دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-32382520060321Genetic Epistemology (developmental) in Piaget's viewمعرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) در دیدگاه پیاژه722666810.22054/wph.2006.6668FAخسروباقریدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20161208معرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) پیاژه، دست کم تحت تأثیر چهار منبع بوده است: فلسفه کانت، ساخت گرایی ریاضی بورباکی، زیست شناسی، و سیبرنتیک. تأثیر کانت را میتوان در توسل پیاژه به سوژه معرفتی و طرحوارههای ذهنی پیشینی آن که دادههای حسی را سازمان میدهند ملاحظه نمود. تأثیر ساخت گرایی ریاضی، به نحوی پیاژه را به نادیده گرفتن سوژه فردی و تأکید بر سوژه معرفتی به منزله یک صورتبندی انتزاعی کشاند. تأثیر زیست شناسی را میتوان در مفهوم سازگاری با محیط دشوار، مشتمل بر جذب و انطباق، ریشه یابی کرد. سرانجام، تأثیر سیبرنتیک را میتوان در تأکید اکید پیاژه بر خود تنظیم کنندگی ملاحظه نمود که منجر به سازماندهی مجدد دانش بر حسب پسخوراند میشود. بهطور کلی، پیاژه، معرفت شناسی ژنتیک را به منزله یک معرفت شناسی علمی در نظر میگیرد که با سازو کارهای تحول دانش سر و کار دارد و روش آن، نه تحلیل فلسفی یا تأمل، بلکه تحقیق پذیری تجربی است. هرچند پیاژه به طور اکید از سازگاری به منزله کلیدی برای حل و فصل مسئله رابطه دانش – واقعیت استفاده میکند، در عین حال، به مفهوم مطابقت با واقعیت نیز توسل میجوید. اما تکیه صرف او به پسخوراندهای منفی مانع از آن میشود که او بتواند این مسئله را به نحو مناسبی حل و فصل کند. این در واقع، پاشنه آشیل معرفت شناسی پیاژه است. این از آنرو است که پسخوراندها تنها حاکی از (عدم) کفایت ساختارهای دانشی فرد است، نه (عدم) مطابقت آن با واقعیت. این نشان دهنده نیاز معرفت شناسی ژنتیک به دیدگاه واقع گرایی و مفهوم کلیدی آن یعنی مطابقت با واقعیت است. مطابقت را نمیتوان و نباید به کفایت فروکاست، هرچند که کفایت، از جمله قرائن مطابقت با واقعیت و البته تنها یکی از آنها است.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-32382520060321Evaluating philosophically postmodern theological viewsارزیابی نگرشهای الهیاتی پسامدرن از منظری فلسفی2337666910.22054/wph.2006.6669FAحمیدرضاآیت الهیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161208با توجه به گسترش اندیشه پسامدرن در تمامی ابعاد زندگی انسان غربی، نگرشهای الهیاتی پسامدن نیز بروز یافته و اندیشمندان بسیاری را به طرح دیدگاههایی متفاوت نسبت به این نگرش واداشته است. در این مقاله، پس از بررسی خاستگاه اصلی اندیشه پسامدرن در دیدگاه کسانی همچون نیچه، هایدگر و دریدا و کلیدهای اصلی فکر آنها، نگرشهای مختلف و متنوع الهیات پسامدرن در چهار جریان عمده که متأثر از خاستگاههای متفاوت هستند باز نمود و ارائه شده است. این چهار جریان متعلق به تایلور، گریفین، ماریون و الهیات سلبی عرفانی مورد توجه هارت هستند که سایر نگرشها را به نحوی در خود منطوی دارند. سپس با ارزیابی بنیادهای فکری الهیات پسامدرن، خاستگاه غربی و پیشینه مسیحی آن بازنموده شده و در پژوهش نهایی، نسبت این نگرش با الهیات اسلامی بررسی شده است.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-32382520060321Image interpretation of Kant's critique of reason in the firstتفسیری دربارهی تصویر کانت از عقل در نقد اول3955667010.22054/wph.2006.6670FAمحمدرضاعبدالله نژاددانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161208تحلیل مفهوم عقل و ارتباط آن با نظام معرفتی کانت از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، کانت شناخت را به شناختن قوای آن منوط میکند و در این میان توجه به معانی عقل و ارتباط آن با قوای دیگر ذهن ضرورت دارد. از نظر کانت، در عین وجود تمایز بین سه قوه (حس، فاهمه و عقل)، توافقی نیز میان آنها وجود دارد و این یک توافق استعلایی است. بنابراین، در این مقاله، توافق استعلایی به گونهای ترسیم میگردد که با معانی سه گانهای که از عقل برداشت شده است، متناسب باشد.