• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
حکمت و فلسفه
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
شماره شماره 48
شماره شماره 47
شماره شماره 46
شماره شماره 45
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
هوشنگی, حسین, پاکتچی, احمد. (1395). بازخوانی اعتباریات علامه طباطبائی در پرتو نظریه اومولت. حکمت و فلسفه, 12(45), 47-64.
حسین هوشنگی; احمد پاکتچی. "بازخوانی اعتباریات علامه طباطبائی در پرتو نظریه اومولت". حکمت و فلسفه, 12, 45, 1395, 47-64.
هوشنگی, حسین, پاکتچی, احمد. (1395). 'بازخوانی اعتباریات علامه طباطبائی در پرتو نظریه اومولت', حکمت و فلسفه, 12(45), pp. 47-64.
هوشنگی, حسین, پاکتچی, احمد. بازخوانی اعتباریات علامه طباطبائی در پرتو نظریه اومولت. حکمت و فلسفه, 1395; 12(45): 47-64.

بازخوانی اعتباریات علامه طباطبائی در پرتو نظریه اومولت

مقاله 3، دوره 12، شماره 45، بهار 1395، صفحه 47-64  XML اصل مقاله (534 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
حسین هوشنگی 1؛ احمد پاکتچی2
1دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)
2دانشگاه امام صادق (ع)
چکیده
هر یک   از علامه طباطبایی و یاکوب اوکسکول با ابتنا واتکا بر واقعیات زیستی و تکوینی جانداران به نظریه پردازی در حوزه جهان ادراکی و   انسان پرداخته اند . نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه اومولت  اوکسکول از این حیث در اهداف واجد همسانی ها و قرابت هایی است که بستری را مهیا می کند تا بتوان پاره ای امکانات و قابلیت های تئوریک را در نظریه علامه بسط  و گسترش داد. ادراکات اعتباری ، تمهیدات ذهنی و ابزارهایی ادراکی است که تحت تاثیر نیاز های تکوینی و احساسات   برآمده از آنها جعل و ساخته می شود . اومولت هم جهان است آن گونه  که از سوی موجود زنده تحت تاثیر نیاز های جسمی برای او شکل می گیرد . این شکل گیری با ساز و کار تعریف (=اعتبار) حاصل می شود که در "چرخه کار کردی" و تعامل و تاثیر و تاثر متقابل محیط و فرایند تعریف   حاصل می شود . آنچه محوراست ، جسمانیت  و نیازهاست .  
توجه به واقعیت زیستی و نیازهای جسمی و تکوینی، توجه به تاثیر ابعاد غیرمعرفتی  بر دستگاه ذهن و معرفت و پیوند میان جنبه مادی و ادراکی و معنایی ، توجه به معیار کارایی و مفید بودن به جای معیار صدق و کذب ، تاکید بروجوه سابجکتیو در اومولت و اعتباریات ، ربط و پیوند با واقعیات ازطریق جسمانیت در اوکسکول و از جهت خاستگاه تکوینی و غایت خارجی در اعتباریات در علامه   از وجوه همسانی موجود میان ان دونظریه است .  
اما وجوه اختلاف عمده را باید در باور به ادراکات  اعتباری ثابت دانست که علامه آنرا بر اساس احساسات و نیاز های نوعی و ثابت ، توجیه و تبیین می کند ولی اوکسکول ساز و کار دوسویه تاثیرپذیری از خارج و بازتعریف مدام ، جایی برای ثبات نمی گذارد. علاوه بر این در نظریه اوکسکول تفکیکی میان حقایق و اعتباریات ان گونه که در نظریه علامه می توان یافت ، به چشم نمی خورد.
   
کلیدواژه ها
علامه طباطبائی؛ اعتباریات؛ ادراکات عملی؛ اکسکول؛ امولت؛ چرخه کارکردی
عنوان مقاله [English]
Reconstruction of the conventionals of Allameh Tabataba’I theory based upon Umwelt theory.
نویسندگان [English]
hossein hoshangi1؛ ahmad pakatchi2
چکیده [English]
Tabataba’I and uexkull based upon physiological and genetic realities of organisms sought to speculate about the perceptual word and human conditions. The considerable similarities and affinities between two theory pave ground for recognizing and developing some capacities in tabataba’I theory. Conventional knowledge is subjective tool arised from innate and genetic demands and relevant emotions  on the other side is a world constructed and affected by natural needs of organism. This formation is realized by mechanism of definition which is equal to convention.  Definition itself is being brought about functional circle that is interaction and mutual affection of organism and environment. Paying attention to the biological reality, bodily needs, effect of non-cognitive elements on mind and knowledge, close relation between perceptual and semantic dimensions, priority of function and usefulness instead of truth and false, emphasis on subjectivity are among the similarities of the  two theories. Believing in permanent conventions distinguish tabataba’I from uexkull.
 
کلیدواژه ها [English]
Convention, practical knowledge, Uexkull, Umwelt, functional circle
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 858
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,271
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.