Document Type : Research Paper

Author

assistant prof, tarbiat modares university

Abstract

In this study, my aim is twofold: first to establish a relationship between the meaning of “existent” and the existence of existence; and second to give a new argument for the existence of existence. I will argue that in the presence of reasonable assumptions which all are conceded by Mullasadra, there is a close relationship between the fact that “existent” is semantically derived and the existence of existence. For this end, I first argue that, in the presence of reasonable assumptions which all are conceded by Mullasadra, “existent” with a semantically derived meaning is true of something if “existence” is true of something. Then, I will give some textual evidence that from Mullasadra’s point of view “existence” is true of something if existence exists. After that, I will give some textual evidence that for Mullasadra “existent” is semantically derived. These result a novel argument for the existence of existence, which does not have any predecessor in Mullasadra’s or his commentator’s texts.
 
 

Keywords

انواری، سعید و فائزه کلباسی (1394). ساختار تحلیل زبانی نظریات فلسفی ملاصدرا. فلسفه و کلام اسلامی، دوره 48. شماره 1. صص 19-34.
حسینی، داود (در دست چاپ). جعل و وجود؛ نظر میرداماد در باب وجود. فلسفه و کلام اسلامی.
حسینی سنگچال، سید احمد و محمد سعیدی‌مهر (1395). بررسی انتقادی استدلال سید شریف جرجانی بر بساطت مشتق. خردنامه صدرا. شماره 85. صص 79-95.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1302 ق). مجموعه الرسائل التسعه. قم: مکتبه المصطفی.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم. (1981 م). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم. (1366). تفسیر القرآن. تصحیح: محمد خواجوی. قم: انتشارات بیدار.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم .(1378) سه رساله فلسفی. مقدمه، تصحیح و تعلیق: سید جلال‌الدین آشتیانی. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
عبودیت، عبدالرسول. (1385). درآمدی بر نظام حکمت صدرایی. جلد اول. تهران و قم: انتشارات سمت و انتشارات مؤسسة پژوهشی امام خمینی.
عمادالدوله (1363). ترجمه‌ و شرح‌ مشاعر. تصحیح‌ هانری‌ کربن‌. تهران:‌کتابخانه‌ طهوری.
فارابی، محمد بن محمد. (1970 م). کتاب الحروف. تصحیح محسن مهدی. بیروت: دارالمشرق.
 فیاضی، غلامرضا. (1388). هستی و چیستی در مکتب صدرایی، تأملی نو در اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و تفاسیر و ادله و نتایج آن. تحقیق و نگارش: حسینعلی شیدان‌شید. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
فیاضی، غلامرضا. (1391). الافق المبین. به تحقیق حامد ناجی اصفهانی، تهران: میراث مکتوب.