نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی قم، قم، ایران

2 دانشیار معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی قم قم، ایران

چکیده

یکی از براهینِ علیه وجود خدا که در دوران معاصر موردتوجه برخی فیلسوفان دین قرار گرفته، «برهان اختفای الهی» است. مقرران این برهان، سعی دارند که با استناد به برخی صفات مهم خدای ادیان توحیدی و لوازم و پیامد­هایی که پذیرش این صفات در زندگی بشر دارد، به‌ویژه عشق کامل و مطلق او به بندگانش، صحنه واقعیت را از وجود خدا تهی دانسته و یا حداقل احتمال عدم وجود او را از احتمال وجودش، کم­رنگ­تر جلوه دهند. در مقابل، طیف اندیشمندان و فیلسوفان خدا­باور کوشیده­اند که با نقد این برهان، نا­رسایی آن را در اثبات عدم وجود خدا نمایان سازند. برهان یادشده مبتنی بر مبادی تصوری و تصدیقی­ای است که بحث و تحلیل از آن­ها در فهم صحیح برهان و در ادامه نقد آن راهگشا خواهد بود. نگاشته پیش­رو با روش توصیفی-تحلیلی به چهار مبدأ تصدیقی برهان شلنبرگ اشاره و به تحلیل آن­ها می­پردازد. بر اساس یافته­های تحقیق، غیر­ارادی بودن فرآیند شکل­گیری باور در انسان، غیر­قابل دسترسی دانستن خدا به‌عنوان امر غایی، نهایی گرایی و مختار بودن انسان چهار مبدأ تصدیقی برهان اختفای شلنبرگ محسوب می­شوند. تبیین این امور به همراه ملاحظاتی ناظر به آن‌ها در این تحقیق ارائه خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating the Assent Principles of the “Divine Hiddenness Argument”, in Schellenberg's Thought

نویسندگان [English]

  • Yaser Hashemi 1
  • Abuzar Rajabi 2

1 Ph.D. Student of Islamic Knowledge Teaching, Qom Islamic Ma’aref University, Qom, Iran

2 Associate Professor of Islamic Knowledge Teaching, Qom Islamic Ma’aref University, Qom, Iran.

چکیده [English]

Introduction
"Divine Hiddenness Argument" is one of the arguments against the existence of God, which has attracted the attention of some religious philosophers in the contemporary era. The introducers of this argument, by referring to some important attributes of the God of monotheistic religions, and the requirements and consequences of accepting these attributes in human life, especially His complete and absolute love for His creatures, try to convince that the real world is devoid of the existence of God, or at least make the possibility of His non-existence appear weaker than the possibility of His existence.
John L. Schellenberg, the Canadian philosopher, has tried to present this matter in the form of various logical arguments in his works, and in his opinion, has tried to make it appear as complete proof against the existence of God. On the other hand, a range of theistic thinkers and philosophers have tried to criticize this argument and show its inadequacy in proving the non-existence of God. This argument is based on the concept and assent principles, whose discussion and analysis will be helpful in the correct understanding of the argument, and the continuation of its criticism.
Although in the works that criticized Schellenberg's “Divine Hiddenness Argument”, useful information about the principles and presuppositions of Schellenberg's argument has been stated, and we have also taken advantage of this information, none of them have discussed this argument from the perspective of assent principles and they have not examined and corrected. In this paper, we are going to investigate Schellenberg's “Divine Hiddenness Argument”.
Principles are the contents and materials on which the problems of science are based, and they can be divided into two parts: concepts and assents. Assent principles refer to propositions that come as an introduction to the arguments and analogies used in a science, and to prove the problems and rules of that science. These propositions are also of two categories: some of them are self-evident, and therefore, do not need proof; while some others are theoretical and need proof, and of course this is done in another science other than assent principles.
The type of assent principles are confirmation and they are propositional and indicate the assent of existence, the truth and reality of propositions, and the issues and subjects of science; in other words, assent principles are issues and reasons that lead to the acceptance of the existence predicables of science problems. In this research, by examining Schellenberg's works, we have tried to extract the assent principles of his interpretations of the “Divine Hiddenness Argument”.

