نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه ادیان و مذاهب قم - دانشکده ادیان

چکیده

مقاله حاضر با روش تحلیلی- انتقادی خود، مسئله شر را از منظر غایتشناسی اخالقی کانت بررسی میکند و از همین منظر و الهیات مؤمنانه مرلین مککورد آدامز را مورد ارزیابی قرار میدهد. در نگاه کانت، شر منزلت خاصی در طبیعت ندارد، بلکه صرفاً یکی از امکانات محتمل در طبیعت، در مقام فعلیت یافتن قوای آن است. راه چاره انسان برای مجال ندادن به شر در تقویت قوای عقالنی و اخالقی انسان و انشاء دستور اخالقی مطلقی است که انسان را برخالف سوائق طبیعی خود به موجود عقالنی و متخلق تبدیل سازد و با صبغه عمومی خود روابط انسانها را سامان بخشد. خدای کانت ایدهای است که از پی توجه به ندای وجدان اخالقی و بهعنوان خیر اعال بر فراز جهانْ مفروض و مقدّس انگاشته میشود. با این وصف، طبیعت در خوانش اخالقی و غایی آن در نقد سوم کانت در مسیر بهروزی انسان و جهان حرکت میکند و میتوان آنرا در نهاد و بنیان دور از خصلت شریرانه دانست. از سوی دیگرم. م. آدامز به عنوان متأله مسیحی زیسته در جهان مدرن، طی تالش برای خوانشی متمایز از مسئله شر، آنرا به عنوان شرط تشبّه انسان به خدا از مجرای تجربهی رنج الوهی تعبیر کرده است. تفسیری از شر و اخالق که با رجوع به خوانش کانت از 
ماهیت شر و اخالق، از حیث مبنا و پیامد غیراخالقی است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Moral Justification of Evil and the Critical Original Research Consideration of Marilyn McCord Adams' View from the Perspective of Kantian Moral Theology

نویسنده [English]

  • ALI ABDI

URD - Qom

چکیده [English]

The present article, in its analytical-comparative method, examines the problem of evil from the perspective of Kant's moral teleology and the faithful theology of Marilyn McCord Adams. In Kant's view, evil has no special status in nature, but it is merely one of the possible capacities of Nature, in the position of actualizing its powers. The human solution to prevent evil is an opportunity to emerge his intellectual and moral powers. It composes an absolute moral order that, contrary to his natural inclinations, transforms humans kinds into rational and creative beings and organizes human relationships. Kant's God is an idea that is assumed and sanctified as a supreme good over the world, following the call of moral conscience. However, nature in its moral and ultimate reading in Kant's third critique moves in the direction of human well-being. It can be considered an institution and foundation far from evil. On the other hand, M.M. Adams as a Christian thinker who has lived in the modern world, has attempted to 
take a different reading of the problem of evil. He interpreted it as a condition of man's likeness to God through the experience of divine suffering. An interpretation of evil and morality that is immoral in terms of basis and consequence, according to Kant'sreading of the nature of evil and morality

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Christian Theology
  • Kant
  • Marilyn Mccord Adams
  • Teleology
  • The Problem of Evil
پورمحمدی، نعیمه. )۱۳۹۸ )درباره شر: ترجمه مقاالت برگزیده در فلسفه و االهیات شر، ج ۱ ،قم، 
کتاب طه.
عهد جدید. )۱۳۹۸ )ترجمه پیروز سیار، تهران، نی.
کانت، ایمانوئل. )۱۳۹۴ الف( بنیاد مابعدالطبیعه اخالق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران، 
خورازمی، چاپ دوم.
-----------. )۱۳۹۴ ب( دین در محدوده عقل تنها، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، 
نقش و نگار، چاپ چهارم.
-----------. )۱۳۹۵ الف( فلسفه حقوق، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، نقش و 
نگار، چاپ چهارم.
-----------. )۱۳۹۵ ب( نقد عقل عملی، ترجمه انشاء اهلل رحمتی، تهران، سوفیا، چاپ پنجم.
-----------. )۱۳۹۸ )نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نی.
لین، تونی. )۱۳۹۶ )تاریخ تفکر مسیحی، ترجمه روبرت آسریان، تهران، فرزان روز.