آیتی، محمدابراهیم. (1382). مقولات و آرا مربوط به آن، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
ابنرشد. (1377). تفسیر ما بعد الطبیعة، چاپ اول، جلد سوم، تهران: انتشارات حکمت.
ابنرشد. (1980م). تلخیص کتاب المقولات، تحقیق: محمود قاسم و تکمیل و تقدیم و تعلیق: بترورث و هریدى، قاهره: الهیئة المصریة.
ابنسینا. (1385). الهیات شفاء، تحقیق: حسن حسن زاده آملی، قم: بوستان کتاب قم.
ابنسینا. (1379). التعلیقات، چاپ چهارم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
ابنسینا. (1375 ﻫ.). الشفاء، المنطق، 5 - البرهان، راجعه و قدم له: ابراهیم مدکور، تحقیق: ابوالعلاء العفیفی، القاهرة: الهیئة العامة لشئون المطابع الامیریة.
ابنسینا. (1385 ﻫ. ـ 1965م). الشفاء، المنطق، 6- جدل، راجعه و قدم له: ابراهیم مدکور، بتحقیق: احمد فؤاد الاهوانی، القاهرة: الهیئة العامة لشئون المطابع الامیریة.
ابنسینا. (1970). الشفاء، المنطق، 3- العبارة، تصدیر و مراجعة ابراهیم مدکور، بتحقیق: محمود الخصیری، القاهرة: دارالکاتب العربی للطباعة و النشر.
ابنسینا. (1371). المباحثات، تحقیق و تعلیق: محسن بیدارفر، الطبعة الاولی، قم: بیدارفر.
ابنسینا. (1315). دانشنامه علایی (منطق و فلسفه)؛ بتصحیح و تحشیه: احمد خراسانی، تهران: چاپخانه مرکزی تهران.
ابنسینا. (1378 ﻫ. – 1959م). الشفاء، المنطق، 2- المقولات، راجعه و قدم له: ابراهیم مدکور، بتحقیق الاساتذة: الأب قنواتی – محمود الخضیری – فؤاد الاهوانی – سعید زاید، القاهرة: اداره نشر التراث العربی.
ابنسینا. (1373). برهان شفا، ترجمه و پژوهش: مهدی قوام صفری، چاپ اول، تهران: فکر روز.
ابنسینا. (1400 ﻫ. )؛ رسائل، قم: انتشارات بیدارفر.
ابنسینا. (1405 ﻫ. – الف)؛ منطق المشرقیین، قم: منشورات مکتبة آیة...العظمی مرعشی نجفی.
ابنسینا. (1405 ﻫ. – ب)؛ القصیدة المزدوجة فی المنطق، قم: منشورات مکتبة آیة...العظمی مرعشی نجفی.
ابنسینا. (1364). النجاة، چاپ دوم، تهران: مرتضوی.
ابنسینا. (1420ﻫ.–1999م). رسالة فی اقسام العلوم العقلیه، در: دایره المعارف الفلسفه الاسلامیة، یصدرها: فؤاد سزکین، المجلد 42، فی اطار جامعة فرانکفورت – جمهوریة المانیا الاتحادیة: منشورات معهد تاریخ العلوم العربیه و اسلامیه.
ابنسینا. (1383- الف). الاشارات و التنبیهات مع شرح الطوسی، الطبعه الاولی، الجز الاول، قم: البلاغه.
ابنسینا. (1383- ب). الاشارات و التنبیهات مع شرح الطوسی، الطبعه الاولی، الجز الثالث، قم: البلاغه.
ابنسینا. (1353). فصل فیما هی صناعه المنطق، در: منطق و مباحث الفاظ، تحقیق مهدی محقق و توشی هیکو ایزوتسو، تهران: دانشگاه تهران: 2و 3.
ابنسینا. (2015). الهدایة فی المنطق، تحقیق: محمد احمد عبدالحلیم، جلد1، بیروت: دار الکتب العلمیه.
ارسطو (1980). منطق ارسطو، حققه و قدم له: عبدالرحمن بدوی، الطبعه الاولی، الکویت: وکاله المطبوعات و بیروت: دارالقلم.
برهان مهریزی، مهدی و غلامرضا فیاضی. (1389). «ماهیت حکایت از دیدگاه مشهور و استاد فیاضی»، معرفت فلسفی، سال هفتم، شماره چهارم، صص 38-11.
بهمنیار بن المرزبان. (1375). التحصیل، تصحیح و تعلیق: مرتضی مطهری، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
حائری مازندرانی، محمدصالح. (١٣۶٢). حکمت بوعلی سینا، جلد سوم، تهران: علمی.