Literature Review

According to the search of valid and indexed scientific documents in scientific sites, so far eight scientific-research articles and two books have been written about the “Divine Hiddenness Argument”. In all of them, the authors have either taken steps in the direction of presenting the “Divine Hiddenness Argument”, or they have mentioned the presuppositions of Schellenberg's argument, but as we will indicate in our research, the assent principles of this argument have not been mentioned by those authors; it is why referring to these principles is considered as the originality of this research, although some researchers have indirectly referred to these principles in their works.

Methodology

This paper using a descriptive-analytical method, refers to the assent principles of Schellenberg's argument and analyzes them. In the analysis, data is collected from Western and Islamic sources, and rational and descriptive-analytical analysis is used (If necessary).

Results

By examining Schellenberg's works, one can find four assent principles for his argument: 1. the involuntary nature of the belief formation process in humans; 2. God's finality, His incomparability, unsurpassable, and inaccessibility; 3. Ultimism theory; 4. Human free will. The explanation of these matters, along with considerations based on them, will be presented in this research.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divine Hiddenness
  • Schellenberg
  • Assent Principles
  • Divine Love
  • Ultimism
  • Existence or Non-Existence of God
خراسانی، محمدکاظم، (1409 ق)، کفایة الاصول، قم: آل البیت.
خوئی، ابوالقاسم، (1368)، اجود التقریرات، دو جلدی، چاپ دوم، قم: کتابفروشی مصطفوی.
ربانی گلپایگانی، علی، (1383)، علم هرمنوتیک و منطق فهم دین، قم، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
رحمتی، انشاء­الله، (1384)، کیمیای خرد: جستار­هایی در زمینه دین و اخلاق، تهران: سوفیا.
سبزواری، هادی بن مهدی، (1369)، شرح المنظومه، تعلیقات حسن حسن­زاده آملی، تهران، نشر ناب.
شرف­الدین، سید حسین و محمود رجبی، (1388)، «مرورى بر ویژگى هاى فرضیه و نقش آن در مطالعات تجربى»، فصلنامه معرفت فلسفی، شماره 26، ص 184-151.
صدر، سید محمدباقر، (1386)، دروس فی علم الاصول، قم: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، (1386)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، قم: المکتبة المصطفویة.
طباطبایی، محمد­حسین، (1397) اصول فلسفه و روش رئالیسم، با حاشیه مرتضی مطهری، چاپ بیست و پنجم، تهران: صدرا.
طوسی، نصیرالدین محمد بن محمد، (1403 ق)، شرح الاشارات و التنبهات (مع المحاکات)، قم، دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم.
فارابی، ابونصر محمد بن محمد، (1408 ق)، المنطقیات، قم، کتابخانه آیه­الله مرعشی نجفی.
کاکایی، قاسم، (1389)، هستی و عشق و نیستی، تهران: هرمس.
مصباح یزدی، محمدتقی، (1379)، آموزش فلسفه، چاپ دوم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
مصباح یزدی، محمدتقی، (1384)، شرح برهان شفا، تحقیق و نگارش محسن غرویان، قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینی (قدس سره).
مصباح یزدی، محمدتقی، (1383)، شرح نهایه الحکمه، چاپ دوم، قم: موسسه امام.
مطهری، مرتضی، (1383)، مجموعه آثار: شرح اصول و فلسفه و روش رئالیسم، تهران: صدرا.
الن، دایا جینیس، (1389)، سه آستانه­نشین: بلز پاسکال، سورن کرکگور و سیمون وی، ترجمه رضا رضایی، تهران: نشر نی.
