نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران

چکیده

طراحی موزه، فرآیند چندبعدی و ترکیبی است و رشته­ها و مراحل مختلف را در بر می­گیرد. تقریباً از دهه 1930 میلادی از داستان­سرایی در فرآیند طراحی معماری موزه­ها برای انتقال معانی و ارتباط نزدیک با جهان و انسان استفاده شده است. داستان­سرایی نوشتاری، کلامی، بصری و فضایی روش­های مختلف برای ارتباط بر قرار کردن موزه­ها با بازدیدکنندگان خود هستند. در این مقاله این روش­ها معرفی شده­اند. همچنین نقش آن‌ها در فرآیند طراحی معماری موزه در سطوح مختلف بررسی شده است. برای این موضوع از مفاهیم و تفاسیر در زمینه­های مختلف همچون فلسفه، زبان­شناسی، هرمنوتیک، جغرافیای انسانی، نظریه روایت، روان­شناسی، نظریه معماری و موزه­شناسی استفاده شده است. همچنین مرور ادبیات از منابع مرتبط، مشاهدات و تجربه­های شخصی و ارزیابی نمونه­های موردی برای تکمیل بحث بکار رفته­اند. موزه ملی دریانوردی استرالیا (روایت غیرخطی) و موزه تاریخ هنگ­کنگ (روایت خطی) به‌عنوان نمونه­های موردی ازلحاظ خط داستان، مفاهیم، ایده­ها و مصنوعات اصلی به‌طور کامل ارزیابی شده­اند. دستاوردها نشان می­دهند که در روش خطی نسبت به روش غیرخطی به‌صرف زمان و تمرکز بیشتر برای درک روایت کلان نیاز است. در روش خطی، طی مراحل مختلف و توجه به خط سیر آن‌ها اجباری اما در روش غیرخطی اختیاری است. در روش خطی یک روایت کلان وجود دارد اما در روش غیرخطی هر زمینه می­تواند به‌طور مستقل عمل کند. بر این اساس، معماری موزه می­تواند از طریق فعالیت­های کلامی تا فضایی و فعالیت­های شناختی تا تجربه مجسم، محیط جذاب برای تجربه عملی و انتقال معانی ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Wisdom of Storytelling in the Museum’s Design Process

نویسنده [English]

  • Mohammad Kazemi

PhD of Architecture, Department of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Mohammad Kazemi  *


