TY - JOUR ID - 5772 TI - توماس آکوئینی و فلسفه JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - ایلخانی, محمد AD - هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 5 IS - 19 SP - 7 EP - 26 KW - فلسفه KW - ایمان KW - فلسفة مشائی KW - کلام DO - 10.22054/wph.2009.5772 N2 - در تبیین اندیشة توماس عده‌‌ای آن را نمونة اعلای فلسفة مسیحی و فلسفة جاویدان خوانده‌اند و عده‌‌ای دیگر نیز او را متکلمی کامل نامیده‌اند و بر هماهنگی کامل میان عقل و ایمان در آثار او تأکید کرده‌اند. در این مقاله، سعی شده تا نشان داده شود که اندیشة توماس را نمی‌توان یک فلسفه دانست و اصطلاح فلسفة مسیحی برای آن مناسب نیست. توماس سعی کرد مسیحیت پولسی-یوحنایی را، علی‌رغم تقابلی بنیانی، با تفکر مشائی جمع کند و بر مبنای فلسفة ارسطو، با کمک آراء ابن سینا و ابن رشد، تفسیری مشائی و تک‌معنایی از آن ارائه کند. در این راستا از نظریة غالب که بر رازورزی مسیحی تأکید می‌کرد، دور شد و به همین دلیل است که از همان ابتدا مورد نقد طرفداران جریان اخیر، به خصوص فرانسیسیان، قرار گرفت. هر چند که خود ایشان نیز بر مبنای فلسفه‌های نوافلاطونی به تبیین مسیحیت پرداختند. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_5772.html L1 - https://wph.atu.ac.ir/article_5772_b45ed98e04bdae632c846142dc3fe99c.pdf ER -