مقاله پژوهشی فلسفه
ازدواج، رابطۀ جنسی و عشق در ترازوی اخلاق‌شناسی کانت

مهدی اخوان

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/wph.2023.73965.2158

چکیده
  طرح و برنامۀ فلسفۀ نقدی کانت در اخلاق‌شناسی پی‌ریزی و پی‌جوییِ اصول پیشین و ماقبلِ تجربیِ (یا به تعبیر او، مابعدالطّبیعۀ) اخلاق است. با این هدف در بنیادگذاری مابعدالطّبیعۀ اخلاق ارزش اخلاقی را به نحو مطلق فقط شایستۀ ارادۀ نیک می‌داند؛ اراده‌ای که با قانون اخلاقی مطلق عقلی و محض متعیّن شده باشد و انگیزۀ عمل به آن ادای وظیفه باشد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
ضرورت تربیت زیباشناختی از نظر جان دیویی (با تکیه ‌بر کتاب «هنر به‌منزلۀ تجربه»)

عبداله امینی

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 23-46

https://doi.org/10.22054/wph.2023.67535.2071

چکیده
  جان دیویی یکی از صاحب‌نظران مهم حوزۀ تعلیم و تربیت دورۀ معاصر است که برخی از آموزه‌های او امروزه به بخشی از بدنۀ نظام‌های آموزشی در سطح جهان بدل شده است. ازآنجاکه تعلیم و تربیت بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختار هر جامعه‌ای است، هرگونه ضعف در آن موجب تضعیف فرهنگ آن جامعه خواهد شد. نظام‌های آموزشی گذشته عمدتاً بر ابعاد فکری، اخلاقی و دینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
سه بیان از «دیرند» در فلسفۀ برگسون؛ صورت‌بندی دلوزی از فلسفۀ برگسون چه «تفاوتی» دارد؟

سید اشکان خطیبی؛ محمد تقی طباطبائی

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 47-70

https://doi.org/10.22054/wph.2023.74360.2162

چکیده
  فلسفۀ برگسون را گاه دوگانه‌انگار دانسته‌اند و گاه یگانه‌انگار. بهای جانبداری از هریک نیز نابوده ‌انگاشتن بعضی مفاهیم و تصریح‌های برگسون به نفع بعضی دیگر بوده است. در این میان، کسانی کوشیده‌اند فلسفۀ برگسون را هم‌زمان دوگانه‌انگار و یگانه‌انگار بخوانند، اما کوشش‌ها نه‌تنها نابسنده بوده بلکه بر دشواری‌های پیشین نیز افزوده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بررسی انتقادی دیدگاه جان کاتینگهام پیرامون تجربۀ دینی و کارکرد آن در تشکیل باور دینی

مهدی خیاط زاده

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 71-95

https://doi.org/10.22054/wph.2023.70548.2115

چکیده
  جان کاتینگهام، به دو نوع تجربۀ دینی توجه دارد: تجربۀ دینی عام و تجربۀ دینی خاص. ازنظر او تجارب عمومی، نیازی به آموزش خاص و پیچیده، تحقیقات علمی یا نظریه‌پردازی فلسفی ندارد، بلکه اقدامی ساده برای پذیرش یک هدیه است. البته، چنین تجاربی برخلاف مشاهدات روزمره در دسترس همگان نیست و تحقق آن نیازمند شرایط خاصی است. وی دربارۀ تجارب دینی خاص ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
سوژۀ هنر در نگاه آلن بدیو: هنرمند یا اثر هنری؟

فاطمه رضازاده؛ احمد علی حیدری

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 97-117

https://doi.org/10.22054/wph.2023.67896.2075

چکیده
  یکی از پیچیدگی‌های تئوری سوژه‌ی بدیو این است که او تعریف یکدست و مشخصی از سوژه ارائه نداده است؛ و ما در خوانش آثارش با تعاریف مختلفی از سوژه به‌خصوص سوژه‌ی هنر مواجهیم. پرسش اساسی این پژوهش این است که چگونه می‌توانیم تعریف جامع و قابل‌فهمی از سوژه‌ی هنر در تئوری سوژه‌ی آلن بدیو ارائه دهیم. با توجه به تلاش‌هایی که پیش‌ازاین در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
بررسی اندیشه زمان بر اساس آراء ژیل دلوز در سینمای دهه ۹۰ ایران (با تحلیل موردی فیلم‌های: ماهی و گربه، اژدها وارد می‌شود! و مسخره‌باز)

رئوف سربخش؛ رضا سربخش

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 119-145

https://doi.org/10.22054/wph.2023.56156.1912

چکیده
  ژیل دلوز را بدون شک می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلسوفان و نظریه‌پردازان سینما دانست. دلوز در دهه هشتاد میلادی دو جلد کتاب سینمایی نگاشت که مسیرهای اصلی فلسفه سینما را به‌عنوان رشته‌ای مجزا در دانشگاه پایه‌گذاری کرد. در بین فیلسوفان مختلف، برگسون بیشترین تأثیر را بر نظریات دلوز دارد. هر دو در خصوص زمان اعتقاد دارند که زمان امری خطی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
تنش بین ساختار روایت و محتوای فلسفی در اعترافات روسو

سیده ملیکا سفیداری؛ امیر نصری

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 147-165

https://doi.org/10.22054/wph.2023.73682.2154

چکیده
  روسو در اعترافات به دنبال نمایش خود با تمام خصوصیات حقیقی و طبیعی آن است. او ادعا می‌کند که خود حقیقی و طبیعی او تنها با در نظر داشتن زنجیرة احساساتش، فهم منشأ این احساسات و مشخص کردن تمایز بین آن‌ها از جهت اصیل یا غیراصیل‌بودن قابل‌فهم است. روسو برای رفع اتهام فریب و خود‌فریبی، نتیجه‌گیری نهایی در خصوص کیستی خود را به خوانندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
انسان به‌ مثابۀ رخداد خرد‌ـ زبان؛ تفسیری ارسطویی ـ هایدگری از داستان «گزارشی به فرهنگستان» اثر فرانتس کافکاا

حسین قسامی؛ محمد اصغری

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 169-192

https://doi.org/10.22054/wph.2023.72073.2138

چکیده
  این پژوهش با واکاوی داستان «گزارشی به فرهنگستان» اثر فرانتس کافکا و ملاحظه‌ی آن درزمینۀ آرای ارسطو و هایدگر در تبیین انسان، کوشیده است تا به قرائت تازه‌ای از مفهوم انسان دست یابد. ارسطو بنیاد انسان را مفهوم خرد یا لوگوس می‌انگارد، او در سه اثر مهم خود یعنی «سیاست»، «اخلاق نیکوماخوس» و «شاعری» به کرّات این عقیده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه
تأثیر تفکر اورفئوسی و فیثاغوری بر تناسخ و جاودانگی نفس در فایدون

سعیده محمدزاده؛ محمدرضا بهشتی

دوره 19، شماره 74 ، تیر 1402، صفحه 193-215

https://doi.org/10.22054/wph.2023.69790.2101

چکیده
  روش پژوهش حاضر توصیفی_تحلیلی است و به بیان استدلال‌های جاودانگی نفس و تناسخ در فایدون و وجه تشابه و تفاوت آن‌ها با آموزه‌های اورفئوسی و فیثاغوری پرداخته‌می‌شود. در خصوص نحوه تأثیرپذیری افلاطون از این سنن، اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی از مفسران معتقدند که افلاطون در بیان آموزه‌های فرجام‌شناختی خود تحت‌ تأثیر اندیشه‌ی اورفئوسی‌ ...  بیشتر