Document Type : Research Paper

Authors

1 Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Literature, Isfahan University, Iran

2 Professor in Philosophy and Islamic Theology, Isfahan University, Isfahan, Iran;

Abstract

The views of Mulla Sadra have affected man’s being as well as his moral school. The relation between man’s fate and morality as well as the effect of self-purification, which is a moral necessity, is clearly explained by the divine teachings in Mulla Sadra intellectual system. Principally, Mulla Sadra’s ontology has the potential to explain the ultimate goal of morality in his theological system. The perceived transcendental wisdom of being and mankind and the type of its perception of religious texts will have new consequences in its moral school. Many of the problems of moral schools, including the question of the subjective or objective nature of morality, self-actualization, or virtue in morality, plurality or unity in the moral attitudes of a kind of man, the task or conclusion in morality, etc., in the transposition of transcendental wisdom lead to a clear and immediate outcome. In this paper, while the influence of the principles of the immortality of the soul, the quality of its origin and its survival, the powers of the soul and the wise and reasonable measures, are elucidated on ethical issues, the general lines of Mulla Sadra’s moral school are extracted according to its foundations and works in this field.

Keywords

قرآن کریم
آشتیانی، جلال الدین. (1381). شرح بر زادالمسافر، قم: بوستان کتاب.
جوادی آملی، عبداله. (1376 ). رحیق مختوم، ج 2، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبداله. ( 1385 ). مبادی اخلاق در قرآن، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبداله. (1387). تفسیر انسان به انسان، قم: اسراء.
حسن زاده آملی، حسن. (1390). اتحاد عاقل به معقول، قم: بوستان کتاب.
فتحعلی خان، محمد. (1377). فلسفه اخلاق، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
مصباح یزدی، محمدتقی. ( 1367). دروس فلسفه اخلاق، تهران: اطلاعات.
مطهری، مرتضی. ( 1382). فلسفه اخلاق، تهران: صدرا.
ملاصدرا. (1366). تفسیر القرآن الکریم، ج 7، قم: بیدار.
ملاصدرا. ( 1376). مشاعر، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، تهران: امیرکبیر.
ملاصدرا. (1340). رساله سه اصل، تصحیح سیدحسین نصر، تهران: دانشگاه علوم معقول و منقول.
ملاصدرا. ( 1380). اسرار الآیات، تهران: بنیاد حکمت اسلامی.
ملاصدرا. ( 1380). المبدأ و المعاد، تصحیح آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
ملاصدرا. ( 1381).رساله سه اصل، تصحیح سیدحسین نصر، تهران: بنیاد حکمت اسلامی.
ملاصدرا. (1381). کسر اصنام الجاهلیه، تصحیح محسن جهانگیری، تهران: بنیاد حکمت اسلامی.
ملاصدرا. (1382). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، مشهد: المرکز الجامعی للنشر
ملاصدرا. (1383). الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ج 1، 2، 3، 6، 7، 8 و 9، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ملاصدرا. (1385).  ترجمه مفاتیح الغیب، محمد خواجوی، تهران: مولی.
ملاصدرا. ( 1386). مفاتیح الغیب، ج 1، تصحیح نجفقلی حبیبی، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا.  (1389). اکسیر العارفین، تهران: بنیاد حکمت اسلامی.
ملاصدرا. ( 1389). الواردات القلیبه، تهران: بنیاد حکمت.
ملاصدرا. ( 1389). تفسیر القرآن الکریم، ج 8، تصحیح سیدصدرالدین طاهری، تهران: بنیاد حکمت.
ملاصدرا. ( 1391). المشاعر، تصحیح مقصود محمدی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی.
نراقی، احمد. (بی تا). معراج السعاده، قم: مرکز نشر اسلامی.
نصر، سیدحسین. (1371). معارف اسلامی در جهان معاصر، تهران: امیرکبیر.