نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فلسفه / دانشگاه اصفهان

2 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف این مقاله بررسی معرفت‌شناختی تجربه دینی از دیدگاه رودولف اتو است که در آن، با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی عینیت و فرا عقلانی بودن تجربه دینی پرداخته‌ شده است. اتو با رویکردی پدیدارشناسانه و تفکیک نومن از فنومن و ابداع واژه‌ای به نام امر مینوی (The numinous)، بر فرا عقلانی بودن این تجربه تأکید می‌کند. او با بیان عناصر موجود در تجربه امر مینوی بیان می‌کند که این عناصر ضرورتاً متوجه متعلّق خود هستند هرچند این متعلّق مبهم باشد و به ساختار فاهمه وارد نشود. وی به پیروی از کانت با تقسیم عالم واقع به دو بخش قابل‌ادراک و غیرقابل ادراک، امر مینوی را مفهومی غیر ادراکی و به معنای دسترس‌ناپذیر‌بودن حقیقت امر مینوی می‌داند.
اتو حقیقت ادیان ابراهیمی را از سنخ تجربه دانسته که می‌تواند برانگیخته‌شده و تجلّی یابد و منظور از وحدت ادیان این است که تجربه دینی در طول تاریخ حقیقتی واحد دارد که به شکل‌های گوناگون متجلّی شده است. اتو، وحی در ادیان ابراهیمی را تجلّی و حضور خداوند بر پیامبران دانسته و بر این باور است که تبعیّت از سبک زندگی پیامبران (فعل، قول و تقریر نبی) که محصول این تجربه است باعث می‌شود ما خود از طریق شهود و احساس، حضور خداوند را دریابیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Study of the Objectivity and Supra-Rationality of the Numinous and its Relationship with Revelation in the Abrahamic Religions according to Rudolf Otto

نویسندگان [English]

  • Sayed Mortaza Hosaini 1
  • Parvin Nabian 2

1 Philosophy student at Isfahan University

2 Philosophy Professor at Isfahan University

چکیده [English]

The purpose of this article is to study the epistemology of religious experience from the point of view of Rudolf Otto. Otto emphasizes the supernatural nature of this experience with a phenomenological approach and the separation of the noumenon from the phenomenon and the invention of a word called the numinous. Otto states by expressing the elements present in the experience of the numinous that these elements are necessarily aware of their belonging, even though this belonging is ambiguous and does not enter the structure of understanding. Following Kant, by dividing the real world into perceptible and incomprehensible parts, he considers the numinous as non-perceptible, meaning that the truth of the numinous is inaccessible. Otto saw the truth of religion as the kind of experience that can evoke and transfigure. The unity of religions will mean that religious experience throughout history has a single truth that has manifested itself in various forms. Otto considers revelation in the Abrahamic religions as the manifestation and presence of God in the prophets. He believes that following the lifestyle (act, speech, and lectures) of the prophets, which is the product of this experience, causes us to perceive the presence of God through intuition and feeling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Epistemology
  • Religious Experience
  • Objectivity
  • supra-rational
  • Revelation
ابن سینا، حسین بن عبدالله. (1373). برهان شفا، ترجمه وپژوهش مهدی قوام صفری،تهران: فکر روز.
اتو، رودولف. (1380). مفهوم امر قدسی، ترجمه و توضیح همایون همتی، تهران: نقش‌جهان.
استیس، والتر. (1367). عرفان و فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، چاپ سوم، تهران: انتشارات سروش.
باربور، ایان. (1362). علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
پترسون، مایکل، و دیگران. (1379). عقل و اعتقاد دینی، مترجمین احمد نراقی، سلطانی، تهران: طرح نو.
پراودفوت، وین. (1387). تجربه دینی، ترجمه عباس یزدانی، چاپ اول، قم: موسسه فرهنگی طه.
حائری یزدی، مهدی. (1391). اصول معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی علم حضوری، ترجمه سید محسن میری، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
شلایرماخر، فردریش. (1399). درباره دین، ترجمه محمدابراهیم باسط، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
شیروانی، علی. (1381). مبانی نظری تجربه دینی (مطالعه تطبیقی و انتقادی آرای ابن عربی و رودلف اتو)، قم: بوستان کتاب.
عباسی، بابک. (1391). تجربه دینی و چرخش هرمنوتیکی، نقد و بررسی آرای ویلیام آلستون، تهران: هرمس
غفاری، حسین، مازیار، امیر. (1395). معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی، تهران: حکمت.
فلوطین. (1366). دوره آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
گیسلر، نورمن. (1385). فلسفه دین، ترجمه حمیدرضا آیت‌اللهی، چاپ اول، تهران: انتشارات حکمت.
قادری، هوشیار.(1390). بررسی تطبیقی امر والا امر قدسی وتجربه دینی اتو و شوپنهاور، پایان نامه، دانشگاه اصفهان.
 
