نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفة دین، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار فلسفة دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

طبق نظریۀ عدمی‌انگاری شر، شر فقدان امری است که شیء برحسب نوع خود باید به‌طور طبیعی از آن برخوردار باشد. این تعریف از فقدان متعلق به ارسطو است، اما خود ارسطو شر را هرگز به‌طور صریح با فقدان یکسان نشمرده است. ارسطو در کتاب مقولات به‌روشنی عنوان کرده که شر متضاد با خیر است. این در حالی است که طبق نظریۀ عدمی‌انگاری شر، خیر و شر رابطۀ عدم و ملکه دارند و شر فقدان خیر است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که قطعاتی از کتاب مابعدالطبیعۀ ارسطو نظریۀ عدمی‌انگاری شر را تأیید می‌کنند. در این مقاله، به شواهد موافق و مخالف برای عدمی‌انگاری شر در ارسطو پرداخته خواهد شد. استدلال می‌شود که (1) به قطعات مؤید عدمی‌انگاری شر در مابعدالطبیعه، باید در پرتوی رابطۀ پیچیدۀ تقابل تضاد با تقابل عدم و ملکه در ارسطو نگاه کرد، و (2) مؤیدات رهیافت وجودی ارسطو به شر محدود به کتاب مقولات نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Aristotle and the Privation Theory of Evil

نویسندگان [English]

  • Ali Nikzad 1
  • Ghasem Pourhasan 2

1 Ph.D. Candidate in Philosophy of Religion, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Philosophy, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran

چکیده [English]

According to the privation theory of evil, evil is the privation of something that a thing should naturally possess on account of its species. This definition of privation is introduced by Aristotle, but Aristotle himself has never explicitly equated evil with privation. In Categories, Aristotle has clearly stated that evil is the contrary of good. This is despite the fact that according to the privation theory of evil, good and evil are an instance of possession and privation, with evil being the privation of good. However, certain passages in Aristotle's Metaphysics appear to support the privation theory of evil. This article will examine the evidence both for and against the privation theory of evil in Aristotle's works. It will argue that (1) the evidence from Metaphysics regarding the privation theory of evil should be considered in the light of the intricate relationship between the opposition of contrariety and the opposition of possession and privation in Aristotle's philosophy, and (2) the evidence supporting the existential approach to evil in Aristotle extends beyond just Categories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • the Privation Theory of Evil
  • Aristotle
  • Contrareity
  • Possession and Privation.  
ابن سینا. (۱۴۰۴الف‌). الشفاء (الالهیات). قم: مکتبه آیه الله المرعشى‏.
‏‫
Anton, John. (1957). Aristotle's Theory of Contrariety. London: Routledge.
Aquinas. (2003). On evil. Richard Regan. New York: Oxford University Press.
Aquinas. (1952). Summa Theologica: Translated by Fathers of the English Dominican Province (Vol. 1). London: Encyclopedia Britannica, Inc.
Aristotle. (1938). Aristotle: Categories. On Interpretation. Prior Analytics. Harold Cooke. London: Harvard University Press.
Aristotle. (2016). Metaphysics. C. D. C. Reeve. UK: Hackett Publishing Company, Inc.
Aristotle, & Ross, William. (1924). Aristotle’s Metaphysics; a revised Text with Introduction and Commentary (Vols. 1–2). England: Clarendon Press.
Augustine. (1998). The City of God against the Pagans. Robert Dyson. New York: Cambridge University Press.
Dexippus. (2013). On Aristotle Categories. John Dillon. London: Bloomsbury.
Ibn Sina. (1983). Al-Shifa (Theology). Qom: Ayatollah al-Marashi School. [In Persian]
Menn, Stephen. (1998). Commentary on Steel. Proceedings of the Boston Area Colloquium of Ancient Philosophy, 14(1), 103-109. DOI: https://doi.org/10.1163/2213441798X00090
O’Brien, Denis. (1996). Plotinus on matter and evil. In Lloyd Gerson (ed.), The Cambridge Companion to Plotinus (1st ed., pp. 171-195). Cambridge University Press.
O’Rourke, F. (2015). Evil as privation: the Neoplatonic background to Aquinas’s De malo, 1. In M. V. Dougherty (ed.), Aquinas’s Disputed Questions on Evil: A Critical Guide (1st ed., pp. 192-221). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107360167.010
Plato. (1997). Plato: Complete Works. John Cooper & Douglas Hutchinson. Indianapolis: Hackett Publishing.
Plotinus. (2018). Plotinus: The Enneads. Lloyd Gerson. Cambridge University Press.
Plutarch. (1936). Moralia. Vol. 5. Frank Babbitt. London: Harvard University Press.
Proclus. (2014). On the existence of evils. Jan Opsomer & Carlos Steel. London: Bloomsbury.
Sanford, Jonathan. (2017). Aristotle on Evil as Privation. International Philosophical Quarterly, 57(2), 195-209. DOI:10.5840/ipq201732785
Simplicius. (2012). Simplicius: On Aristotle Physics 1.5-9. Han Baltussen, Michael Atkinson, Michael Share, & Ian Mueller. London: Bristol Classical Press.
Simplicius. (2014). Simplicius: On Aristotle Categories 9-15. Richard Gaskin. London: Bloomsbury Academic.
Themistius. (2012). Themistius: On Aristotle Physics 1-3. Robert Todd. London: Bloomsbury Academic.
Wehrle, Walter. (2000). The myth of Aristotle’s development and the betrayal of metaphysics. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers.