TY - JOUR ID - 5845 TI - خاستگاه نوافلاطونی مسألۀ شر از دیدگاه دیونیسیوس مجعول JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - نصری, امیر AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 8 IS - 30 SP - 57 EP - 68 KW - شر KW - دیونیسیوس مجعول KW - سنت نوافلاطونی KW - خیر KW - اسمای الهی DO - 10.22054/wph.2012.5845 N2 - دیدگاه دیونیسیوس مجعول در باب شر متأثر از سنت نوافلاطونی است. او همچون فیلسوفان نوافلاطونی، شر را فقدان و نقصان می‌دانست و بر این عقیده بود که شر فی‌نفسه و به ‌ماهو شر موجود نیست، چراکه هر موجودی برخاسته از خیر است و در آن مساهمت دارد. از این‌رو، هر آنچه فاقد خیر باشد، اصلاً امکان وجود نمی‌یابد. وی بر این مبنا، شر را همان فقدان کمال شایسته هر چیزی تفسیر می‌کرد و آن را با نزول نفس یا هبوط مرتبط می‌دانست. آرای دیونیسیوس در مسألۀ شر پیش از هر اندیشمند دیگری، بر آرای پروکلس مبتنی بود. او نیز همچون پروکلس بر این باور بود که نمی‌توان ماده را شر دانست و از این حیث با نظریۀ افلوطین مخالفت کرد. آنچه از آرای دیونیسیوس در باب شر برمی‌آید، توجه بیشتر وی به مباحث فلسفی به‌جای مباحث الهیاتی است. از این‌رو، بیش از آنکه آرای وی به زبان و بیان کتاب مقدس وابسته باشند، به همان زبانی به‌نگارش در آمده‌اند که از فیلسوفان نوافلاطونی وام گرفته شده است. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_5845.html L1 - https://wph.atu.ac.ir/article_5845_46ed9c5ec09ca34f2dab13d2d02ee675.pdf ER -