نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران
2 استادیار فلسفه هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده
تحقیق پیش رو واکاوی ابعاد استتیکی اندیشۀ مارکس است در پرتو خوانش آن با رانسیر. خوانش استتیک مارکس با رانسیر ما را به نسبت دیالکتیکی حواس نزد مارکس رهنمون میسازد؛ حواسی که از یکسو میتوانند دستکاری و توزیع شوند و از سوی دیگر مبدل گردند به کلیدی برای فراروی از وضعیت موجود. این صورتبندی را «حواس بیگانهشده و در عین حال رهاییبخش» مینامیم و در تلاشایم تا دوگانگی آن را در متن آثار مارکس به کمک مفاهیم رانسیریِ «توزیع امر محسوس» و «بازتوزیع امر محسوس» شرح دهیم تا در انتها مفهوم شیوۀ تولید را بر اساس سویههای استتیکیاش بازتعریف کنیم. در این خوانش، میتوان دید که تمامی قلمرو امر محسوس بهروی فلسفۀ مارکس گشوده است و میتوان مارکسای را یافت که شخصیت مستقل احساس و ادراک انسان را به رسمیت میشناسد. استتیک در این تحقیق در معنای مشخص «علم ادراک حسی» بهکار میرود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Aesthetic Nature of Mode of Production: On Marx and Ranciere
نویسندگان [English]
- Sareh Amiri 1
- Amir Maziar 2
1 Ph.D. Candidate of Art Research, University of Art, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in Philosophy of Art, University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]
In this paper, we aim to investigate the aesthetic dimensions of Marx’s theory through the lens of Ranciére’s conception of “the sensible”. To this aim, we begin with the generic idea of the production and the alienated senses in Marx’s early writings to see how his idea is linked with the idea of “distribution of the sensible”. Then, in the light of the idea of “re-distribution of the sensible”, try to explain the political and emancipatory potential of the body in Marx’s mature critique of political economy in Capital and the Grundrisse. The paper shows how reading Marx’s theory of the senses through Ranciére’s can help in unveiling the aesthetic nature of the “mode of production”, specifically, in understanding “the mode of production” as a relation between the economic forces and the senses which, in turn, can turn into other forces. In this paper, the word “aesthetic” is used in the specific sense of sensuous perception.
کلیدواژهها [English]
- Aesthetic
- Mrax
- Senses
- Mode of Production
- Alienation