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-32382520060321Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'6984691910.22054/wph.2006.6919FAمویواآلاییهیئت علمی دانشگاه نیجریهJournal Article20161230Based on recent field research among the Ekiti) South West Nigeria) this paper explores the question ofphilosophic sages. It attempts to find traditional experts) possessing the capacity for critical and rigorous thought) as required l?J pbilosopby, but ivithout the abiiity to nirite. Tno k(!)' questions arise: Do experts in philosophic thought exist among the Ekiti Yoruba) and if so) do they match) if not surpass) the JJJell-knoJJJn philosophers of the UJ'est? ; Do Ekiti Yomba 'philosophers' qualify as philosophers in the conventional sense considering that their thinking and ideas have not been disseminated through the general!); expected means qf ivriting? These and other related issues are discussed in the paper.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-32382520060321Murtahda Mutahhari and John Stuart Mill's Critique of the Consumeristic Commodification of CultureMurtahda Mutahhari and John Stuart Mill's Critique of the Consumeristic Commodification of Culture8594692010.22054/wph.2006.6920FAآندروگستافسونهیئت علمی دانشگاه آمریکاJournal Article20161230This paper compares the thought of Miff and Mutahhari, particuiar/y their vie1vs of moral education, higher sentiments, and their common values. Itfurthermore argues that Miff and Mutahhari both provide a strong basis for a critique of the consumerivation of culture, ivhich often happens in a giobaiized econدانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-32382520060321What to Make of Michel Foucault's Perceptions of the Iranian RevolutionWhat to Make of Michel Foucault's Perceptions of the Iranian Revolution95114692110.22054/wph.2006.6921FAحسینکسیمهیئت علمی دانشگاه فلوریداJournal Article20161230This article revisits Foucault's articles and intenne»s on the Iranian revolution. It retieius them in l(ght qf the foll01ving two contentions: (t) Foucault's interpretation ef Kant's essqy on '1J7hat is Enlightenment?'1 and his article "Kant on Enlightenment and Revolution n that evolve into Foucault's notions of critique and modernity and in conjunction uitb this, (iz) his other 1vorks such as Mrulness and Civilization, Discipline and Punish, The Order qf Things etc. that lead Foucault to the idea that T,Western modernity generates a conflict betiueen the 'other' and the 'same'. This becomes the basis for him to reject tWestern modernity and embrace the Iranian revolution as an alternative to T-Western modernity. These ideas are very much implicit in Foucault's indirect engagement nsth the Iranian revolution. Th01 become more evident in Foucault's JPritings on the Iranian revolution, though his account o] it seems to stand outside the narrative qf T-17estern modernity. U;7hether Foucault is rzght or ivrong in his perceptions ef the Iranian revolution is altogether a d/ffirent question.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-32382520060321Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experienc'115124692210.22054/wph.2006.6922FAمویاآلاییهیئت علمی دانشگاه نیجریهJournal Article20161230Based on recent field research among the Ekiti) South West Nigeria) this paper explores the question ofphilosophic sages. It attempts to find traditional experts) possessing the capacity for critical and rigorous thought) as required l?J pbilosopby, but ivithout the abiiity to nirite. Tno k(!)' questions arise: Do experts in philosophic thought exist among the Ekiti Yoruba) and if so) do they match) if not surpass) the JJJell-knoJJJn philosophers of the UJ'est? ; Do Ekiti Yomba 'philosophers' qualify as philosophers in the conventional sense considering that their thinking and ideas have not been disseminated through the general!); expected means qf ivriting? These and other related issues are discussed in the paper.