary sin.NewYork: Religious Studies, 18(3).‏DOI: http://doi.org/10.1017/s0034412500014268.
Kierkegaard, Søren. (1987) .Either /or: Part I. Trans. and ed. Howard and Edna Hong. Princeton: Princeton University Press.
Kierkegaard, Søren. (1987).Either /or: Part II. Trans. and ed. Howard and Edna Hong. Princeton: Princeton University Press.
Lippitt, John and C. Stephen Evans,(2023)"Søren Kierkegaard", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2023 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL =
<https://plato.stanford.edu/archives/sum2023/entries/kierkegaard/>.
Mackey, Louis (1971) Kierkegaard a Kind of Poet .Philadelphia: University of Pennsylvania Press,
McCarthy, V. A. (1978). The phenomenology of moods in Kierkegaard. Berlin: Springer Science & Business Media.‏
McDonald, W. (2009). "Kierkegaard’s demonic boredom". In Essays on boredom and modernity (pp. 61-84). Leiden: Brill.‏DOI: https://doi.org/10.1163/9789042032125_004
Raposa, Michael L. (1999) Boredom and the Religious Imagination. Virginia: University of Virginia Press.
Ros Velasco, J. (2023)."Contemporary myths on boredom". Switzerland: Frontiers inSociology, 8, 1183875.
Schopenhauer, Arthur (2008) Studies in Pessimism, On Human Nature, and Religion: A Dialogue, Etc. Translated by Bailey Saunders, New York: Simon & Schuster.
Svendsen, L. (2005). A philosophy of boredom. London: Reaktion Books.‏
Wadhams, L. (2020). Kierkegaard's Theory of Boredom and the Development of Personality. Lexington: University of Kentucky Press, https://doi.org/10.13023/etd.2020.225