PhD of Architecture, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran




Abstract
Museum designing is a three-dimensional and hybrid process. It interconnects various disciplines such as architecture, graphic design, interior design, audio-visual graphics, and print graphics. Museum’s transformation during the 1930s is the main reason that drives storytelling to be adopted in the daily display routine of museums. Storytelling communicates meanings and mediates human knowledge of the world, humans, and architecture. Verbal storytelling, written storytelling, visual storytelling, and spatial storytelling help all age groups to communicate with the collections of the museums. In this paper, we investigate the role of the different kinds of storytelling in the museum's design process. We use an original survey of meaning and interpretation drawn from the fields of philosophy, linguistics, hermeneutics, humanistic geography, narrative theory, psychology, architectural theory and museology. In addition, we use researchers' personal perceptions and experiences. This study uses two case studies (Australian National Maritime Museum and Hong Kong Museum of History) to demonstrate how museums are currently utilizing storytelling and show the fundamental tools for its success. The results of this paper indicate that our understanding of master narratives needs more time and focus. The master narrative has to be followed and leaves little space for unrestricted meaning-making. Furthermore, in the non-linear storytelling, each thematic display can establish a separate identity. Then, museum architecture suggests a delightful environment for communicating meanings by self-learning and organized embodied experience of an entire space.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Museum’s Design Process
  • Written Text Interpretation
  • Verbal Text Interpretation
  • Visual Storytelling
  • Spatial Storytelling
حیدری، میر محمدرضا و صالح بلوردی، آنیتا. (1398). «جایگاه روایت­پردازی و صحنه­پردازی در موزه­داری و تظاهرات زبانی چیزها». روایت­شناسی. 3(5)، 101-121.
شایگان­فر، نادر و صابر، زینب. (1394). «بررسی انتقادی نهاد موزه؛ با ابتنای بر اندیشه­های پدیدارشناسانه موریس مرلوپونتی». حکمت و فلسفه، 11(3)، 113-124.
صیاد، امیر حسین، غریب­پور، افرا و دلشاد سیاهکلی، مهسا. (1398). «فضامندی و بدن آگاهی: بازخوانش مفهوم فضا در تجربه معماری نمونه موردی: موزه هنرهای معاصر تهران». باغ نظر. 16(75)، 82-71.
گیل امیر رود، اسدی ملک جهان، فرزانه و صلواتیان سیده مامک. (1398). «تجربه فضایی روایت و معماری: نقش روایت مکان در بهبود کیفیت فضای موزه­های نوین ایران». اندیشه معماری. 3(6)، 190-203.
مسعود، سید احسان، عشرتی، پرستو، فیضی، محسن و عینی­فر، علیرضا. (1398). «توسعه چارچوب مفهومی ارزش در بازطراحی معماری داخلی استفاده مجدد منطبق بناهای واجد ارزش؛ نمونه موردی: زندان قصر به عنوان باغ موزه». هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی. 4(3)، 110-97.
References
Abbott H. (2021). The Cambridge introduction to narrative, Third edition.  London: University Press; 12-29.
Ahmad S, Abbas MY, Taib MZM, Masri M. (2014). “Museum Exhibition Design: Communication of meaning and the shaping of knowledge”. Procedia - Social and Behavioral Sciences; 153: 254-265.
Azaryahu M, Foote KE. (2008). “Historical space as narrative medium: On the configuration of spatial narratives of time at historical sites”. GeoJournal; 73: 179-194.
Bedford L. (2001). “Storytelling: the real work of museums”. Curator the Museum Journal; 44 (1): 27-34.
Bennett T. (1995). The birth of the museum: history, theory, politics. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 177-201.
Bruner J. (1990). Acts of meaning. London: Harvard University Press; 67-99.
Dean D. (1994). Museum exhibition, theory and practice. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 1-8.
Dexter LB, Dexter LG, Mayrand Y. (2001). The Manual of Museum Exhibitions: The Roles of Exhibition Designer. Lanham State: Altamira Press; 9-27.
Dimache A, Wondirad A, Agyeiwaah E. (2017). “One museum, two stories: Place identity at the Hong Kong Museum of History”. Tourism Management; 63: 287-301.
Dudley H. (2010). Museum materialities: objects, engagements, interpretation. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 185-260.
Fernald L. (2008). Psychology: Six perspectives. Thousand Oaks, California: Sage Publications; 49-89.
Fischer H. (2017). Acknowledgement, Board in Exhibition: A History of the World of 100 Objects. Beijing: National Museum China.
Fisher S. (2015). Philosophy and the Tradition of Architectural Theory. Stanford Encyclopedia of Philosophy; 1.
