نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تاریخ سیاسی- پژوهشکده علوم تاریخی- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی- تهران- ایران.

2 پژوهشکده علوم تاریخی، گروه تاریخ سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهشِ حاضر بر آن است که پیش‌فرض‌های هستی‌شناختیِ کسروی در دو کتابِ تاریخ مشروطۀ ایران و تاریخ هجده سالۀ آذربایجان را آشکار نماید و سپس بنابر مفهومِ «تاریخمندیِ» هایدگر به نقدِ پیامدهای معرفت‌شناختیِ پیش‌فرض‌های مزبور در تاریخ‌نگاریِ کسروی بپردازد. بر این اساس، پرسشِ اصلیِ پژوهشِ حاضر آن است که کسروی چگونه و بر چه مبنایی موضوعِ تاریخ‌نگاریِ خود را تعیین و تعریف می‌کند؟ یافته‌های پژوهش گویای آن است که موضوعِ تاریخ‌نگاریِ کسروی «امر تاریخی» به‌منزله‌ی «فعلِ در حالِ شکل‌گیری» نیست. تاریخ‌نگاریِ کسروی متضمّنِ مفهومِ ضدِّ تاریخیِ «تکرار» است. مفهومِ «امر موروثی» در تاریخ‌نگاریِ او غایب است، ازاین‌رو، «امر تازه» به چیزی بی‌بنیاد و پادرهوا بدل شده و این یعنی کسروی نتوانسته است دیالکتیکِ ناپیوستگی و پیوستگیِ نهفته در «امر تاریخی» را به‌فهم درآورد و مفهومِ تاریخمندی را کشف و آشکار کند. به‌بیان‌دیگر، کسروی مبنایی برای تعیین و تعریفِ آنچه می‌تواند محلِ پرسش و پژوهشِ تاریخی واقع شود ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Concept of Heidegger’s Historicity and the Problem of the Historical Question in Kasravi’s Historiography

نویسندگان [English]

