2024-03-29T19:05:47Z
https://wph.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1313
حکمت و فلسفه
1735-3238
1735-3238
1384
1
3
تحلیل دیدگاه غزالی درباره ی تقابل میان منطق و امامت
غلامرضا
ذکیانی
گرچه غزالی سرسختانه با فلسفه به مخالفت پرداخت اما نه تنها مخالف منطق نبود بلکه فراگیری آن را برای اهل علم ضروری میدانست. از نظر او یکی از کارکردهای منطق این بود که جایگزین نظریه امامتی شود که توسط باطنیه عرضه شده بود. القسطاس المستقیم بهترین مصداق این رویکرد است. غزالی در این کتاب مختصر دو کار بدیع انجام میدهد: استخراج قواعد منطقی از قرآن و طرح تقابل میان منطق و امامت، ما در مقاله حاضر پس از شرح این دو کار به نقد آنها میپردازیم. انتقاد اصلی ما این است که قواعد منطق لا بشرط هستند و مورد استفاده همگان قرار میگیرند. بنابراین تقابلی میان منطق و امامت وجود ندارد.
غزالی
امامت
موازین قرآنی
قواعد منطق
بداهت
2005
09
23
5
19
https://wph.atu.ac.ir/article_6694_1e2d55d77ea8269f1a357a1439bdfc4b.pdf
حکمت و فلسفه
1735-3238
1735-3238
1384
1
3
کواین و موجهات
فرشته
نباتی
کواین، فیلسوف تحلیلی قرن بیستم در طی حدود 20 سال (1961- 1941) مقالاتی در باب منطق موجهات نگاشته و ایراداتی به آن وارد کرده است. سالهاست که این ایرادات مورد بحث جدی منطقیون بوده است و اکثر کسانی که در باب موجهات سخنی گفتهاند، خود را ملزم دیدهاند که موضعشان را نسبت به این اشکالات روشن کنند. در این مقاله در پی آنیم که انتقادات کواین را مطرح کرده، راه حلهای مختلفی که برای حل مشکلات ارائه شده را بررسی کرده و آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم.
موجهات
ضرورت
جهت شیء
جهت قضیه
ذات گرایی
2005
09
23
21
41
حکمت و فلسفه
1735-3238
1735-3238
1384
1
3
تفکر فلسفی در ایران معاصر
علی اصغر
مصلح
پرسش از تفکر فلسفی در ایران معاصر را باید پر اهمیت تلقی کرد از ذهن و روح ایرانی که در طول تاریخ مأنوس با اندیشه حکمی و فلسفی و منشأ پیدایش نظامهای بزرگ فلسفی بوده است انتظار میرود که در طول دوره تلاقی با عالم مدرن نیز از اندیشیدن باز نایستاده باشد. تحقیق در وضع تفکر فلسفی در ایران دوره جدید علاوه بر اهمیت فینفسه، ما را با فضاهای ذهنی که منشأ ماجراها و حوادث پدید آمده در لایههای بیرونیتر حیات ایرانیان است نیز آشنا میکند.
کوشش این مقاله توصیف جریانی است که میتوان آن را «فلسفه معاصر ایرانی» نامید؛ توصیف نحوه تلاقی ذهن ایرانی با اندیشههای مدرن، این جریان هرچند به علت شرایط خاص عالم ایرانی و تحولات شدید و پرتلاطم، به صورت نظام یا نظامهای فکری مشخصی در نیامده و در چهره فیلسوف یا فیلسوفان خاصی تمثل نیافته، اما جریانی پرنشاط و پرحادثه است که حداقل وجه ممیز عالم ایرانی از عوالم سایر ملتها و حکایت از تاریخ پرتلاطم ایران در دوره جدید است.
تفکر فلسفی
ایران معاصر
دوره تلاقی
گسست تاریخی
اروپایی شدن
2005
09
23
43
60
https://wph.atu.ac.ir/article_6696_7b42854356b7f273425904c7c88a6a19.pdf
حکمت و فلسفه
1735-3238
1735-3238
1384
1
3
Phenomenology and Post-Modernity
کاتلین
هانی
2005
09
23
7
21
https://wph.atu.ac.ir/article_6911_8223b79eff3188096e5279b173e1873c.pdf
حکمت و فلسفه
1735-3238
1735-3238
1384
1
3
Sadr-ul-Muta'allehin on Platonic Ideas
زهرا
مصطفوی خمامی
2005
09
23
22
48
https://wph.atu.ac.ir/article_6912_99a817d10419bfeb5212fcc21dec1110.pdf
حکمت و فلسفه
1735-3238
1735-3238
1384
1
3
Plato and Innatism
مهدی
قوام صفری
2005
09
23
47
59
https://wph.atu.ac.ir/article_6913_15b71baff89db7c07393a82bd72b2c10.pdf
حکمت و فلسفه
1735-3238
1735-3238
1384
1
3
Mulla Sadra and God's Detailed Knowledge of Things
قاسم
علی کوچاننی
2005
09
23
61
76
https://wph.atu.ac.ir/article_6914_5b7bc4ce662e6654a635c3fea529bebb.pdf