نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی زبان و ادبیات عرب دانشگاه علامه طباطبایی . تهران

2 عضو هیئت علمی زبان و ادبیات عرب دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

چکیده

با رشد و گسترش مباحث زبان شناسی، دانشمندان اسلامی بر اساس مبانی کلامی، فلسفی و یا عرفانی خود به بیان جنبه‌های اعجاز قرآن پرداخته‌اند.در راستای این هدف مقاله‌ی حاضر بر اساس سبک‌شناسی و با روش توصیفی-تحلیلی در سطوح آوایی، معنایی، بلاغی و ترکیبی به بیان این مساله می‌پردازد که چگونه ابزارهای زبانی می‌توانند وحدت از دیدگاه عارف و حکیم را نشان دهند.
این مقاله با بررسی نظام زبانی در سطوح مختلف آوایی، همانند حرف دال که دارای صفت قلقله است که تقابل سکون(وحدت) و حرکت(کثرت) در آن منجر به ظهور حرف می‌شود، در سطح بلاغی جملات آغازین کلام (قوس نزول) به صورت «فصل» و جملات پایانی کلام(قوس صعود) به صورت«وصل»آمده است و تقابل در سطح معنایی کلمات مثل دو واژه‌ «لم یلد» و «لم یولد» که در سطح ظاهر(معلوم و مجهول)و معنا تقابل دارند و در هر دو کلمه با این‌که سخن از تولید و تقابل(کثرت) است،«هو»مستتر نهفته است همچنین در سطح ترکیبی آغاز کلام با«هو» و پایان آن نیز با«ه»در «له» که بر اساس چینش اصلی کلام در آخر قرار می‌گیرد که هر دو، نظام حرکتی از وحدت به کثرت و کثرت به وحدت را تداعی‌ می‌کنند.
پس مهم ترین دست‌آورد این مقاله بدین صورت است که ابزارهای زبانی موجود در آیه، «وحدت در کثرت» را نشان می‌دهد وبیانگر جمع(وحدت) بین تقابل‎ها(کثرت) و شکل گیری نظام دایره‌واری است که از وحدت به کثرت «إنا لله» و دوباره به وحدت بازمی‌گردد : «إنا إلیه راجعون». عارف با رسیدن به این وحدت سکون یافته و به مقام حیرت می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Manifesting the unity of existence in Surah Tawheed by analyzing linguistic elements based on structuralist stylistics

نویسندگان [English]

  • mansoore doagoo 1
  • jalal marami 2

1 PhD student of Arabic language and literature at Allameh Tabatabai University. Tehran

2 Member of the Faculty of Arabic Language and Literature, Allameh Tabatabai University, Tehran.

چکیده [English]

With the growth and expansion of linguistics, Islamic scholars have expressed the miracles of the Qur'an based on their theological, philosophical or mystical foundations. In line with this goal, the present article is based on stylistics and with a descriptive-analytical method at phonetic, semantic, rhetorical and A composition deals with the issue of how language tools can show unity from the perspective of a mystic and a sage.
This article by examining the language system at different phonetic levels, such as the letter dal which has the quality of kalqla, in which the opposition of stillness (unity) and movement (plurality) leads to the appearance of the letter, at the rhetorical level of the opening sentences of the word (descending arc) in the form The "chapter" and the final sentences of the word (ascending arc) are "joined".And the contrast in the semantic level of words such as the two words "Lam Yold" and "Lam Yold" which are opposite in appearance (known and unknown) and meaning, and in both words, despite the fact that it is about production and contrast (abundance),
So, the most important achievement of this article is that the linguistic tools in the verse show "unity in plurality" and express the sum (unity) between opposites (plurality) and the formation of a circular system that goes from unity to plurality "Ina Allah" And it returns to unity again: "Ena Ilyeh Rajjoon". By reaching this unity, the mystic calms down and reaches a state of amazement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stylistics
  • mystical unity
  • opposition
  • circular system
  • astonishment