  • Seyyed Hamidreza Zakaria 1
  • Alireza Mollaiy Tavani 2

1 Political History- Faculty of Historical sciences- Institute for Humanities and Cultural studies- Tehran- Iran.

2 Faculty of Historical sciences, Department of Political History, Institute For Humanities And Cultural studies, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of the present research is to reveal Kasravi’s ontological presuppositions in History of the Constitutional Revolution of Iran and Eighteen-year History of Azerbaijan and then to criticize the epistemological results of these presuppositions in Kasravi’s historiography based on the Concept of Heidegger’s Historicity. According to this, the main question of the present research is, how and on what basis does Kasravi define the subject of his historiography? The research findings show that the subject of Kasravi’s historiography is not the Historical Matter as a Shaping Verb. Kasravi’s historiography includes the Anti-historical Concept of Repetition. The Concept of the Traditional is absent in his historiography, Hence, the New Matter has become something groundless and this means Kasravi has not been able to understand the Dialectic of Discontinuity and Continuity hidden in the Historical Matter and to discover the Concept of Historicity. In other words, Kasravi has no basis for define the subject of historical question and research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Historicity
  • Heidegger
  • Dialectic
  • Historical Question
  • Historiography
آگوستین قدیس .(1393). شهر خدا، ترجمه‌ی حسین توفیقی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
الیاده، میرچا .(1378). اسطورۀ بازگشت جاودانه، ترجمه‌ی بهمن سرکاراتی، تهران: قطره.
اصیل، حجت‌الله .(1356). سیری در اندیشه سیاسی کسروی، تهران: امیرکبیر.
باربور، ایان .(1374). علم و دین، ترجمه‌ی بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
جمادی، سیاوش .(1395). زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه‌های هوسرل و هایدگر، تهران: ققنوس.
دستغیب، عبدالعلی .(1357). نقد آثار احمد کسروی، تهران: پازند.
ریکور، پل .(1397). زمان و حکایت، ترجمه‌‌ی مهشید نونهالی، ج3، تهران: نی.
ژیلسون، اتین .(1370). روح فلسفۀ قرون وسطی، ترجمه‌ی ع. داوودی، تهران: علمی و فرهنگی.
سوسور، فردینان دو .(1378). دورۀ زبان‌شناسی عمومی، ترجمه‌ی کورش صفوی، تهران: هرمس.
شایگان، داریوش .(1388). بت‌های ذهنی و خاطرۀ ازلی، تهران: امیرکبیر.
صفوی، کورش .(1396). تعبیر متن، تهران: علمی.
فصیحی، سیمین .(1372). جریانهای اصلی تاریخ‌نگاری در دورۀ پهلوی، مشهد: نوند.
فرمانفرمایان، ح .(1388). «تاریخ‌نگاری ایران در سده‌های نوزده و بیست»، تاریخنگاری در ایران، ترجمه‌ یعقوب آژند، تهران: گستره.
فرهمندپور، ساقی و زیار، محمد .(1399). «استعاره و آفرینش معنا در سخن شاعرانه: بررسی آرای پل ریکور در کتاب استعارۀ زنده با تکیه بر چکامۀ تیره‌بختی اثر آلفرددو وینی»، مطالعات زبان و ترجمه، شماره‌ سوم، دوره‌ی پنجاه‌وسوم، 179-207.
کسروی، احمد .(1388). تاریخ مشروطۀ ایران، تهران: هرمس.
کسروی، احمد .(1398). تاریخ هجده سالۀ آذربایجان: بازماندۀ تاریخ مشروطۀ ایران، تهران: نگاه.
لان، کریس .(1391). ویتگنشتاین و گادامر: به سوی فلسفۀ پساتحلیلی، ترجمه‌ مرتضی عابدینی‌فرد، تهران: کتاب پارسه.
نیچه، فریدریش و دیگران .(1377). هرمنوتیک مدرن: گزینه‌ جستارها، ترجمه‌ بابک احمدی و مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: مرکز.
وفایی، مهدی .(1396). الهیات تاریخ : پژوهش در مبانی کلامی فلسفۀ تاریخ، جلد اول: گردش فرجام‌شناسانه در اندیشۀ جوآکیم فیوره‌ای و اندیشۀ تاریخی-کلامی، تهران: پژوهشکدۀ تاریخ اسلام.
واینسهایمر، جوئل .(1389). هرمنوتیک فلسفی و نظریۀ ادبی، ترجمه‌ مسعود علیا، تهران: ققنوس.
هایدگر، مارتین .(1389). هستی و زمان، ترجمه‌ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
هایدگر، مارتین .(1395). هستی و زمان، ترجمه‌ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
یزدانی، سهراب .(1376). کسروی و تاریخ مشروطۀ ایران، تهران: نی.
Abrahamian, Ervand. (1973). »Kasravi: Integrative Nationalist Of Iran, « Middle Eastern Studies, Vol. 9,   No. 3,  pp. 271-295.
Ricoeur, Paul. (1975).  La Métaphore Vive, Paris: Seuil.   
References
Augustine Ghedis (2013). Shahr-e Khoda, translated by Hossein Tofighi, Qom: University of Religions and Denominations. [In Persian]
Asil, Hojjatullah. (1977). Satiety in Kasravi's political thought, Tehran: Amirkabir. [In Persian]
Barbour, Ian. (1995). Science and Religion, translated by Bahauddin Khorramshahi, Tehran: Academic Publishing Center. [In Persian]
Dastgheib, Abdul Ali. (1978). Criticism of Ahmad Kasravi's works, Tehran: Pazand. [In Persian]
Eliade, Mircha. (1999). The Myth of Eternal Return, translated by Bahman Sarkarati, Tehran: Ghatreh. [In Persian]
Fasihi, Simin. (1372). The main currents of historiography in the Pahlavi period, Mashhad: Navand. [In Persian]
Farmanfarmayan, H. (2009). "Iranian historiography in the 19th and 20th centuries", historiography in Iran, translated by Yaqub Azhand, Tehran: Gostareh. [In Persian]
Farahamandpour, Saqi and Ziyar, Mohammad (2019). "Metaphor and the creation of meaning in poetic speech: a review of Paul Ricoeur's opinions in the book Living Metaphor based on Alfredo Vini's Chekame Tir Bakhti", Studies in Language and Translation, the third issue, the fifty-second period, 179-207. [In Persian]
Gilson, Etienne. (1370). The spirit of medieval philosophy, translated by A. Davoudi, Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian]
Heidegger, Martin. (2009). Being and Time, translated by Siavash Jamadi, Tehran: Qaqnos. [In Persian]
Heidegger, Martin. (2015). Being and Time, translated by Abdul Karim Rashidian, Tehran: Ney. [In Persian]
Jamadi, Siavash. (2015). Context and time of phenomenology: a survey of the life and thoughts of Husserl and Heidegger, Tehran: Qoqnous. [In Persian]
Kasravi, Ahmad. (2018). Eighteen-year history of Azerbaijan: a remnant of Iran's constitutional history, Tehran: Negah. [In Persian]
Kasravi, Ahmad. (2008). Iran's Constitutional History, Tehran: Hermes. [In Persian]
Lan, Chris. (2013). Wittgenstein and Gadamer: Towards Postanalytical Philosophy, translated by Morteza Abedinifard, Tehran: Ketab Parseh. [In Persian]
Nietzsche, Friedrich and others. (1998). Modern Hermeneutics: A Choice of Essays, translated by Babak Ahmadi, Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi, Tehran: Center. [In Persian]
Ricoeur, Paul. (2017). Time and story, translated by Mahshid Nonahali, vol.3, Tehran: Ney. [In Persian]
Saussure, Ferdinand de. (1378). Course of General Linguistics, translated by Kourosh Safavi, Tehran: Hermes. [In Persian]
Shaygan, Dariush. (2008). Mental idols and eternal memory, Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Safavi, Kourosh. (2016). Interpretation of the text, Tehran: Elmi. [In Persian]
Vafaei, Mehdi. (2016). Theology of history: research on the theological foundations of the philosophy of history, first volume: eschatological circulation in the thought of Joachim Fiorehai and historical-theological thought, Tehran: Islamic History Research Institute. [In Persian]
Weinsheimer, Joel. (2010). Philosophical hermeneutics and literary theory, translated by Masoud Alia, Tehran: Qoqnous. [In Persian]
Yazdani, Sohrab. (1997). Kasravi and Iran's constitutional history, Tehran: Ney. [In Persian]