نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران
چکیده
دازاین بنا بر تلقی رایج، عنوان فلسفی هایدگر است بر مفهوم کلی انسان؛ یعنی انسان مِن حیث هُو انسان. ولی بررسی دقیقتر آثار وی در سالهای نزدیک به وجود و زمان نشان میدهد که او در حقیقت، نوع خاصی از انسان را در نظر دارد. از این رو، هایدگر از راههای مختلفی میکوشد تعینات و تشخصات وجودی دازاین را روشن کند. یکی از راههای او، بررسی تشخصی است که دازاین از مابعدالطبیعه میگیرد. دازاین پیوند مستحکمی با مابعدالطبیعه دارد که هایدگر در آثار آن سالهای خود، بهتفصیل بدان میپردازد. او حتی قائل به اینهمانی دازاین و مابعدالطبیعه میشود. بدین اعتبار، دازاین وقتی حقیقتاً دازاین است که متعرّض مابعدالطبیعه و «پرسش راهنمای» آن، یعنی پرسش از موجود مِن حیث هو موجود شود. از سوی دیگر، او مابعدالطبیعه را پدیداری کاملاً انضمامی و تاریخی میداند که صرفاً در غرب و نه نزد هیچ ملت و فرهنگ دیگری تحقق یافتهاست. در نتیجه، چون دازاین وجوداً متعین به مابعدالطبیعة غربی و تاریخ آن است، پس هر انسانی هم نمیتواند باشد. اینکه هایدگر با دازاین در حقیقت، انسان اروپایی را در نظر دارد، مهمترین نتیجهای است که پژوهش حاضر میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Metaphysical Identification of Heidegger's Dasein
نویسنده [English]
- Seyed Masoud Zamani
Faculty Member
چکیده [English]
According to the common sense, Dazein is the Heidegger's philosophical title on the general concept of man; i.e. man in the true sense. But a closer examination of Heidegger's works in the near future of existence and time shows that he in fact considers a particular type of human being. Thus, Heidegger attempts in various ways to clarify Determinations and existences of Dasein. One of his ways is to examine the distinction that Dasein takes from metaphysics. Dasein has a strong link with metaphysics, which Heidegger explores in detail in his works of those years. He even says that Dazean is the same as metaphysics. Thus, when Dasein is really Dasein that it is in front of metaphysics and its guidance question. On the other hand, Heidegger sees metaphysics as a completely specific and historical phenomenon that has only been realized in the West and not in any other nation or culture. But because the existence of the Dasein is definite to western metaphysics and its history, so Dasein can not be any human.The most important consequence of the current research is that Heidegger, with Dasein, in fact, considers a European man.
کلیدواژهها [English]
- Eidegger
- Metaphysics
- Dasein
- Our Today's Dasein
- the Question of man
- European modern human