ملاحظاتی انتقادی دربارۀ تجربۀ مدرنیتۀ ایرانی

علی پایا

دوره 4، شماره 15 ، مهر 1387، ، صفحه 63-89

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2008.5754

چکیده
  نوشتار حاضر سه هدف کلی را دنبال می‌کند. نخست، ارائۀ توصیفی مختصر از پدیدار مدرنیته؛ دوم، تحلیل نقادانه و اجمالیِ پاره‌ای از جلوه‌های این پدیدار در ظرف و زمینۀ خاص ایران؛ و سوم، تجویزهایی در خصوص مدلی برای پیشبرد پروژۀ مدرنیته در ایران. از آنجا که این مقاله نوشتاری است مختصر، به این اعتبار پیشاپیش می‌باید میزان انتظار از آن را در ...  بیشتر

شناخت بهینۀ علم با اتخاذ کدام رهیافت میسّر است؟

علی پایا

دوره 4، شماره 14 ، تیر 1387، ، صفحه 60-31

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2008.6110

چکیده
  چارچوب‌های مفهومی کنشگران بر نوع شناخت آنان از امور تأثیرگذار است. در خصوص پدیدار علم تجربی (اعم از علوم فیزیکی، زیستی، انسانی، و اجتماعی)، هر یک از دو رهیافت رئالیستی و ضد رئالیستی تصویر متفاوتی از معرفت علمی را ترویج می‌کنند. این دو گروه دربارۀ معیارهای معرفت مرتبه دوم و چارچوب‌های مفهومی نظریه‌هایی که می‌باید برای ارزیابی علم ...  بیشتر

ملاحظاتی نقادانه درباره‌ی دو مفهوم علم دینی و علم بومی

علی پایا

دوره 3، شماره 11.10 ، تیر 1386، ، صفحه 39-76

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6689

چکیده
  مقاله حاضر متشکل از سه بخش اصلی است. در بخش نخست با بهره‌گیری از شماری از تفکیک‌های فلسفی، منطقی و تجربی، دیدگاه‌های پوزیتیویستی و هرمنیوتیستی درباره علم و فناوری که طی دو قرن اخیر از دامنه تأثیر زیادی برخوردار بوده‌اند مورد نقادی قرار می‌گیرند. از رهگذر این نقادی توضیح داده می‌شود که برخلاف نظر پوزیتویست‌ها، اولاً همه علوم به ...  بیشتر