Fisher W. (1984). “Narration as a human communication paradigm: The case of public moral argument”. Communication Monographs; 51 (1): 1-22.
Foucault M. (1997). Of other spaces: utopia and heterotopias. In: Leach N. Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 1-9.
Halliday MAK, Webster JJ. (2006). On Language and Linguistics. London: Continuum International Publishing Group; 443-467.
Hein E., (1998). Learning in the museum. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 135-155.
Hillier J, Rooksby E. (1995). Habitus: a sense of place. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 37-51.
Hooper-Greenhill E. (1995). Museum, Media, Message. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 82-97.
Hooper-Greenhill E. (2000). Museums and the Interpretation of Visual Culture. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 275-279.
Linge DE, Gadamer HG. (1992). Philosophical hermeneutics. California: University of California Press; 3-18.
Lumly R. (1988). The museum time-machine: putting cultures on display. Oxfordshire: Routledge: Taylor and Francis group; 6.
Lyu F. (2019). “Architecture as spatial storytelling: Mediating human knowledge of the world, humans and architecture”. Frontiers of Architectural Research; 8 (3): 275-283.
Lyu F. (2016). “Architecture as spatial–textile storytelling: Metamorphosis of frieze as a narrative medium mediating the Panathenaia festival”. Frontiers of Architectural Research. 5 (4): 489-498.
Macdonald S, Fyfe G. (1996). Theorizing museums: representing identity and diversity in a changing world. Hoboken: Wiley-Blackwell; 182-183.
Mulhearn D. (2008). “Telling tales: on the sidelines for years, oral history has found its ways to the core of contemporary exhibition planning”. Museums Journal; 29–31.
Neal A. (1987). Help for the small museum: handbook of exhibit ideas and methods. Oregon: West Wind Press; 17-36.
Neils J. (1993). Goddess and Polis: The Panathenaic Festival in Ancient Athens. New Jersey: Princeton University Press, 91-92.
Potts A. (2001). The Sculptural Imagination: Figurative, Modernist, and Minimalist. Connecticut: Yale University Press, New Haven.
Prince G. (2003). A dictionary of narratology. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Reese WL. (1996). Dictionary of Philosophy and Religion (Philosophy of religion). Humanity Books.
Ricoeur P. (1990). Time and Narrative, Volume 1. Chicago and London: The University of Chicago Press; 52-89.
Robertson M, Frantz A., (1975). The Parthenon Frieze. London: Phaidon and British Museum; 33-47.
Rosenblatt, A. (2001). Building type basics for museums. Hoboken: John Willey and Sons, Inc; 1-48.
Sellars W. (1997). Empiricism and the Philosophy of Mind. London: Harvard University Press; 1-13.
Thompson BJ, Ricoeur P. (1981). Hermeneutics and the human sciences: essays on language, action and interpretation. London: Cambridge University Press; 91-157.
Tschumi B. (1996) . Architecture and Disjunction. London: MIT Press; 25-99.
Vandenbos G. (2007). APA Dictionary of Psychology. American Psychological Association.
Vergo P. (1989). The new museology. London: Reaktion Books; 6-22.
Walsh K. (1992). The representation of the past: museums and heritage in the post-modern world. Routledge: Oxfordshire: Taylor and Francis group; 160-176.
Winchell D. (2000). “Humanistic Geography”. The Humanistic Psychologist; 28 (1-3): 343-52.
Witcomb A. (1994). “Postmodern space and the museum - the displacement of public narratives”. Social Semiotic; 4 (1-2), 239-262.
Gilamirrod N, Asadi Malekjahan F, Salavatian SM. (2020). “Spatial experience of narrative and architecture: the role of narrative in improving the quality of the space of Iranian new museums”. Journal of Architectural Thought; 3 (6), 190-203. [In Persian]
Heydari MM, Saleh Bolurdi A. (2019). “The status of narrative and mis en scene in curatory and linguistic manifestation of objects”. Journal of Narrative Studies; 3 (5), 101-121. [In Persian]
Masoud SE, Eshrati P, Faizi M, Einifar A. (2019). “Developing theoretical framework of value in interior architecture design of heritage buildings; case study: garden museum of the Qasr prison”. Journal of Fine Arts; 4 (3), 97-110. [In Persian]
Sayyad AH, Gharibpour A, Delshad Siyahkali, M. (2019). “Spaciousness and body awareness: rereading the concept of space in architecture experience case study: Tehran museum of contemporary art”. Journal of Bagh-e Nazar; 16 (75), 71-82. [In Persian]
Shayganfar N, Saber Z. (2015). “Critical inquiry on institution of museum; relying on Marleau-Ponty's phenomenological thoughts”. Hekmat va Falsafeh (Wisdom and Philosophy); 11 (3), 113-24. [In Persian]