نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)، تهران، ایران

چکیده

هدف این مقاله تحلیل خوانشی است که از توجه آرمسترانگ به نظریه عصر محوری در جهت ارائه رهیافتی معناگرایانه برای برون‌رفت از چالش‌های معاصر به دست می‌آید و اینکه این خوانش تا چه اندازه بر مبنای اندیشه یاسپرس پیرامون عصر محوری و هستیِ خاصِ انسان (Existenz) دارای وثاقت است؟ فرضیه مقاله اینکه می‌توان خوانش عمیق‌تری از تقریر آرمسترانگ به دست داد؛ این بازخوانی ما را به مدلی تحت عنوان «معنویت همدلانه» رهنمون می‌سازد و اینکه این مدل تحت دو مقوله قوام می‌یابد: نخست، جنبه سوبژکتیو به‌مثابه خوداندیشی که بر استعلای وجودی به‌منظور «خودشکوفایی» تأکید دارد. بدین‌سان، خودشکوفایی قرین تلاش استعلایی و جهش اگزیستانسیال است که با فلسفه‌ورزی برای قیام حضوری و کوشش وجودی برای حضور در ساحت اگزیستانز به انجام می‌رسد. دوم، جنبه ابژکتیو به‌مثابه ارتباط که بر رابطه مشفقانه به‌منظور «دیگرشکوفایی» تأکید دارد. بدین‌سان، دیگرشکوفایی قرین تلاش من استعلا‌یی به‌منظور تحقق ارتباط مشفقانه با دیگری است که با فلسفه‌ورزی و تحقق ارتباط خیرخواهانه به انجام می‌رسد. این جنبه مؤید این نکته است که «من معنوی نخواهم بود مگر در پرتو تلاش مشفقانه برای معنوی شدن دیگری».

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The "Empathic Spirituality" Approach based on Armstrong's Reading of Axial Age Theory in Jaspers

نویسنده [English]

  • Mohammad Hossein Kiani

Assistant Professor of Ahl al-Bayt International University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this paper is to analyze the reading that Armstrong draws from the Axis theory in order to provide a semantic approach to emerging from contemporary challenges, and to what extent this reading is based on Jaspers' thought about the Axis Age and the specific human existence (Existenz). The hypothesis of the article is that we can give a deeper reading of Armstrong's account. This Research leads us to a model called "empathic spirituality" which comes under two categories of consistency: First, the subjective aspect as self-reflection which emphasizes existential transcendence to "self-fulfillment". Thus, self-fulfillment is a transcendental attempt and an existential jump that is carried out with philosophizing and the existential effort to appear in the realm of existentialism. Second, the objective aspect as the connection that emphasizes the kind of relationship that is being used for "other flourishing". Thus, other flourishing is accompanied by the transcendental-self that efforts to have a relationship with another which is carried out with philosophizing and realization of a benevolent connection. This aspect confirms that "I will not be spiritual except in the light of the quest for spiritualization of "other one".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Subjectivity
  • Transcendence
  • Relationship
  • Spirituality
  • Spiritual life
  • Karl Jaspers
آرمسترانگ، کارن. (1385). تاریخ خداباوری، بهاءالدین خرمشاهی و بهزاد سالکی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
آرمسترانگ، کارن. (1386). دگرگونی بزرگ، ع پاشایی و نسترن پاشایی، تهران: نشر فرا روان.
آرمسترانگ، کارن. (1387). محمد پیامبری برای زمان ما، فرهاد مهدوی، تهران: نشر نیما.
آرمسترانگ، کارن. (1390). تاریخ مختصر اسطوره، عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
آرمسترانگ، کارن. (1397). دوازده گام برای زندگی شفقت‌آمیز، مرضیه سلیمانی، تهران: فرهنگ نشر نو.
ورنو، روژه و وال، ژان. (1372). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست‌بودن، یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
وست، ویلیام. (1393). روان‌درمانی و معنویت، شهریار شهیدی و سلطانعلی شیرافکن، تهران: رشد.
وولف، دیوید. (1386). روان‌شناسی دین، محمد دهقانی، تهران: رشد.
یاسپرس، کارل. (1373). آغاز و انجام تاریخ، محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
یاسپرس، کارل. (1390). زندگینامه فلسفی من، عزت‌الله فولادوند، تهران: هرمس.
Armstrong, Karen. (2000). The Battle for God, New York: Knopf.
Armstrong, Karen. (2009). The Case for God, New York: Knopf.
Armstrong, Karen. (2015). Fields of Blood: Religion and the History of Violence, New York: Knopf.
Bellet, Paul, Michael Maloney. (1991). "The Importance of Empathy as an Interviewing Skill in Medicine", JAMA The Journal of the American Medical Association, V 266, pp: 1831-1832. Doi:10.1001/ 1991.03470130111039.
Elkins, D. N, Hedstrom, L. J, Hughes, L. L, Leaf, J. A,&Saunders, C. (1988). "Toward a humanistic-phenomenological spirituality: Definition, description, and measurement", Journal of Humanistic Psychology, V 28, pp: 5-18. Doi: 10.1177/0022167888284002.
Heron, jon. (1998). sacred science: person-center inquiry into the spiritual and subtle. Ross-on-wye: pccs.
Jaspers, Karl. (1954). Way to Wisdom An Introduction to Philosophy, Ralph manheim, new haven and London: Yale University Press.
Jaspers, Karl. (1955). Reason and Existenz, William Earle, New York: Noonday Press.
Jaspers, Karl. (1959). Truth and Symbol, Jean Wilde, William Kluback and William Kimmel, new York: Twayne Publishers.
Jaspers, Karl. (1967). Philosophical Faith and Revelation, E. B. Ashton, London: Harper.
Jaspers, Karl. (1969). Philosophy 1, E. B. Ashton, Chicago and London: University of Chicago Press.
Jaspers, Karl. (1969). Philosophy 2, E. B. Ashton, Chicago and London: University of Chicago Press.
Jaspers, Karl. (1971). Philosophy 3, E. B. Ashton, Chicago and London: The University of Chicago Press.
References
Armstrong, Karen. (2006). A History of God, translated by Bahauddin Khoramshahi and Behzad Salaki, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies Publishing. [In Persian]
Armstrong, Karen. (2007). The Great Transformation, translated by A. Pashaei and Nasrin Pashaei, Tehran: Fararavan Publishing. [In Persian]
Armstrong, Karen. (2008). Muhammad: A Prophet for Our Time, translated by Farhad Mahdavi, Tehran: Nima Publishing. [In Persian]
Armstrong, Karen. (2011). A Short History of Myth, translated by Abbas Mokhber, Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Armstrong, Karen. (2018). Twelve Steps to a Compassionate Life, translated by Marzieh Soleimani, Tehran: Farhang Nashr-e No. [In Persian]
Jaspers, Karl. (1994). The Origin and Goal of History, translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Kharazmi Publishing. [In Persian]
Jaspers, Karl. (2011). My Philosophical Autobiography, translated by Ezatollah Fouladvand, Tehran: Hermes Publishing. [In Persian]
Vernaux, Roger and Wahl, Jean. (1993). An Introduction to Phenomenology and Existential Philosophy, translated by Yahya Mahdavi, Tehran: Kharazmi Publishing. [In Persian]
West, William. (2014). Psychotherapy and Spirituality, translated by Shahriar Shahidi and Soltanali Shirafkan, Tehran: Roshd Publishing. [In Persian]
Wulff, David. (2007). Psychology of Religion, translated by Mohammad Dehghani, Tehran: Roshd Publishing. [In Persian] *