نائیجی، محمدحسین، (1387)، ترجمه و شرح تمهید القواعد، قم: مطبوعات دینی.
نائینی، محمدحسین، (1417 ق)، فوایدالاصول، بی­جا: دفتر انتشارات اسلامی.
زر­کنده، بتول و امیرعباس علی­زمانی، (1393)، «اختفای الهی به‌مثابه مصداقی از شر بی­وجه»، جستار­­های فلسفه دین، شماره دوم، ص 72-53.
احمد­حسینی، نصیر و عبدالرسول کشفی، (1393)، «تحلیل انتقادی دیدگاه جان شلنبرگ در باب مسئله خفای الهی»، پژوهش­نامه فلسفه دین (نامه حکمت)، شماره دوم، پیاپی 24، ص 158-133.
رحمتی، انشاء­الله و بهروز اسدی و بابک عباسی، «نقد و بررسی برهان اختفای الهی جان شلنبرگ، بر مبنای تناهی صفات فعلی و حکمت الهی»، (1399)، فصلنامه پژوهش­های فلسفی-کلامی، سال 22، شماره1، پیاپی 83، ص 26-9.
محمد­پور، سکینه امیرعباس علی­زمانی، (1395)، «مسئله خفای الهی از دیدگاه جان شلنبرگ و پل موزر»، جستار­های فلسفه دین، شماره دوم، ص 85-67.
محمد­پور، سکینه امیرعباس علی­زمانی، (1397)، «شلنبرگ، هیک و سوئین­برن در مواجهه با مسئله خفای الهی»، فلسفه دین، دوره 15،شماره 2، ص 364-342.
دهقان، رحیم، (1396)، «تحلیل و نقد رهیافت شلنبرگ در رابطه با عشق خدا به مخلوقات»، فصلنامه علمی-پژوهشی، اندیشه نوین دینی، شماره 50، ص 130-116.
احمد­حسینی، نصیر، (1395)، «نقد استدلال خفای الهی با تکیه‌بر آرای موزر»، پژوهش­های فلسفی-کلامی، دوره 17، شماره 4، ص 149-129.
افضلی، عبد­الرئوف و عز­الدین رضا­نژاد، (1397)، «واکاوی برهان خفای الهی از چشم­انداز فلسفه اسلامی»، قبسات، شماره 87، ص 57-23.
نراقی، آرش، (1393)، حدیث حاضر و غایب، چاپ دوم، تهران: نشر نگاه معاصر.
آزادگان، ابراهیم و یاسر خوشنویس، (1398)، انسان و خدای محجوب، چاپ اول، تهران: موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.
ابن سینا، حسین بن عبداﷲ، (2005 م)، رساله فی العشق، دمشق: دارالفکر.
ابن‌سینا، حسین بن عبداﷲ، (1404 قالشفاء، شرح طه حسین پاشا، قم: مکتبه آیه الله العظمی المرعشی النجفی.
اصفهانی، محمد­حسین، (1368بحوث فی الاصول، 3 جلدی، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
اکبری، رضا، (1386)، ایمان­گروی: نظریات کرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینگا، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
بوبر، مارتین، (1392)، کسوف خداوند: مطالعاتی در باب رابطه دین و فلسفه، تهران: فرزان روز.
پترسون، مایکل و دیگران، (1376)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
پلانتینجا، الوین و دیگران، (1374)، کلام فلسفی (مجموعه مقالات)، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: انتشارات صراط.
پلانتینجا، الوین، (1376)، فلسفه دین (خدا، اختیار و شر)، ترجمه محمد سعیدی­مهر، قم: طه.
حلی، حسن بن یوسف، (1363)، الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید، قم: بیدار.
Schellenberg, J. L. (2005). “The Hiddenness Argument revisited (I)”, Religious Studies, vol. 41, issue. 02, Cambridge: Cambridge University Press, P.201-215.
Hick, John (1989). An Interpretation of Religion: Human Responses to the Transcendent, London: Palgrave Macmillan.
Schellenberg, J.L. (1993). Divine Hiddenness and Human Reason, Ithaca & London: Cornell University Press.
Schellenberg, J.L . (2015). The Hiddenness Argument: Philosophy's New Challenge to Belief in GodOxford: Oxford University Press.
Schellenberg, J.L. (2002). “What the Hiddenness of God Reveals: A Collaborative Discussion”, Divine Hiddenness New Essays, Edited by Daniel Howard – Snyder Paul & K. Moser, Cambridge, New York: Cambridge University Press.
Howard-Snyder, Daniel. (2006). “Hiddenness of God”, Encyclopedia of philosophy, edition 2, London: MacMillan.
