ابنسینا. (1371ق). الشفاء، المنطق. 1المدخل. القاهرة: نشر وزارة المعارف العمومیة.
_____. (1385). الهیات شفاء. قم: بوستان کتاب قم
_____. (1379). التعلیقات. قم: دفتر تبلیغات اسلامی، الطبعه الرابعه
_____. (1375 هـ ش). شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات. چ 1. ج 1. قم: نشر البلاغة.
_____. (1375 ﻫ.). الشفاء، المنطق، 5 البرهان. القاهرة: الهیئة العامة لشئون المطابع الامیریة.
_____. (1970). الشفاء، المنطق، 3العبارة. القاهرة: دارالکاتب العربی للطباعة و النشر.
_____. (1378 ﻫ. – 1959م). الشفاء، المنطق، 2المقولات. القاهرة: اداره نشر التراث العربی.
_____. (1405 ﻫ.). منطق المشرقیین. قم: منشورات مکتبة آیة...العظمی مرعشی نجفی.
ابنرشد. (1377 هـ ش) تفسیر ما بعد الطبیعة. چ 1. ج 3. تهران: انتشارات حکمت.
_____. (1980م). تلخیص کتاب المقولات. قاهره: الهیئة المصریة
اسدی، مهدی. (1398). بررسی دیدگاه ابنسینا دربارۀ حیثالتفاتی به گذشته و آینده، حکمت و فلسفه. 57، 89-61.
__________. (1394-الف) وجود محمولی و اشارهپذیری. حکمت معاصر، 6(1)، 23-1.
__________. (1394-ب) بررسی راهحل ویتگنشتاین به واقعیت سلبی. پژوهشهای فلسفی، 17.
اکبریان، رضا و حجتاله مرزانی. (1391) تحلیل و نقد دیدگاه ملاصدرا دربارة سنخیت علت و معلول. آموزههای فلسفه اسلامی، شماره 10، 54-21.
جوادیآملی، عبدالله. (1386). رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه.چ 2. ج 6. قم: اسراء.
خوانساری، حسین. (1378). الحاشیه علی الشفاء. (الالهیات). چ 1. قم: دبیرخانه کنگره آقا حسین خوانساری.
_____________. (1388). الحاشیه علی شروح الاشارات. ج 2. قم: بوستان کتاب.
رازی، قطبالدّین. (1375 هـ ش)← ابنسینا. (1375 هـ ش)
رازی، فخرالدّین. (1384 هـ ش) شرح الاشارات و التنبیهات. چ 1. ج 1. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
سبزواری، هادی. (1981) تعلیقه بر الحکمة المتعالیة ← شیرازی. (1981)
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم. (1981) الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة. چ 3. ج 2. بیروت: دار احیاء التراث.
___________________________. (بیتا) الحاشیة على الهیات الشفاء. قم: انتشارات بیدار.
طوسی، خواجه نصیرالدّین. (1370). تعدیل المعیار فى نقد تنزیل الافکار. در: منطق و مباحث الفاظ. تهران: دانشگاه تهران.
___________________. (1375 هـ ش) ← ابنسینا. (1375 هـ ش).
علویعاملی، سید احمد. (بیتا). مفتاح الشفا و العروة الوثقی. نسخۀ خطی. کتابخانه مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، شماره نسخه: 1787
اللوکرى، ابوالعباس فضل بن محمّد. (1373). بیان الحق بضمان الصدق: العلم الالهى. تهران: مؤسّسه بین المللى اندیشه و تمدن اسلامى.
مصباحیزدی، محمّدتقی. (1387). شرح الهیات شفاء. (مشکات). چ 1. ج 3. قم: موسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
ناشناس. (اوایل قرن ۱۲ق). ترجمه و شرح الهیات شفاء. نسخۀ خطی. کتابخانۀ مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، شمارۀ ثبت: 62431، شماره بازیابی: 1912.
موحد، سید ضیاء. (1393). دلالتشناسی اسمهای خاص و داستانی در آرای ابنسینا، کریپکی و اومبرتو اکو. جاویدان خرد، ٢٦، 181-159.
یثربی، سید یحیی. (1384). نقدی بر قاعده الواحد و اصل سنخیت. نقد و نظر، 37 و 38، 263–251.
