نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

این مقاله تلاش می‌کند تا انسان‌گرایی مدرن و جایگاه مفهوم سوژه را از نگاه نقادانة نیچه را با توجه به اهمیت و جایگاه غریزه درز مقایسه با آگاهی بررسی کند. انسان به‌مثابه سوژه و فاعل شناخت در متافیزیک مدرن از جایگاه ممتازی برخوردار است و اساساً مدرنیته پیوند گسست ناپذیری با سوژه و آگاهی دارد. نقد نیچه به مفهوم سوبژکتیو انسان مدرن و احیاء عنصر غریزه در ترسیم سیمای انسانی، در حقیقت نقد بنیادین مدرنیته تلقی می‌شود. در این پژوهش ابتدا در مبانی نظری نسبت غریزه با آگاهی با محوریت اندیشه روسو و شوپنهاور موردبررسی قرا می‌گیرد و سپس به بررسی رابطه غریزه با ارزش‌های اخلاقی و همچنین خواست حقیقت در نگاه نیچه پرداخته می‌شود. نیچه تقلیل انسان به آگاهی (سوژه شناسنده) را مستلزم نادیده انگاشتن سایر ابعاد وجودی انسان نظیر ابعاد جسمانی، غریزی، عاطفی و تاریخی می‌داند و درنتیجه تصویر انسان مدرن به‌عنوان سوژه را صورتی ناقص از انسان تلقی می‌کند که با وجود محوریت شناختی و اخلاقی که در متافیزیک مدرن دارد وجوه مهمی از ابعاد وجودی و طبیعی انسان را که می‌تواند به شکوفایی وی منجر گردد نادیده گرفته است. این مقاله درنهایت به‌جایگاه جسم و غریزه به‌عنوان ابعاد طبیعی وجود انسان و اولویت آن‌ها نسبت به ذهن و آگاهی سوبژکتیو در انسانی شناسی نیچه می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Domination of Instinct over Consciousness in Nietzsche's Critique of Modern Subjectivism

نویسنده [English]

  • Mohammad Nejad Iran

PhD of Political Sciences, Islamic Azad University, Department of Research Sciences, Tehran, Iran

چکیده [English]