Lehe, Robert T.,(2004). “A RESPONSE TO THE ARGUMENT FROM THE REASONABLENESS OF NONBELIEF”, Faith and Philosophy, Vol. 21 No. 2, P. 159-174.
Swinburne, Richard. (1979). The Existence of God, Oxford: Clarendon Press.
Blackburn, Adam Travis (2015). Challenging The ‘Hidden Assumption in J. L. Schellenberg’s Hiddenness Arguments: An Exploration into The Nature of Divine Love, Toronto: Ryerson University.
Moser, Paul k. (2004). “Divine Hiddenness Justifies Atheism”, in Contemporary Debates in Philosophy of Religion, eds. Michael L. Peterson, and Raymond J. VanArragon, USA: Blackwell Publishing.
Alen, Daiya Jenis, (2008), Three Thresholds: Pascal, Soren Kierkegaard, and Simon Weyl, Translated by Reza Rezaei, Tehran: Nay Publications. [In Persian]
Ahmadi Hosseini, Nasir and Abdolrasoul Kashfi, (2014), Critical Analysis of John Searle's View on the Issue of Divine Hiddenness, Journal of Philosophy of Religion (Hekmat Nameh), Issue 2, No. 24, pp. 158-133. [In Persian]
Ahmadi Hosseini, Nasir, (2016), Critique of the Argument of Divine Hiddenness Based on Moser's Views, Philosophical-Theological Research Journal, Volume 17, Issue 4, pp. 149-129. [In Persian]
Afzali, Abdul Rauf and Azaddin Rezanejad, (2018), Investigating the Argument of Divine Hiddenness from the Perspective of Islamic Philosophy, Ghabasat, Issue 87, pp. 57-23. [In Persian]
Azadegan, Ebrahim and Yaser Khoshnevis, (2019), Man and the Veiled God, First Edition, Tehran: Scientific Publications Institute of Sharif University of Technology. [In Persian]
Akbari, Reza, (2007), Faith Gathering: Theories of Kierkegaard, Wittgenstein, and Plantinga, Qom: Institute for Islamic Sciences and Culture Research. [In Persian]
Buber, Martin, (2013), Eclipse of God: Studies in the Relationship between Religion and Philosophy, Tehran. [In Persian]
Dehghan, Rahim, (2017), Analysis and Critique of Searle's Approach to God's Love for Creatures, Scientific-Research Quarterly, New Religious Thought, Issue 50, pp. 130-116. [In Persian]
Farabi, Abu Nasr Mohammad ibn Mohammad, (1987), Al-Mantiqiyat, Qom: Ayatollah Marashi Najafi Library. [In Persian]
Helli, Hasan ibn Yusuf, (1984), The Precious Essence in Explaining Abstract Logic, Qom: Bidar. [In Persian]
Ibn Sina, Husayn ibn Abdullah, (1986), Risalah fi al-Ishq, Damascus: Dar al-Fikr. [In Persian]
Ibn Sina, Husayn ibn Abdullah, (1983), Al-Shifa, Explanation by Taha Hossein Pasha, Qom: Ayatollah Marashi Najafi Library. [In Persian]
Isfahani, Mohammad Hussein, (1949), Research in Principles, 3 volumes, Qom: Publications Office affiliated with the Teachers' Society of Qom Seminary. [In Persian]
Kakayi, Qasim, (2010), Existence, Love, and Non-Existence, Tehran: Hermes. [In Persian]
Khorasani, Mohammad Kazem, (1988), Kefayat al-Usul, Qom: Al Al-Bayt. [In Persian]
Khoei, Abul Qasim, (1948), Ajwad al-Taqareerat, Two Volumes, Second Edition, Qom: Mustafawi Bookstore. [In Persian]
Mohammadpour, Sakineh Amir Abbas Alizamani, (2016 AD), The Issue of Divine Hiddenness from the Perspectives of John Searle and Paul Moser, Journal of Religious Philosophy, Issue 2, pp. 85-67. [In Persian]
