نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه دین، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران

چکیده

ژان پل سارتر و مارتین بوبر هر دو به انسان، مسائل و اضطراب‌های وجودی او توجه کرده و درباره آن‌ها فلسفه ورزی نموده‌اند. ازجمله‌ی این مسائل، موضوع «دیگری» و «معنای زندگی» است. هدف پژوهش حاضر بررسی حضور «دیگری» و تأثیر آن در «معناداری» یا «بی‌معنایی» زندگی ازنظر این دو متفکر است. آراء سارتر در جایگاه یک اندیشمند خداناباور درباره «دیگری» در دو رویکرد ظاهر می‌شود؛ ابتدا دیدگاه افراطی او نسبت به «دیگری» که به حدی بدبینانه است که او را جهنم می‌نامد و ارتباط «من» با «دیگری» را مبتنی بر «ستیز» می‌داند. زندگی در این نگاه پوچ و بی‌معناست. سارتر در آراء متأخرش رویکردی اعتدالی پیدا می‌کند و معتقد است که باید به «جعل معنا» برای زندگی پرداخت و «دیگری» می‌تواند در این معنایابی نقش مؤثری داشته باشد. از طرفی، مارتین بوبر، اگزیستانسیالیستی الهی است که «دیگری» و «معنای زندگی» را در پیوندی عمیق با یکدیگر می‌بیند. در اندیشه‌ی او دستیابی به ارتباط اصیل و در پی آن کشف «معنای زندگی» تنها وقتی ممکن است که «تو»یی وجود داشته باشد. البته «تو» مراتبی دارد و بلندمرتبه‌ترین «تو»، «توی ابدی» است که در سایه‌ی «فیض» او، «معنای زندگی» کشف می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between the "Other Presence" and "Meaning of Life" in the Thought of Jean-Paul Sartre and Martin Buber

نویسندگان [English]