Akbariyan, Reza & Hojjatollah Marzani (2012) “Analyzing and Criticizing the Mulla Sadra’s View about the Cognation of the Cause and Effect”, Islamic Philosophical Doctrines, Volume 7, Issue 10, pp. 21-54. [In Persian]
Alawī Āmilī, Sayyed Aḥmad (n.d.) Miftāḥ Al–Shifāʼ wa ʻUrwat al-Wuthqā, Manuscript copy, Tehran: Library of Majlis Shurā Islāmī, Manuscript No. 1787. [In Arabic]
Anonymous (the last years of 17th Century A.D.) Tarjumah wa Sharḥ Ilāhīyyāt Shifāʼ, Manuscript copy, Tehran: Library of Majlis Shurā Islāmī, Manuscript No. 14161. [In Persian]
Assadi, Mahdi (2015) “Existence Predicate and Referentiality”, Contemporary Wisdom, 6 (1), 1-23. [In Persian]
Assadi, Mahdi (2016) “Assessment of Wittgenstein's Resolution to the Negative Facts”, Journal of Philosophical Investigations (at University of Tabriz), 10 (19), 45-74. [In Persian]
Assadi, Mahdi (2019) “Evaluating Ibn Sina's View about Intentionality in the Case of the Future and the Past”, Wisdom and Philosophy, 15(57), 61-90. [In Persian]
Averroës (1998). Tafsīr Mā Baʻd al-Ṭabīʻah, V. 3, Tehran: Hikmat. [In Arabic]
Averroës (1980) Talkhīs Kitāb al-Maqūlāt (Middle Commentary on the Categories), al-Qāhirah: al-Hay’ah al-Miṣrīyah al-‘Āmmah lil-Kitāb. [In Arabic]
Al-Lawkarī, Abu al-ʻAbbās Faḍl Ibn Muḥammad (1995) Bayān al-Ḥaqq bi Ḍimān al-Ṣidq: The Metaphysics, Tehran: The International Institute of Islamic Thought and Civilization. [In Arabic]
Al–Rāzī, Fakhr al–Dīn Muḥammad ibn ʻUmar (2005) Sharḥ al-Ishārāt wa al-Tanbīhāt, Tehran: Anjuman Āthār va Mafākhir Farhangī. [In Arabic]
Al–Rāzī, Quṭb al–Dīn (1996), In: Ibn Sīnā (1996)
Ibn Sīnā (2006) al–Shifāʼ: al–Ilāhīyyāt. Ed by: Ḥasan Ḥasan–Zādeh Āmulī. Qum: Būstān Ketāb Qum. [In Arabic]
Ibn Sīnā (1970). Al–Shifāʼ: al–Manṭiq, 3. Al-‘ibārah. Qāhirah: Dār al-Kātib al-ʻArabī lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr. [In Arabic]
Ibn Sīnā (1956). Al–Shifāʼ: al–Manṭiq, 5. Al-Burhān. Cairo: The General Organization for Government Printing Offices. [In Arabic]
Ibn Sīnā (1959). Al–Shifāʼ: al–Manṭiq, 2. Al-Maqūlāt [Categories], al-Qāhirah: Idārat Nashr al–Turāth al–ʻArabī. [In Arabic]
Ibn Sīnā (1951). Al–Shifāʼ: al–Manṭiq, 1. Al-Madkhal, al-Qāhirah: Nashr Wizārat al-Maʻārif al-ʻUmūmīyyah. [In Arabic]
Ibn Sīnā (1984). Manṭiq al-Mashriqīyyīn, Qum: Maktabaẗ Āyaẗ Allāh al–ʿUẓmā al–Marʿashī al–Najafī. [In Arabic]
Ibn Sīnā (1996) Sharḥ al-Ishārāt wa al-Tanbīhāt ma‘a al-Muḥākamāt, V. 1, Qum: Nashr al-Balāghah. [In Arabic]
Ibn Sīnā (2000) al-Ta‘līqāt, Qum: Daftar Tablīghāt Islāmī. [In Arabic]
Javādī Āmulī, ʿAbdullāh (2007) Raḥīq Makhtūm: Sharḥ Ḥikmat Mutaʿāliyyah, V. 6, Qum: Isrāʾ. [In Persian]
Khānsārī, Ḥusayn (1999) al–Ḥāshīyah ‘alā al–Shifāʼ (al–Ilāhīyyāt), Ed by: Ḥāmid Nājī Iṣfahānī, Qum: Kungereh Ḥusayn Khānsārī. [In Arabic]
Khānsārī, Ḥusayn (2009) al–Ḥāshīyah ‘alā Shurūh al-Ishārāt, V. 2, Qum: Būstān Ketāb Qum. [In Arabic]
Miṣbāh Yazdī, Muḥammad Taqī (2008) Sharḥ Ilāhīyyāt Shifāʼ, V. 3, Qum: Muʼassasah–ʼi Āmūzishī va Pazhūhishī–ʼi Imām Khumaynī. [In Persian]
Movahed, Seyyed Zia (2015) “Ibn-Sina, Kripke and Umberto Eco on Semantic of Proper and Fictional Names”, Sophia Perennis (Jāvīdān Khirad), Volume 11, Issue 26, Serial Number 2, pp. 159-181. [In Persian]
Sabzawārī, Hādī (1981), Commentary on al–Ḥikmat al–Mutaʻālīyyah, In: Shīrāzī (1981)
Shīrāzī (Mullā Ṣadrā), Ṣadr al–Dīn Muḥammad ibn Ibrāhīm (1981), al–Ḥikmat al–Mutaʻālīyyah fī al–Asfār al–Arbaʻah al–ʻAqlīyyah, V. 2, Bayrūt: Dār Iḥya al–Turāth al–ʻArabī. [In Arabic]
Shīrāzī (Mullā Ṣadrā), Ṣadr al–Dīn Muḥammad ibn Ibrāhīm (n.d.) al–Ḥāshīyah ‘alā al–Ilāhīyyāt Al–Shifāʼ [Commentary on Avicenna's Metaphysics of the Cure], Qum: Bīdār. [In Arabic].