حائری یزدی، مهدی. (1380). سفر نفس: تقریرات استاد دکتر مهدی حائری یزدی، به کوشش: عبدالله نصری، چاپ اول، تهران: انتشارات نقش جهان.
حلّی، حسن بن یوسف. (1421 ﻫ.- 1379 ش.). الاسرار الخفیه فی العلوم العقلیه، الطبعه الاولی، قم: مرکز الابحاث و الدراسات الاسلامیه: قسم احیاء التراث الاسلامی.
حلّی، حسن بن یوسف. (1419ق). نهایة المرام فی علم الکلام، تحقیق: فاضل عرفان، چاپ اول، جلد دوم، قم: مؤسسة الإمام الصادق ع.
خوانساری، حسین. (1378). الحاشیه علی الشفاء (الالهیات)، تحقیق: حامد ناجی اصفهانی، قم: دبیرخانه کنگره آقا حسین خوانساری، چاپ اول
رازی، فخرالدین ابن خطیب. (1411 ﻫ.). المباحث المشرقیة فى علم الالهیات و الطبیعیات، چاپ دوم، جلد اول، قم: انتشارات بیدار.
رضایی، رحمتالله. (1384). «باور و حیث التفاتی»، معرفت فلسفی، سال سوم، شماره دوم، صص 100-75
سبزواری، ملا هادی. (1369- 1379). شرح المنظومة، تصحیح و تعلیق: آیت الله حسن زاده آملى، و تحقیق و تقدیم: مسعود طالبى، چاپ اول، جلد سوم، تهران: نشر ناب.
شاکری، محمدتقی. (1389). حیث التفاتی و حقیقت علم در پدیدارشناسی هوسرل و فلسفه اسلامی، قم: بوستان کتاب.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم. (1382). شرح و تعلیقه بر الهیّات شفا، تصحیح، تحقیق و مقدّمه دکتر نجفقلی حبیبی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم. (1981). الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، چاپ سوم، جلد چهارم، بیروت: دار احیاء التراث.
طالقانى، محمد نعیم. (1411 ق). منهج الرشاد فی معرفة المعاد، تحقیق: رضا استادى، چاپ اول، جلد اول، مشهد: آستان قدس رضوى.
طباطبایی، محمّدحسین. (1424ق). نهایة الحکمة، تصحیح و تعلیق: عباسعلی زارعی سبزواری، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
علوی عاملی، سید احمد. (بیتا). مفتاح الشفا و العروة الوثقی، نسخهی خطی، کتابخانۀ مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، شماره نسخه: 1787.
فاضل هندی، بهاءالدین محمد بن تاجالدین حسن بن محمد اصفهانی. (1084ق). عون اخوان الصفا علی فهم کتاب الشفا، نسخۀ خطی، کتابخانه مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، شمارۀ بازیابی: ۱۹۲۰
کاکایی، قاسم؛ مقصودی، عزت. (1388). «نقد و بررسی "وجود ذهنی" از دیدگاه ابنسینا»، پژوهشهای فلسفی – کلامی، دورۀ 10، شمارۀ 40، صص 26-5.
لاهیجی، عبد الرزاق. (1428). شوارق الإلهام فی شرح تجرید الکلام، تحقیق: اکبر اسد علی زاده، جلد چهارم، قم: مؤسسه الامام الصادق، ج4
اللوکرى، ابوالعباس فضل بن محمّد. (1373). بیان الحق بضمان الصدق، العلم الالهى، تحقیق: دکتر سید ابراهیم دیباجى، تهران: مؤسسه بین المللى اندیشه و تمدن اسلامى.
مصباح یزدی، محمد تقی. (1386-الف). شرح الهیات شفاء (مشکات 1-1/3)، چاپ اول، قم: موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصباح یزدی، محمد تقی. (1386- ب). آموزش فلسفه، چاپ هفتم، جلد اول، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل.
مصباح یزدی، محمد تقی. (1387). شرح الهیات شفاء (مشکات)، تحقیق و نگارش: عبدالجواد ابراهیمیفر، چاپ اول، جلد سوم، قم: موسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصباح یزدی، محمد تقی. (1405ﻫ.). تعلیقة علی نهایةالحکمة، چاپ اول، قم: مؤسسۀ در راه حق.
ملکیان، مصطفی. (1369). جزوۀ شرح نهایة الحکمة، قم: موسسۀ حوزه و دانشگاه.
نراقی، مهدی. (1380). شرح الالهیات من کتاب الشفاء، به اهتمام: مهدی محقق، چاپ اول، تهران: موسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل شعبۀ تهران با همکاری دانشگاه تهران.
-Aristotle. (1991). Complete Works. The Revised Oxford Translation. Edited by Jonathan Barnes. Princeton, N.J.: Princeton University Press.