مقاله پژوهشی فلسفه
شواهدی بر «اصالت ماهیت» نزد غیاث‌الدین منصور دشتکی از دیدگاه ملاصدرا

معصومه اسماعیلی

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22054/wph.2023.64576.2032

چکیده
  ملاصدرا «اصالت وجود» را به‌عنوان مبنای حکمت متعالیه با ادلّه محکم اثبات نمود و با بررسی حکمای پیش از خود، مشائیان را قائل به اصالت وجود و اشراقیان را اصالت ماهوی نامید. هرچند نزد حکمای متقدّم مسئله‌ اصالت وجود یا ماهیت بدین‌گونه مطرح نبوده، لکن با بررسی آثار و عبارات ایشان می‌توان یکی از طرفین مسئله را به آنان نسبت داد. این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
زیباشناسی سلبی از منظر آرنولد برلینت

محمدحسن امامی؛ امیر نصری

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 21-42

https://doi.org/10.22054/wph.2023.70974.2125

چکیده
  آرنولد برلینت با تمرکز بر تجربه حسی در زیباشناسی که همواره با احساس مثبت همراه نیست، به تحلیل پرسش چرائی و چگونگی منفی بودن ارزش‌های زیباشناختی می‌پردازد تا گستره دامنه زیباشناسی از امر «زیبا» و کاربرد آن در حوزه هنری فراتر رود و چون زیباشناسی برای برلینت امری تجربی است، برای گشودگی این دامنه، حالات زیباشناسی (ایجابی و سلبی) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بررسی عینیت و فرا عقلانی‌بودن امر مینوی و نسبت آن با وحی در ادیان ابراهیمی ازنظر رودولف اتو

سید مرتضی حسینی؛ پروین نبیان

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 43-64

https://doi.org/10.22054/wph.2023.69475.2096

چکیده
  هدف این مقاله بررسی معرفت‌شناختی تجربه دینی از دیدگاه رودولف اتو است که در آن، با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی عینیت و فرا عقلانی بودن تجربه دینی پرداخته‌ شده است. اتو با رویکردی پدیدارشناسانه و تفکیک نومن از فنومن و ابداع واژه‌ای به نام امر مینوی (The numinous)، بر فرا عقلانی بودن این تجربه تأکید می‌کند. او با بیان عناصر موجود در تجربه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بررسی نقش ادراکات در حقیقت تغییر، حرکت و زمان و تأثیر آن در عوالم وجودی

محمد دانش نهاد؛ محمد حسن وکیلی؛ حامد زرپویان

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 65-89

https://doi.org/10.22054/wph.2023.44008.1967

چکیده
  فیلسوفان اصل وجود تغییر حرکت و زمان را در خارج پذیرفته‌ و تلاش کرده‌اند تحلیل مقبولی از آن ارائه دهند. یکی از سؤالات اساسی در باب تغییر، حرکت و زمان آن است که آیا اتصال و پیوستگی که در خارج مشاهده می‌شود وصف امور واقع یا ادراکات انسان است؟ در تحقیق پیشرو به این امر پرداخته می‌شود که اتصال تنها وصف خارج نیست بلکه ادراکات نیز نقشی بسزا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مفهومِ تاریخمندیِ هایدگر و مسئله‌ پرسشِ تاریخی در تاریخ‌نگاریِ کسروی

سیدحمیدرضا ذکریا؛ علی‌رضا ملاّیی توانی

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 91-117

https://doi.org/10.22054/wph.2023.61851.1989

چکیده
  پژوهشِ حاضر بر آن است که پیش‌فرض‌های هستی‌شناختیِ کسروی در دو کتابِ تاریخ مشروطۀ ایران و تاریخ هجده سالۀ آذربایجان را آشکار نماید و سپس بنابر مفهومِ «تاریخمندیِ» هایدگر به نقدِ پیامدهای معرفت‌شناختیِ پیش‌فرض‌های مزبور در تاریخ‌نگاریِ کسروی بپردازد. بر این اساس، پرسشِ اصلیِ پژوهشِ حاضر آن است که کسروی چگونه و بر چه مبنایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
انسان‌شناسی استعلایی کانت

سمیه رفیقی؛ ذوالفقار همتی

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 119-142

https://doi.org/10.22054/wph.2020.28113.1488

چکیده
  بی­تردید مسئله انسان و شناخت ماهیت او از دغدغه­های اصلی کانت محسوب می­شود. این دغدغه، پیش از آن­که کانت نگارش فلسفه انتقادی خود را شروع کند، او را به تحقیق در موضوعات مرتبط با ماهیت انسان سوق داد و سرانجام باعث شد تا او انسان­شناسی را پاسخ­گوی سؤالات اصلی فلسفه در نظر بگیرد. کانت میان دو نوع پژوهش در باب ماهیت انسان تمایز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
زهد راهی به‌سوی رستگاری در فلسفه شوپنهاور

فاطمه بختیاری؛ سیما صفری قلعه زنجیری؛ عباس حاج زین العابدینی

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 143-159

https://doi.org/10.22054/wph.2023.72801.2145

چکیده
  زهد یکی از عناصر کلیدی در فلسفۀ آرتور شوپنهاور، به‌ویژه نظریۀ رستگاری اوست. رستگاری در نظر شوپنهاور رهایی از رنج است و این رهایی از طریق زهد امکان‌پذیر است. به نظر او زندگی سراسر رنج است و باید راهی برای رهایی از آن جستجو کرد. او علت و منشأ این رنج را اراده و خواست می‌داند. اراده ازنظر او شی فی‌نفسه است و عالم را تجلیات و پدیدارهای اراده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
حکمت داستان‌سرایی در فرآیند طراحی معماری موزه

محمد کاظمی

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 161-192

https://doi.org/10.22054/wph.2022.62322.1999

چکیده
  طراحی موزه، فرآیند چندبعدی و ترکیبی است و رشته­ها و مراحل مختلف را در بر می­گیرد. تقریباً از دهه 1930 میلادی از داستان­سرایی در فرآیند طراحی معماری موزه­ها برای انتقال معانی و ارتباط نزدیک با جهان و انسان استفاده شده است. داستان­سرایی نوشتاری، کلامی، بصری و فضایی روش­های مختلف برای ارتباط بر قرار کردن موزه­ها با بازدیدکنندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
فرایند تحقق برخی مؤلفه‌های مدرنیته در زمینه و زمانه رنسانس

حبیب الله دانش شهرکی؛ سید احمد فاضلی؛ سعید محمودپور

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1402، صفحه 193-217

https://doi.org/10.22054/wph.2023.69230.2095

چکیده
  در نوشتار حاضر سعی بر این است که توضیح دهیم اگرچه رنسانس یک نوزایی و تحولی بود که مطلوب نظر کلیسا نبوده و نیست، اما مقدمات این تحول به‌صورت تدریجی دست‌کم از قرن سیزدهم میلادی در درون خود مجموعه کلیسا فراهم آمده است. در این میان مسلمات خود کلیسا از قبیل اعتقاد به تثلیث، عصمت پاپ، برداشت ارسطویی از دین، قرائت‌های گوناگون، که در رأس ...  بیشتر