TY - JOUR ID - 8400 TI - بررسی تاثیر آراء رواقیان بر مکتب اشراقی سهروردی JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - انواری, سعید AU - راستایی جهرمی, حامده AD - دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامة طباطبائی، تهران، ایران. AD - گروه فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 52 SP - 7 EP - 32 KW - سهروردی KW - رواقیان KW - شیخ اتباع رواقی KW - میرداماد KW - ملاصدرا DO - 10.22054/wph.2018.8400 N2 - میرداماد و شاگردانش همچون ملاصدرا و میرسیداحمد علوی، سهروردی را پیرو رواقیان دانسته‌اند. در این مقاله این ادعا مورد ارزیابی قرارگرفته است. از آنجا که از رواقیان مطالب اندک و پراکنده‌ای در آثار اسلامی نقل شده ، با جستجو در این منابع تمامی مطالب نقل شده و منسوب به رواقیان با نظریات سهروردی مقایسه و حدود چهل مورد مشابهت میان آراء ایشان مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: الف) تاثیرات مستقیم: مقدار دانستن جسم؛ تعریف متفاوت جوهر و عرض؛ عرض دانستن صورت؛ انکار هیولای اولی؛ انکار تخلخل و تکاثف حقیقی؛ دور و کور و... ب) تأثیرات غیرمستقیم: کاهش تعداد مقولات؛ سلسله مراتب هستی؛ تجرد نفس و... همچنین به این سؤال پاسخ داده شده است که بر اساس چه شواهدی میرداماد و شاگردان وی سهروردی را «شیخ اتباع رواقیان» نامیده‌اند؟ پیش از این جان والبریج در مقاله‌ای تلاش کرده است به این سؤال پاسخ دهد که چرا ملاصدرا سهروردی را پیرو رواقیان دانسته است. اما پاسخ وی در این مقاله مورد نقد قرار گرفته استو این فرضیه مطرح شده است که به دلیل آنکه سهروردی خود را «نایب الاقدمین» دانسته است و میان مطالب منسوب به «الأقدمین» در آثار سهروردی و آراء رواقیان ارتباط وجود دارد، میرداماد وی را شیخ اتباع رواقیان نامیده است. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_8400.html L1 - https://wph.atu.ac.ir/article_8400_dd04a2e5092140b7072c82e52550135c.pdf ER -