Alston, William P. (1991). Perceiving God: Epistemology of Religious Experience, Ithaca, NY: Cornell University Press.
Byrne, P. (1995). Prolegomena to Religious pluralism, London: Macmilan
Clements, Keith .w .(1987). Friedrich Schleiermacher: pioneer of modern Theology, London, Collins publishers.
Dancy, Jonathan .(1998). An Introdoctin to porary Epistemology. New York, Wiley-Blackwell.
James, William. (1902). The Varieties of Religious Experience, New York:Longmans, Green.
Kant, Immanuel.(1929). Critique of Pure Reason, trans, by Norman Kemp Smith, New York: Macmillan.
Luther, Martin. (1986). Luthers Works, Vol 25: Lectures on Romans, Ed Hilton C. Philadelphia: Fortress.
------- . (1958). The Idea of the holy, Trans. John W. Harvey, New York: Univesity Press.
Schleiermacher, Friedrich Daniel Ernst. (1958). On Religion, Speeches to its Cultured Despisers.Trans.John Oman. Harperand Row (HarperTorchbooks)  New York, U.s.a.
References
Abbasi, Babak. (2011). Religious experience and hermeneutic turn, a review of William Alston's opinions, Tehran: Hermes. [In Persian]
Aristotle. (1988). Metaphysics, translated by Dr. Sharaf, Tehran: Goftar Publishing House. [In Persian]
Barbour, Ian. (1983). Science and Religion, translated by Bahauddin Khorramshahi, Tehran: Academic Publishing Center. [In Persian]
Ghaffari, Hossein, Maziar, Amir. (2015). Epistemology in Islamic philosophy, Tehran: Hekmat. [In Persian]
Geisler, Norman. (2006). Philosophy of Religion, translated by Hamidreza Ayatollahi, first edition, Tehran: Hekmat Publications. [In Persian]
Qaderi, Hoshyar. (2018). A comparative study of the sublime, the holy, and the religious experience of Otto and Schopenhauer, thesis, Isfahan University. [In Persian]
Haeri Yazdi, Mehdi. (2011). The principles of epistemology in Islamic philosophy of present knowledge, translated by Seyyed Mohsen Miri, first edition, Tehran: Research Institute of Islamic Thought and Culture. [In Persian]
Ibn Sina, Hussein bin Abdullah. (1373). Borhan Shefa, translated and researched by Mehdi Qavam Safari, Tehran: Fekre Rooz. [In Persian]
Otto, Rudolf. (2001). The concept of holy matter, translated and explained by Homayoun Hammati, Tehran: Naqsh Jahan. [In Persian]
Plotinus. (1987). The period of works, translated by Mohammad Hasan Lotfi, Tehran: Khwarazmi Publications. [In Persian]
Peterson, Michael, et al. (2000). Reason and religious belief, translated by Ahmad Naraghi, Soltani, Tehran: Tarh-e No. [In Persian]
Proudfoot, Wayne. (2008). Religious experience, translated by Abbas Yazdani, first edition, Qom: Taha Cultural Institute. [In Persian]
Qaderi, Hoshyar. (2018). A comparative study of the sublime, the holy, and the religious experience of Otto and Schopenhauer, thesis, University of Isfahan. [In Persian]
Stace, Walter. (1988). Mysticism and philosophy, translated by Bahauddin Khorramshahi, third edition, Tehran: Soroush Publications. [In Persian]
Shariatmadari, Ali (2007). Philosophy, Philosophical Issues, Foundations of Science, Tehran: Farhang-e Islami Publishing House. [In Persian]
.............., (2002). The theoretical foundations of religious experience (a comparative and critical study of the views of Ibn Arabi and Rudolf Otto), Qom: Bostan Kitab. [In Persian]