TY - JOUR ID - 14836 TI - زیباشناسی طبیعت و هنر از منظر آرنولد برلینت، فیلسوف قرن 21 JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - امامی, محمد حسن AU - نصری, امیر AD - دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - دانشیار فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - IS - SP - EP - KW - "نقد زیباشناسی سنتی" KW - " زیباشناسی‌مشارکتی" KW - " هنر محیطی کریستو و ژان-کلود" KW - "تغییرات اقلیمی" DO - 10.22054/wph.2022.68063.2079 N2 - برلینت، جریان علم‌زیباشناسی در‌دو‌ قرن‌گذشته را مبتنی بر دیدگاه سنتیِ تحسین ‌زیباشناسی می‌داند. این‌دیدگاه بر دو ستون "بی‌‌علقگی"‌ و‌"تامل"استوار است. نگرش‌ بی‌علقگی رهایی‌بخش انسان از روزمر‌گی و امکان حضور‌آزادانه او در کنار ابژه یا بازنمایی آن است که منجر به توجه به ‌‌زیبایی می‌شود. برلینت با آشکارسازی برخی از دردسرهای هنر‌زیبا در زیباشناسی سنتی، می‌پرسد، چرا فهم هنر در زیباشناسی سنتی به الگویی برای تحسین از طبیعت بدل می‌گردد؟. دنیای ابژه‌ها در زیباشناسی سنتی براحتی قابل کنترل و محدود‌شدن است، در حالیکه عینیت بخشیدن به محیط‌زیست بسیاردشوارتر از هنر‌است. بدین منظور پرسش دیگری مطرح می‌کند، آیا می‌توان نتیجه‌گرفت به علم زیباشناسی جداگانه‌ای برای طبیعت نیازمندیم؟ و چگونه بواسطه تنها مرجعِ بی‌علقگی، بسیاری ازعلاقمندی که در زندگی واقعی تجربه می‌گردد، بکناری نهاده می‌شوند. زیرا در بیشتر مواقع تجربه ما در تحسین‌طبیعت، از مرزهای یک ابژه مورد‌تأمل فراتر می‌رود و از محدودیت در مرزهای خاص امتناع می‌ورزد.برلینت، با سرنخ قرار دادن امر‌والا برای شناسایی زیباشناسی متمایز برای طبیعت، استدلال می‌کند جهتی که زیباشناسی‌طبیعت، ما را به آن سوق می‌دهد مشارکت با اوست. و با ارائه زیباشناسی‌مشارکتی، نه‌تنها تحسین ما از طبیعت را تغییر‌می‌دهد بلکه ماهیت تحسین را نیز متحول می‌کند. هرچند ضرورت عبور از بی‌علقگی در زیباشناسی‌مشارکتی پرسش برانگیز باقی می‌ماند.این تعریف از مرزهای زیباشناسی امکان‌دیگری برای مواجه انسانِ‌مصرف‌گرا با طبیعت که درحال تجربه تغییرات‌اقلیمی متاثر از جهان‌دوگانه سوژه-ابژه است، فراهم‌می‌نماید و آثار هنر‌محیطی‌کریستو و ژان-کلود به منزله مفادی برای این امکان، همدلی با زیباشناسی‌مشارکتی را بیش از پیش آشکار می‌سازد. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_14836.html L1 - ER -