نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)، تهران، ایران
چکیده
هدف این مقاله تحلیل خوانشی است که از توجه آرمسترانگ به نظریه عصر محوری در جهت ارائه رهیافتی معناگرایانه برای برونرفت از چالشهای معاصر به دست میآید و اینکه این خوانش تا چه اندازه بر مبنای اندیشه یاسپرس پیرامون عصر محوری و هستیِ خاصِ انسان (Existenz) دارای وثاقت است؟ فرضیه مقاله اینکه میتوان خوانش عمیقتری از تقریر آرمسترانگ به دست داد؛ این بازخوانی ما را به مدلی تحت عنوان «معنویت همدلانه» رهنمون میسازد و اینکه این مدل تحت دو مقوله قوام مییابد: نخست، جنبه سوبژکتیو بهمثابه خوداندیشی که بر استعلای وجودی بهمنظور «خودشکوفایی» تأکید دارد. بدینسان، خودشکوفایی قرین تلاش استعلایی و جهش اگزیستانسیال است که با فلسفهورزی برای قیام حضوری و کوشش وجودی برای حضور در ساحت اگزیستانز به انجام میرسد. دوم، جنبه ابژکتیو بهمثابه ارتباط که بر رابطه مشفقانه بهمنظور «دیگرشکوفایی» تأکید دارد. بدینسان، دیگرشکوفایی قرین تلاش من استعلایی بهمنظور تحقق ارتباط مشفقانه با دیگری است که با فلسفهورزی و تحقق ارتباط خیرخواهانه به انجام میرسد. این جنبه مؤید این نکته است که «من معنوی نخواهم بود مگر در پرتو تلاش مشفقانه برای معنوی شدن دیگری».
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The "Empathic Spirituality" Approach based on Armstrong's Reading of Axial Age Theory in Jaspers
نویسنده [English]
- Mohammad Hossein Kiani
Assistant Professor of Ahl al-Bayt International University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this paper is to analyze the reading that Armstrong draws from the Axis theory in order to provide a semantic approach to emerging from contemporary challenges, and to what extent this reading is based on Jaspers' thought about the Axis Age and the specific human existence (Existenz). The hypothesis of the article is that we can give a deeper reading of Armstrong's account. This Research leads us to a model called "empathic spirituality" which comes under two categories of consistency: First, the subjective aspect as self-reflection which emphasizes existential transcendence to "self-fulfillment". Thus, self-fulfillment is a transcendental attempt and an existential jump that is carried out with philosophizing and the existential effort to appear in the realm of existentialism. Second, the objective aspect as the connection that emphasizes the kind of relationship that is being used for "other flourishing". Thus, other flourishing is accompanied by the transcendental-self that efforts to have a relationship with another which is carried out with philosophizing and realization of a benevolent connection. This aspect confirms that "I will not be spiritual except in the light of the quest for spiritualization of "other one".
کلیدواژهها [English]
- Subjectivity
- Transcendence
- Relationship
- Spirituality
- Spiritual life
- Karl Jaspers