This article tries to examine modern humanism and the position of the concept of the subject from Nietzsche's critical point of view, considering the importance and position of instinct compared to consciousness. Man as the subject and subject of knowledge has a privileged position in modern metaphysics, and basically, modernity has an inseparable link with the subject and consciousness. Nietzsche's criticism of the subjective concept of modern man and the revival of the elemental instinct in the drawing of the human face is considered a fundamental criticism of modernity. In this research, firstly, the relationship between instinct and consciousness is examined in the theoretical foundations, focusing on the thought of Rousseau and Schopenhauer, and then the relationship between instinct and moral values, as well as the desire for truth in Nietzsche's view, is investigated. Nietzsche believes that the reduction of man to consciousness (the knowing subject) requires ignoring other dimensions of human existence, such as physical, instinctive, emotional, and historical dimensions, and as a result, he considers the image of modern man as a subject to be an incomplete form of man, which, despite the cognitive and moral centrality in modern metaphysics, has ignored important aspects of human being and natural dimensions that can lead to his prosperity. This article finally deals with the place of body and instinct as natural dimensions of human existence and their priority over mind and subjective consciousness in Nietzsche's anthropology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nietzsche
  • Consciousness
  • Subjectivism
  • Modernity
  • Instinct
اسپینکز، لی. (1388).  فریدریش نیچه، ترجمه رضا ولی‌یاری، تهران: مرکز.
بالیبار، اتین. (1393).  فلسفه مارکس، ترجمه عباس ارض پیما، تهران: دیبایه.
دکارت، رنه. (1384).  تأملات در فلسفه اولی، ترجمه احمد احمدی، تهران: سمت.
رضوی، مسعود. (1381).  طلوع اَبَر انسانِ نیچه، تهران: نقش‌جهان.
روزن، استنلی .(1388).  نقاب روشنگری: زرتشت نیچه، تهران: نشر مرکز.
روسو، ژان ژاک. (1379).  قرارداد اجتماعی (متن و در زمینۀ متن)، هیئت تحریریه: ژرار، شومین، آندره سنیک، کلود مورالی، ژوزه مدینا، ترجمه مرتضی کلانتریان، تهران: انتشارات آگاه.
_________ .(1380).  امیل یا آموزش و پرورش، ترجمه غلامحسین زیرک‌زاده، تهران: ناهید.
_________ .(1388).  اعترافات، ترجمة مهستی بحرینی. تهران: نیلوفر.
کافمن، سارا. (1385).  نیچه و استعاره، ترجمه لیلا کوچک منش، تهران: گام نو.
نیچه، فریدریش. (1352). دجال، ترجمه عبدالعلی دستغیب، تهران: آگاه.
_________ . (1362).  چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
_________. (1387الف).  اراده معطوف به قدرت، ترجمه محمدباقر هوشیار، تهران: فروزان‌روز.
_________ .(1387ب).  اینک آن انسان، ترجمۀ بهروز صفدری، تهران: بازتاب نگار.
_________ . (1377).  حکمت شادان، ترجمة جمال آل احمد، سعید کامران، حامد فولادوند، تهران: جامی.
_________. (1381).  غروب بت‌ها، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
_________. (1385).  زایش تراژدی از روح موسیقی، ترجمه رویا منجم، آبادان: پرسش.
_________ .(1386).  فلسفه در عصر تراژیک یونانیان، ترجمه مجید شریف، تهران: جامی.
_________. (1389). تبارشناسی اخلاق، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
Deluze, Gilles. (2006). Nietzsche and Philosophy, New York: Columbia University Press.
Hall, S, D. Held. (1992). Modernity and its Futures, edited by T. McGrew, Cambridge: Polity Press.
Lemm, Vanessa. (2009). Nietzsche's Animal Philosophy: Culture, Politics and the Animality of the Human Being, New York: Fordham University Press.
Nietzsche, Friedrich. (1967). The Will to Power, translated by Walter Kaufmann and R.J,Hollingdan, New York: Random House.
Nietzsche, Friedrich. (1999). On Truth and Lying in a Non-Moral Sense, In R. Geuss and R. Speirs (Eds.), The birth of tragedy and other writings. R. Speirs (Trans.), Cambridge, Cambridge University Press.
Nietzsche, Friedrich. (2002a). Beyond Good and Evil, Translated by Judith Norman, New York:Cambridge University Press.
Nietzsche, Friesrich. (2002b). Human, All Too Human: A Book for Free Spirits.trans R. J. Hollingdale, London: Cambridge University.
Rousseau, Jean-Jacques. (1941). Discourse on the Origin of Inequality, edited with Donald A.Gress, Indianapolis: Hacket Publishing Company.
Sedgwick, Peter. (2009). Nietzsche, The Key Concepts, Routledge.
Schopenhauer, Arthur. (1995). On the Basis of Morality. Trans. E. F. J.Payne. Providence: berghahn.
Wood, Allen. (2007). Kant, Cambridge: Blackwell Publishing.
Biblography
Balibar, Etienne. (2013). Marx's philosophy, translated by Abbas Arzpeyma, Tehran: Dibayeh. [in Persian]
Descartes, Rene. (2005). Reflections on Early Philosophy, translated by Ahmad Ahmadi, Tehran: Samt. [in Persian]
Kaufman, Sara. (2016). Nietzsche and Metaphor, translated by Leila Kouchak Menesh, Tehran: Gam-e No. [in Persian]
Nietzsche, Friedrich. (1973). Dajal, translated by Abdul Ali Dastgheib, Tehran: Agah. [in Persian]
_________. (1983). Thus Spoke Zarathustra, translated by Dariush Ashouri, Tehran: Agah. [in Persian]
_________. (2008). Will Directed to Power, translated by Mohammad Bagher Hoshiar, Tehran: Forouzan Rouz. [in Persian]
_________. (2007). Ecce Homo, translated by Behrouz Safdari, Tehran, Baztab Negar. [in Persian]
_________. (1998). Hekmat Shadan, translated by Jamal Al Ahmad, Saeed Kamran, Hamed Fouladvand, Tehran: Jami.
_________. (2002). The Sunset of the Idols, translated by Dariush Ashouri, Tehran: Agah. [in Persian]
_________. (2006). The Birth of Tragedy from the Spirit of Music, translated by Roya Monjem, Abadan: Porsesh. [in Persian]
_________. (2007). Philosophy in the Tragic Age of the Greeks, translated by Majid Sharif, Tehran: Jami. [in Persian]
_________. (2010). Genealogy of Morals, translated by Dariush Ashuri, Tehran: Agah. [in Persian]
Razavi, Masoud. (2002). The Rise of Nietzsche's Cloud of Man, Tehran: Naqsh-e Jahan. [in Persian]
Rosen, Stanley. (2009). The Mask of Enlightenment: Nietzsche's Zarathustra, Tehran: Markaz. [in Persian]
Rousseau, Jean-Jacques. (1379). Social contract, editorial board: Gerard, Shomin, Andre Senik, Claude Morali, Jose Medina, translated by Morteza Kalantarian, Tehran: Agah Publications. [in Persian]
_________. (2008). Emile or education, translated by Gholamhossein Zirakzadeh, Tehran: Nahid. [in Persian]
_________. (2009). Confessions, translated by Mahasti Bahreini. Tehran: Niloufar. [in Persian]
Spinks, Lee. (2009). Friedrich Nietzsche, translated by Reza Valiyari, Tehran: Markaz. [in Persian].*