نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

هدف این مقاله تحلیل آزمون مری و از این راه، بازتعریف رابطه‌‌ی دوگانه‌انگاری با فیزیکالیسم است. آزمون مری یکی از مشهورترین آزمون‌های فکری است که در دفاع از برهان معرفتی و به‌طورکلی دوگانه‌انگاری در فلسفۀ ذهن مطرح شده است. برهان معرفتی به مجموعه استدلال‌ها و آزمون‌های ذهنی گفته می‌شود که دوگانه‌انگار‌ها در وجود نوع دیگری از معرفت به جز معرفت فیزیکی اقامه کرده‌اند که اصطلاحاً به آن معرفت پدیداری می‌گویند. علی‌رغم نام این برهان، دامنه‌‌ی آن در‌نهایت به معرفت ختم نمی‌شود. قائلین به دوگانه‌انگاری تفاوت در معرفت را ناشی از تفاوت وجودی امر پدیداری با امر فیزیکی می‌دانند. فرض ابتدایی ما این است که آزمون مری صحیح است. سپس می‌پرسیم چه شرایطی باید فراهم باشد تا آزمون به همان شکلی پیش رود که دوگانه‌انگارها روایت کرده‌اند. استدلال خواهیم کرد که شرط لازم برای صحت آزمون این است که معرفت پدیداری نسبتی با معرفت فیزیکی داشته‌ باشد. سپس با کمک نظریۀ مجموعه‌ها تلاش می‌کنیم مختصات صوری نسبت میان امر پدیداری و امر فیزیکی را ترسیم کنیم. نتیجه‌ای که حاصل می‌شود این است که نسبت مذکور باید از نوع نسبت هم‌ارزی باشد. در آخر تبعات فلسفی هم‌ارزی میان امر پدیداری و امر فیزیکی را بررسی می‌کنیم و شرایطی را که هریک از این دو رویکرد باید پذیرا شوند بررسی می‌کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Defining a Relation between Phenomenal Knowledge and Physical Knowledge

نویسنده [English]

  • Masoud Ghafari

Master's Degree in Philosohy, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

چکیده [English]

What is the relation between phenomenal concepts and physical concepts? In this paper, I try to propose an answer to this question with regard to the Knowledge Argument and Mary Thought Experiment. I neither argue for nor against the knowledge argument. I am not going to prove whether dualism or physicalism is true. All I do is to analyze the Mary Thought Experiment and see if the story of Mary goes smoothly the way the knowledge argument tells us. I argue that Mary's story has at least one crucial inconsistency. If she has learned a completed physical science of optics and neuroscience, then she has no concept of color because physical sciences are just purely mathematical formalizations. Therefore, after release, she can not relate her phenomenal Experience of redness to her physical lessons. Then I argue that for Mary's story to go smoothly the way the knowledge argument tells it, the physical and the phenomenal concepts should be somehow related to each other through an extra course for her. Then I try to define a relation between physical and phenomenal by putting the argument into the formalization of set theory. I conclude that whatever relation one could define between Physical and phenomenal, this relation must be an equivalence relation. Otherwise, the Mary thought experiment would fail, and there would be no need to talk about something as a phenomenal concept independent from the physical. Finally, I argue that this conclusion is compatible with physicalism and dualism both. So, it can set a new stage for the debate between them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Argument
  • Phenomenal Knowledge
  • Dualism
  • Physicalism
  • Philosophy of Mind
Bigelow, J. & Pargetter, R. (1990). “Acquaintance with qualia”. Theoria 61 (3):129-147.
Chalmers, D. (2004). Phenomenal concepts and the knowledge argument. In Peter Ludlow, Yujin Nagasawa & Daniel Stoljar (eds.), There's Something About Mary: Essays on Phenomenal Consciousness and Frank Jackson's Knowledge Argument. MIT Press. pp. 269.
Churchland, P. (1985). “Reduction, qualia and the direct introspection of brain states”. Journal of Philosophy 82 (January):8-28. https://doi.org/10.2307/2026509
Conee, E. (1994). “Phenomenal Knowledge”. Australasian Journal of Philosophy, 72: 136–150. https://doi.org/10.1080/00048409412345971
Dennett, D. (1991). Consciousness Explained. Boston: Little, Brown, & Co.
Dunne, J. W. (1929). An Experiment with Time (second edition), London: A & C Black.
Farrell, B. A. (1950). “Experience”. Mind 59: 170–198. https://doi.org/10.1093/mind/lix.234.170
Feigl, H. (1958). “The Mental and the Physical”. In H. Feigl, M. Scriven & G. Maxwell (eds.), Concepts, Theories, andthe Mind-Body Problem (Minnesota Studies in the Philosophy of Science: Volume II), Minneapolis: University of Minnesota Press, 370–497.
Flanagan, O. (1992). Consciousness Reconsidered. Cambridge: M.I.T. Press.
Horgan, T. (1984). “Jackson on Physical Information and Qualia”. Philosophical Quarterly, 32: 127–136.
https://doi.org/10.2307/2219508
Howell, R. (2007). “The Knowledge Argument and Objectivity”. Philosophical Studies, 135: 145–177. https://doi.org/10.1007/s11098-007-9077-0
Hume, D. (1739/1978). Treatise on Human Nature. Oxford: Oxford University Press.
Jackson, F. (1982). “Epiphenomenal Qualia”. Philosophical Quarterly, 32: 127–136. https://doi.org/10.2307/2960077
Jacquette, D. (2012). “Hume on Color Knowledge, with an application to Jackso's thought Experiment”. History of Philosophy Quarterly, 29(4), 355–371.
http://www.jstor.org/stable/43488049
Kallestrup, J. (2006). “Epistemological Physicalism and the Knowledge Argument”. American Philosophical Quarterly, 43: 1–23. http://www.jstor.org/stable/20010220
Lewis, D. (1983). Postscript to „Mad Pain and Martian Pain. in D. Lewis. Philosophical Papers (Volume 1), Oxford: Oxford University Press, 130–132.
–––. (1988). What Experience Teaches. Proceedings of the Russellian Society, 13: 29–57; reprinted in W. G. Lycan,1990b, 499–519, and in P. Ludlow, et al, 2004, 77–103.
Maloney, C. (1985). “About Being a Bat”. Australasian Journal of Philosophy, 63: 26–49. https://doi.org/10.1080/00048408512341671
Nagel, T. (1974). “What is it like to be a Bat?” Philosophical Review, 83: 435–450. https://doi.org/10.2307/2183914
Nemirow, L. (1980). “Review of Thomas Nagel's Mortal Questions”. Philosophical Review, 89: 473–477. https://doi.org/10.2307/2184400
–––. (1990). Physicalism and the Cognitive Role of Acquaintance. in W. G. Lycan. (1990). p: 490–499.
Perry, J. (2001). Knowledge, Possibility, and Consciousness. Cambridge, MA: MIT Press.
Robinson, H. (1982). Matter and Sense: A Critique of Contemporary Materialism. Cambridge: Cambridge University Press.
Stoljar, D. & Nagasawa, Y. (2004). Introduction, in In Peter Ludlow, Daniel Stoljar & Yujin Nagasawa (eds.), There's Something About Mary. Cambridge P: 1–36.