Mohammadpour, Sakineh Amir Abbas Alizamani, (2018), Searle, Hick, and Swinburne in Confrontation with the Issue of Divine Hiddenness, Philosophy of Religion, Volume 15, Issue 2, pp. 364-342. [In Persian]
Misbah Yazdi, Mohammad Taghi, (2000), Teaching Philosophy, Second Edition, Tehran: Islamic Propagation Organization. [In Persian]
Misbah Yazdi, Mohammad Taghi, (2005), Sharh Burhan Shifa, Research and Editing by Mohsen Ghorvian, Qom: Imam Khomeini Education and Research Institute. [In Persian]
Misbah Yazdi, Mohammad Taghi, (2004), Sharh Nihayat al-Hikmah, Second Edition, Qom: Imam Institute. [In Persian]
Motahhari, Morteza, (2004), Collected Works: Explanation of Principles, Philosophy, and Realism Method, Tehran: Sadra. [In Persian]
Naeiji, Mohammad Hossein, (2008), Translation and Commentary on Tuhid al-Qawaid, Qom: Religious Publications. [In Persian]
Nayini, Mohammad Hossein, (1996), The Benefits of Principles, Unpublished: Islamic Publications Office. [In Persian]
Naraqi, Arash, (2014), Present and Absent Hadith, Second Edition, Tehran: Negah Moaser Publications. [In Persian]
Peterson, Michael, et al., (1997), Rationality and Religious Belief, translated by Ahmad Naraghi and Ibrahim Soltani, Tehran: Tarh-e Now. [In Persian]
Plantinga, Alvin, et al., (1995), Philosophical Theology (Collection of Articles), translated by Ahmad Naraghi and Ibrahim Soltani, Tehran: Serat Publications. [In Persian]
Plantinga, Alvin, (1997), Philosophy of Religion (God, Freedom, and Evil), translated by Mohammad Saeidi-Mehr, Qom: Taha Publisher. [In Persian]
Rahmati, Inshallah, Behrouz Asadi, and Babak Abbasi, (2019) Critique and Examination of John Searle's Argument of Divine Hiddenness, Based on the Transcendence of Current Attributes and Divine Wisdom, Philosophical-Theological Research Journal, Volume 22, Issue 1, No. 83, pp. 26-9. [In Persian]
Rabbani Gilani, Ali, (1963), Science of Hermeneutics and Logic of Understanding Religion, Qom: Publications of the Management Center of Qom Seminary. [In Persian]
Rahmati, Inshallah, (1965), The Alchemy of Wisdom: Essays on Religion and Ethics, Tehran: Sophia. [In Persian]
Sabzevari, Hadi ibn Mahdi, (1949), Sharh al-Manzumah, Comments by Hasan Hasan-Zadeh Amoli, Tehran: Nashr Nab. [In Persian]
Sharaf al-Din, Sayed Hossein and Mahmoud Rajabi, (2009), "Review of the Characteristics of Hypothesis and Its Role in Experimental Studies," Philosophical Knowledge Quarterly, Issue 26, pp. 184-151. [In Persian]
Sadr, Sayed Mohammad Baqir, (2007), Lessons in Principles of Jurisprudence, Qom: Islamic Information and Documents Center. [In Persian]
Sadr al-Din Shirazi, Mohammad ibn Ibrahim, (2007), Al-Hikmat al-Muta'aliya fi al-Asfar al-Arba'a, Qom: Mustafawi Library. [In Persian]
Tabatabaei, Mohammad Hussein, (1979), Principles of Philosophy and the Realism Method, with Marginal Notes by Morteza Motahhari, Twenty-Fifth Edition, Tehran: Sadra. [In Persian]
Tusi, Nasir al-Din Mohammad ibn Mohammad, (1983), Sharh al-Isharat wa al-Tanbihat (Ma al-Muhakat), Qom: Ketab Publication Office, Second Edition. [In Persian]
Zar Kandeh, Batoul and Amir Abbas Alizamani, (2014), "Divine Disappearance as an Example of Baseless Evil," Journal of Religious Philosophy, Issue 2, pp. 72-53. [In Persian]