نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار علوم هنر دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
رومن اینگاردن بنیانگذار هستیشناسی هنر است. او با رویکردی پدیدارشناختی و تحتتأثیر آموزههای فلسفی هوسرل کوشید نشان دهد که اثر هنری و ابژۀ زیباشناختی دو موجودیت متفاوتند. اثر هنری شیای مانند سایر اشیای واقعی است، درحالیکه ابژۀ زیباشناختی ماهیتی قصدی دارد و با کنشهای آگاهی و در ذهن مخاطب قوام مییابد. آثار موسیقی کلاسیک هستیشناسی یگانهای دارند. از یکسو اثر موسیقایی همان پارتیتوری است که آهنگساز آن را تصنیف کرده است و از سوی دیگر، این اثر در هر بار اجرا هستی متفاوتی پیدا میکند. هستی اثر ادبی نیز لایهلایه است و اثر به درجات مختلف در هر یک از این لایهها متحقق میشود. به اعتقاد اینگاردن هر اثر هنری فضاهای نامتعین و نامشخصی دارد که مخاطب طی تجربۀ زیباشناختی آنها را تکمیل میکند. مخاطب با پُر کردن این فضاها به اثر هنری یک هستی انضمامی میبخشد. بنابراین، درک اثر هنری مستلزم مشارکت فعّال مخاطب است و اثر در رویکردی بیناسوبژکتیو تقویم میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Roman Ingarden’s Ontology of Music and Literary Work of Art
نویسنده [English]
- Mohammad reza Abolghassemi
assistant professor of art sciences at university of tehran, tehran, iran
چکیده [English]
Roman Ingarden (1893-1970) is considered as the founder of ontology of art. Having been influenced by Husserl phenomenological doctrines, Ingarden argues that work of art and aesthetic object are ontologically two different entities. The work of art is ontically similar to other real objects while the aesthetic object has an intentional nature which is constituted by intentional acts in the consciousness of the audience. Classical music ontology is twofold: on the one hand, the musical work is identical with the score and, on the other, it finds its concretization during the performance. The ontology of literary work of art is layered and manifests plurality of its structure. According to Ingarden, every work of art has spaces of indeterminacy which are fulfilled by the audiences through their aesthetic experiences. The audience completes these spaces through the concretization. Thus, the perception of the work of art necessitates the active participation of the audience in an intersubjective manner.
کلیدواژهها [English]
- Roman Ingarden
- Ontology
- Phenomenology
- music
- Literary Work of Art