نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار فلسفه، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

رسانه های مدرن را به سبب تأثیرشان بر زندگی بشر بی هیچ تردیدی مهم‌ترین پدیده عصر حاضر باید به حساب آورد. از علم و دین و سیاست و اقتصاد تا شخصی‌ترین مناسبات روزمره، همه متأثر از پیامدهای این پدیده‌اند. چنین گستره تأثیری اندیشمندان ‌را به نظرورزی در حوزه رسانه واداشته است. حاصل این پژوهش‌ها سربرآوردن دانشی جدید در عرصه مطالعات میان‌رشته‌ای به نام «فلسفه رسانه» است که از زوایای متعدد به رسانه پرداخته است. در رویکرد به ماهیت رسانه برخی برای آن ذات مستقلی قائل شده‌اند که آن ‌را به خودی‌خود شایسته تأمل می‌سازد، و برخی دیگر رسانه را جز ابزار نمی‌دانند و معتقدند رسانه فاقد قدرت لازم برای جهت‎دهی حیات آدمی است و این انسان است که بسته به اراده خود چگونگی بهره‎گیری از آن‌ را تعیین می‎‌کند. مقصود پژوهش حاضر بررسی آراء هیدگر و پستمن در رویکرد به رسانه است. دو متفکری که در حوزه رسانه از جمله ذات‌گرایان به حساب می‌آیند و از رهگذر تکنولوژی به آن پرداخته‌اند و هر دو بر کاربست نحوی «خودآگاهی» در مواجهه با هرگونه تکنولوژی از جمله رسانه به‌منظور برون‌رفت از بحران عصر حاضر تأکید دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A study of Media according to Heidegger and Postman Points of view

نویسندگان [English]

  • Sayedeh Azadeh Emami 1
  • yousef shaghool 2

1 PhD Student of Philosophy, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Modern media are undoubtedly the most important phenomenon of the current century. Since it has affected all aspects of human life, from science, religion, policy, economy and culture to most personal everyday relations; the “lifestyle” of the contemporary man, in a word. Such a wide range of influence has made thinkers to discuss and study the media. These studies has resulted in a new interdisciplinary field of science known as "Philosophy of Media" which explores the media from various aspects. In a approach to media nature, some believe in an independent essence which is individually devisable. Some other, on the other hand, refer to the media as a means and believe that the media lack the authority to direct human life, and it is the man who determines how to use media, instead. This paper aims to study Heidegger and Postman points of view about the media. Both thinkers are considered to be essentialists who have commented the media from technology aspect and emphasized on self-awareness to encounter any technology, including media, in order to get rid of contemporary crisis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Media Philosophy
  • essentialism
  • Technology
اسمیث، گرگوری بروس . (1379). نیچه، هایدگر و گذار به پسامدرنیته. ترجمه علیرضا سید احمدیان. آبادان: نشر پرسش.
پستمن، نیل . (1391). زندگی در عیش مردن در خوشی. ترجمه صادق طباطبائی. تهران: انتشارات اطلاعات.
--------- . (1395) تکنوپولی (تسلیم فرهنگ به تکنولوژی). ترجمه صادق طباطبائی. تهران: انتشارات اطلاعات.
حسینی، سید حسن و دیگران. (1388). زیبایی‎شناسی و فلسفه رسانه. تهران: نشر مهر نیوشا.
خاتمی، محمود. (1387). جهان در اندیشه هیدگر. تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
رشیدپور، ابراهیم. (1397). آینه‌های جیبی آقای مک‌لوهان. تهران: انتشارات سروش.
مک‎لوهان، مارشال. (1377). برای درک رسانه‎ها. ترجمه سعید آذری. تهران: انتشارات صدا و سیما.
هارتمان، فرانک. (1387). نظریه‎های فلسفه رسانه. مترجم حسن رحمانی. فصلنامه رسانه‎های دیداری و شنیداری.20.1001.1.26454696.1387.4.6.5.0 DOI:
هیدگر، مارتین؛آیدی، دُن و دیگران. (1377). فلسفه تکنولوژی. ترجمه شاپور اعتماد. تهران: نشر مرکز.
---------. (1387). نامه درباره انسان‌گرایی (از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم). ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
--------- و دیگران. (1389). فلسفه و بحران غرب. ترجمه محمدرضا جوزی. تهران: هرمس.
Borgman, Albert. (1984). Tecnology and the Character of Contemprary life: A Philosophical Inquiry, Chicago: The University of Chicago Press.
Dreyfus, Hubert. (2002). “Heidegger on Gaining a Free Relation to Tehnologyin Heidegger Rexxamined Volume 3: Art, Poetry and Technology, Hubert Dreyfus (Ed) New York: Routledge.
Dusek V. (2007). Philosophy of Technology, USA and UK: Blackwell.
Gunkel, David and Paol A. Taylor. (2014). Heidegger and the Media: Cambridge, UK, Malden, MA, USA: Polity Press.
Hosseini, Seyyed Hassan and et al (2008). Media aesthetics and philosophy. Tehran: Mehr Niusha Publications. [in Persian]
Hartman, Frank. (2007). Media philosophy theories. Translated by Hassan Rahmani. Journal of Audio-Visual Media. doi: 20.1001.1.26454696.1387.4.6.5.0. [in Persian]
Heidegger, Martin; Idi, Don and others. (1998). Philosophy of technology. Translated by Shapour Etemad. Tehran: Markaz Publications. [in Persian]
---------. (2008). Letter about humanism (from modernism to postmodernism). Translated by Abdul Karim Rashidian. Tehran: Ney Publishing. [in Persian]
--------- and others. (2010). Western philosophy and crisis. Translated by Mohammad Reza Jozi. Tehran: Hermes. [in Persian]
Khatami, Mahmoud. (2008). The world in Heidegger's thought. Tehran: Cultural Institute of Knowledge and Contemporary Thought. [in Persian]
McLuhan, Marshall. (1998). To understand the media. Translated by Saeed Azari. Tehran: IRIB Publications. [in Persian]
Postman, Neil. (2012). Live in pleasure, die in happiness. Translated by Sadegh Tabatabai. Tehran: Information Publications. [in Persian]
---------. (2016) Technopoly (surrender of culture to technology). Translated by Sadegh Tabatabai. Tehran: Etela’at Publications. [in Persian]
Rashidpour, Ibrahim. (2017). Mr. McLuhan's pocket mirrors. Tehran: Soroush Publications. [in Persian]
Rorty, Richard. (1991). Philosophical Papers Vol. 1, New York: Cambridge University Press*.
Smith, Gregory Bruce. (2000). Nietzsche, Heidegger and the transition to postmodernity. Translated by Alireza Seyed Ahmadian. Abadan: Porsesh Publications. [in Persian]