  • Maryam alsadat Tabataei dana 1
  • Amirabbas Alizamani 2
  • Babak Abbasi 3

1 PhD Student of Comparative Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Law, Theology, and Political Science, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Law, Theology and Political Science, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Jean-Paul Sartre and Martin Buber have considered the human being, his existential issues, and anxieties in their philosophical issues. Among these topics is the subject of the "other" and "meaning of life". Sartre's views appear in the position of an atheist thinker about the "other" and meaning in life in two approaches. First, his radical view of the "other" is so pessimistic, and he calls it "hell", and the relationship with the "other" is based on "conflict". At this point, life is absurd and meaningless. He takes a moderate approach in his later views, believing that he has to invent a meaning for life and that the "other" can play an essential role in this meaning. Buber is a divine existentialist and sees the "other" and "meaning of life" in a deep bond. In his mind, the pursuit of authentic communication and the discovery of the meaning of life can only be possible when there is "Thou". Of course, Thou has a hierarchy, and the highest "you" is "eternal", and in the shadow of his grace, the meaning of life is discovered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Invent
  • the Discovering
  • Meaning
  • the Other
  • conflict
احمدی، بابک. (1384). سارتر که می‌نوشت. تهران: نشر مرکز.
ایگلتون، تری. (1396).  معنای زندگی. عباس مخبر. تهران: نشر بان.
بوبر، مارتین. (1393). در باب یهودیت. علی فلاحیان وادقانی. قم: نشر ادیان.
بوبر، مارتین. (1380).  من و تو. ابوتراب سهراب و الهام عطاردی. تهران: نشر فرزان.
سارتر، ژان پل. (1394). هستی و نیستی.  مهستی بحرینی. تهران: نشر نیلوفر.
سارتر، ژان پل. (1371). تهوع. امیر جلال‌الدین اعلم. تهران: چاپ سوم. نیلوفر.
سارتر، ژان پل. (1327). دوزخ. مصطفی فرزانه. تهران: نقش‌جهان.
سارتر، ژان پل. (1387). کار از کار گذشت. حسین کسمایی. تهران: نشر و پژوهش دادار.
سارتر، ژان پل. (1350). سن عقل. محمد جزایری. تهران: انتشارات خوارزمی.
سارتر، ژان پل. (1391). اگزیستاسیالیسم و اصالت بشر. مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
سارتر، ژان پل، (1396)، ادبیات چیست. ترجمه ابوالحسن نجفی، مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
ساتر، ژان پل. (1387). بودلر. دل‌آرا قهرمان. تهران: نیلوفر.
علیزمانی، امیرعباس. (1386). «معنای معنای زندگی». نامه حکمت. شماره 9. صص 89-59.
علوی تبار، هدایت. (1388). «ملحد شدن سارتر در کودکی»، به نقل از کتاب رهیافت‌های فکری فلسفی معاصر در غرب به کوشش حسین کلباسی اشتری (ج 1). تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
علیا، مسعود. (1395). کشف دیگری همراه با لویناس. تهران: نشر نی.
هگل، ویلهم فردریش. (1354) خدایگان و بنده. حمید عنایت. تهران. خوارزمی.
Buber, Martin. (1947). Between Man and Man. Translated by Ronald Gregor Smith. London: Routledge & Kegan Paul.
Buber, Martin. (2002). Meetings: Autobiographical Fragments. New York: Routledge.
Buber, Martin. (1958). Hasidism and Modern Man. New York: Horizon Press.
Buber, Martin. (1952). Right and Wrong: An Interpretation of Some Psalms. SCM Press.
Buber, Martin. (1988). The Knowledge of Man: A Philosophy of the Interhuman (M. S. Friedman, Ed.; M. S. Friedman & R. G. Smith, Trans.). Atlantic Highlands. NJ: Humanities Press International.
Friedman, Maurice. (1991). Encounter on the Narrow Ridge: a life of martin Buber. New York: paragon house.
Macquarrie, John. (1988). 20th Century Religious Thought. SCM Press Ltd.
Moore, Donald j. (1996). Martin Buber: Prophet of Religious Secularism. New York: Fordham university press.
Sartre, J.P. (1999). War Diaries: Notebooks from a Phoney War 1939-1940. Trans. Hoare, Q. London: Verso.
Biblography
Ahmadi, Babak. (2005). Sartre who wrote. Tehran: Markaz Publications.
Alizmani, Amir Abbas. (2007). "The meaning of the meaning of life". The letter of wisdom. No. 9. pp. 59-89. [in Persian]
Alavi Tabar, Hedayat. (2009). Sarter's becoming an atheist in childhood, quoted from the book Contemporary Philosophical Approaches in the West by Hossein Kalbasi Ashtari (Vol. 1). Tehran: Publications of Humanities and Cultural Studies Research Institute. [in Persian]
Alia, Massoud. (2015). Another discovery with Levinas. Tehran: Ney Publishing. [in Persian]
Buber, Martin. (2013). About Judaism. Ali Falahian Vadeghani. Qom: Adyan Publishing House. [in Persian]
Buber, Martin. (2001). Me and you. Abu Torab Sohrab and Elham Atardi. Tehran: Farzan Publishing. [in Persian]
Eagleton, Terry. (2016). The meaning of life. Abbas Mokhber Tehran: Ban Publishing. [in Persian]
Hegel, Wilhelm Friedrich. (1975) Gods and servants. Hamid Enayat Tehran. Kharazmi. [in Persian]
Sartre, Jean Paul. (2014). Being and Nothingness. Bahreini Mahasti. Tehran: Niloufar Publishing. [in Persian]
Sartre, Jean Paul. (1992). Nausea. Amir Jalaluddin A’lam. Tehran: Third edition. Niloufar. [in Persian]
Sartre, Jean Paul. (1948). Hell. Mostafa Farzaneh. Tehran: Naqsh-e Jahan.
Sartre, Jean Paul. (2008). The Chips Are Down. Hossein Kasmaei Tehran: Dadar publishing and research. [in Persian]
Sartre, Jean Paul. (1971). Age of reason. Mohammad Jazayeri. Tehran: Kharazmi Publications. [in Persian]
Sartre, Jean Paul. (2011). Existentialism and human originality. Mostafa Rahimi. Tehran: Niloufar. [in Persian]
Sartre, Jean-Paul, (2016), What is literature. Translated by Abolhassan Najafi, Mostafa Rahimi. Tehran: Niloufar. [in Persian]
Sutter, Jean Paul. (2008). Baudelaire. Delara Ghahreman. Tehran: Niloufar. [in Persian]